Gebruikersavatar
mdl
Full Member
Full Member
Berichten: 346
Lid geworden op: zo nov 09, 2008 14:01
Locatie: Soest

Remproblemen giulia 73 - opgelost

zo mei 23, 2021 11:41

Bij ‘gezocht’ was al een discussie gestart.
Ik heb problemen met de remmen. Na 5 jaar stilstand.
De voor en achterremmen zijn beide gereviseerd en goed gemonteerd.
Remslangen zijn vernieuwd
Remolie is vernieuwd.
Systeem is geheel en goed ontlucht.
Remmen waren goed toen de auto 5jaar geleden stil is gezet.

Probleem:. Pedaal is keihard met motor uit. Ook bij heel veel druk. Paar keer pompen geeft geen hoger pedaal, (dus bewijst naar mijn mening ook dat er geen lucht in hrt systeem zit.
Met motor aan heb je weerstand op het pedaal. Hou je de druk erop dan zakt ineens het pedaal verder. Als ik er mee rij dan remt die voor matig en achter goed. Remmen zijn dan koud en ik heb voor raceblokken, achter standaard. Dus logisch dat ie achter beter remt met koude remmen.
Bij rijden is het aangrijppunt niet constant. Soms kan ik ineens diep indrukken.
Er is geen lekkage.
Er zijn eigenlijk maar 3 onderdelen over. Rembekrachtiger, hoofdremcilinder en remdrukverdeler achter
Rembekrachtiger:
Met druk op het rempedaal zakt na starten het pedaal iets, dus die werkt
Iemand suggereerde dat de klep op de motor wellicht defect is (ik hen een ander blok erin, dus zou kunnen. Hoe dat werkt weet ik niet.
Hoofdremcilinder:
Pedaal zonder motor aan is keihard ook met heel veel druk erop. Als die niet goed zou zijn zou de druk langzaam wegzakken. Of vergis ik mij?
Remdrukbegrenzer:
Geen idee wat ik kan doen om die te testen. Misschien gewone blokken voor erin om te zien of het remkrachtverschil komt door de raceblokken voor. Hij remt achteruitrijdend beter dan vooruit :)
Wie kan mij verder op weg helpen.
De status nu is dat ik voor alle 3 stemmen heb. Dan kan ik het bedte alles vervangen, dan ben ik aan onderdelen 600 verder maar weet dan nog niet zeker of het weg is...

De auto is geschorst dus uitgebreid testen op de weg of langskomen is wat lastig.
Laatst gewijzigd door mdl op zo jul 04, 2021 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Giulia Super 1.6 (2.0) & Spider 1750
Gehad: Sud Giardinetta, Sud 1.5 TI, en vele ander Sud-jes, Giulia's, Spiders en een Duetto. Alfetta's, 33's, 155 2.0 Sport (wat een auto!) en een 156. En bijna alles in Bi-Fuel uitvoering.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1721
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Remproblemen giulia 73

zo mei 23, 2021 11:54

Zijn je wiellagers voor in orde? schijven geen slingering? als je speling op wiellagers hebt of een slingerende schijf kan dat er wel eens voor zorgen dat de remblokken terug worden geduwd met een diep pedaal tot gevolg.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8826
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Remproblemen giulia 73

zo mei 23, 2021 12:19

'Klep op de motor', welke zou dat zijn dan? Als het over het terugslagklepje gaat, die kun je hoogstens verkeerd-om monteren. Dan heb je geen vacuüm op je bekrachtiger. Als-ie goed gemonteerd maar stuk is, zal het typisch zijn alsof hij er niet is. Het enige wat die klep doet, is vacuüm vasthouden voor als de motor uit staat, zodat er nog bekrachtiging is voor hoogstens een paar remmingen. Je kunt hem dus zonder risico helemaal weghalen en zien of het verschil maakt.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
mdl
Full Member
Full Member
Berichten: 346
Lid geworden op: zo nov 09, 2008 14:01
Locatie: Soest

Re: Remproblemen giulia 73

zo mei 23, 2021 17:25

Dirk 33

Het inzakken van het pedaal doet hij keer op keer. Dus ook bij stilstand.
Wat je aanhaalt zou inderdaad invloed kunnen hebben op hoever de blokken naar buiten worden geduwd. Maar het verklaart niet dat als cde auto stilstaat met de motor uit, het pedaal hard is en als de motor wordt gestart inzakt (normaal) en dan verder zakt (niet normaal).
Dank voor de suggestie ieg.
Laatst gewijzigd door mdl op zo mei 23, 2021 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Giulia Super 1.6 (2.0) & Spider 1750
Gehad: Sud Giardinetta, Sud 1.5 TI, en vele ander Sud-jes, Giulia's, Spiders en een Duetto. Alfetta's, 33's, 155 2.0 Sport (wat een auto!) en een 156. En bijna alles in Bi-Fuel uitvoering.

Gebruikersavatar
mdl
Full Member
Full Member
Berichten: 346
Lid geworden op: zo nov 09, 2008 14:01
Locatie: Soest

Re: Remproblemen giulia 73

zo mei 23, 2021 17:28

Yuri,

Dat klepje inderdaad met een slangtule. Iemand dieed de suggestie dat dat de boosdoener zou kunnen zijn. Het is een terugslkagklepje inderdaad.
Ik heb een andere liggen. Ga toch voor de zekerheid even checken.
Dank voor je hulp
Giulia Super 1.6 (2.0) & Spider 1750
Gehad: Sud Giardinetta, Sud 1.5 TI, en vele ander Sud-jes, Giulia's, Spiders en een Duetto. Alfetta's, 33's, 155 2.0 Sport (wat een auto!) en een 156. En bijna alles in Bi-Fuel uitvoering.

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: Remproblemen giulia 73

zo mei 23, 2021 19:43

Ik zou toch mijn twijfels hebben bij de rembekrachtiger. Als er vaccuum is (controleren bij draaiende motor) moet dit voldoende zijn.
Het membraan kan ook uitdrogen en net lekken met dit soort gevolgen.

Je remslangen zijn vervangen, maar er kunnen ook leidingen gaan dichtzitten. Als er ergens een vernauwing zit, dan krijg je ook dit soort taferelen. Je zou kunnen kijken bij de remklauwen (nippel open) of er bij het intrappen van de rem ook vloeistof uit de nippel komt.

De hoofdremcilinder kan ook nog voor ellende zorgen.

Lange stilstand doet meestal niet veel goeds en kan vreemde verschijnselen opleveren. Systematisch alles controleren (assumption is the...).

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4365
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Remproblemen giulia 73

zo mei 23, 2021 19:44

Lastig.

Het kan zijn dat je hoofdremcilinder een beschadiging in op het cilinder oppervlak heeft (van het stilstaan en toch wat vocht in de remvlst ?) in het bepaalde positie waardoor als de zuiger eenmaal paar mm is verschoven in de boring van de cilinder het zuigerseal ineens niet meer goed afdicht op de cilinderwand.

Domweg 600 euro onderdelen vernieuwen lijkt me idd ook niet de oplossing.

Remslangen kunnen ook voor rare dingen zorgen. En (5 jaar geleden) nieuw is geen garantie voor goed.
Helaas.

Benieuwd wat dit uiteindelijk blijkt te zijn.


Gr
DJ

Gebruikersavatar
mdl
Full Member
Full Member
Berichten: 346
Lid geworden op: zo nov 09, 2008 14:01
Locatie: Soest

Re: Remproblemen giulia 73

zo mei 23, 2021 19:46

Dj,
Remslangen zijn nieuwe nieuw, staalomvlochten slangen.
Als het de hoofdremcilinder zou zijn snap ik niet waarom die het wel doet met rembekrachtiging en neit met de motor uit. Ook niet als je het pedaal bijna krom trapt.
Ik begin langzaam te vrezen dat ik ergens moet beginnen. Eigenlijk had ik dat al gedaan door mijn voorklauwen te vervangen. Maar dat hielp niets.
Nuq moet ik de keuze maken waar ik mijn geld op ga zetten.
Misschien ga ik als eerste mijn remdrukbegrenzer By-passen. Kijken of dan het euvel wel of niet weg is.
Michiel
Laatst gewijzigd door mdl op zo mei 23, 2021 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Giulia Super 1.6 (2.0) & Spider 1750
Gehad: Sud Giardinetta, Sud 1.5 TI, en vele ander Sud-jes, Giulia's, Spiders en een Duetto. Alfetta's, 33's, 155 2.0 Sport (wat een auto!) en een 156. En bijna alles in Bi-Fuel uitvoering.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4365
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Remproblemen giulia 73

zo mei 23, 2021 19:47

Trouwens, domweg onderdelen vervangen kost ook tijd.
Beter systematisch controleren en dan zonodig vervangen.

Gr
DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4365
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Remproblemen giulia 73

zo mei 23, 2021 19:47

Dj,
Remslangen zijn nieuwe nieuw, staalomvlochten slangen.
Als het de hoofdremcilinder zou zijn snap ik niet waarom die het wel doet met rembekrachtiging en neit met de motor uit. Ook niet als je het pedaal bijna krom trapt.
Dan had ik het verkeerd begrepen. Dacht dat standaard slangen waren die 5 jaar geleden waren geplaatst.

Gr
DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4365
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Remproblemen giulia 73

zo mei 23, 2021 20:02

Rembekrachtiger heeft alleen invloed op je pedaalkracht.
Niet op hoe diep je pedaal moet intrappen.
De weg van het pedaal word in principe alleen bepaald door de hoeveelheid verplaatste vloeistof.
Als er geen lucht in systeem zit, of als er geen lek is, en alles 100% star en spelingvrij is.
Pedaal is hard stilstaand. Dus lucht is er niet.

Gr
DJ

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 829
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: Remproblemen giulia 73

zo mei 23, 2021 20:34

Bij min of meer dezelfde klachten (voornamelijk dat de remkracht aan de voorkant achter bleef) was een nieuwe HRC bij mij de oplossing.

Misschien heeft iemand er wel een te leen voor je?

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4365
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Remproblemen giulia 73

ma mei 24, 2021 08:03

Het moet iets zijn en je moet ergens beginnen.

Op basis van bovenstaande zou ik als eerste de hrc eraf halen en open maken voor inspectie.
Ook geen heidens karwei.

Mocht je iets vinden in de hrc, als je een Ate hebt, daarvoor zijn revisiesetjes te koop.


Gr
DJ

Gebruikersavatar
mdl
Full Member
Full Member
Berichten: 346
Lid geworden op: zo nov 09, 2008 14:01
Locatie: Soest

Re: Remproblemen giulia 73

ma mei 24, 2021 14:30

Net nog wat getest, ook met het vacuüm van rembekrachtiger af.
Ook nu zakt ie in.
Ik heb echt geen idee waar het in zit. De hoofdremcilinder lijkt toch het meest waarschijnlijke.
Dus ik ga die maar vernieuwen. Kan eigenlijk sowieso geen kwaad na 7 jaar stilstaan. Dan zijn de klauwen gedaan, remslangen vervangen, stukje remleiding bij de voorwielen heb ik ook maar meteen vernieuwd.
Zodra de hrc erop zit zal ik de uitkomst laten weten.
Giulia Super 1.6 (2.0) & Spider 1750
Gehad: Sud Giardinetta, Sud 1.5 TI, en vele ander Sud-jes, Giulia's, Spiders en een Duetto. Alfetta's, 33's, 155 2.0 Sport (wat een auto!) en een 156. En bijna alles in Bi-Fuel uitvoering.

AR823
Full Member
Full Member
Berichten: 302
Lid geworden op: za aug 11, 2012 11:38
Locatie: Oostflakkee

Re: Remproblemen giulia 73

do mei 27, 2021 23:56

Bij veel auto's zit dat klepje in de slangaansluiting op de rembekrachtiger. Bij de Giulia zit hij aan de andere kant
in de lange bout die op de inlaat zit geschroefd. Als je die eraf schroeft moet hij blokkeren als je in de
schroefdraad opening blaast en in de slangaansluiting moet hij open zijn. Ik heb dit defect ook eens gehad, het pedaal zakt
wel als je hem start, maar je voelt toch het pedaal wat op en neer gaan bij stationair toerental en idd het remt slecht.
Ook controleren of de vacuumslang zelf niet verdroogd is en daardoor lekt.

Terug naar “Algemene Technische vragen”