Madwokkel
Newbie
Newbie
Berichten: 19
Lid geworden op: za apr 17, 2021 23:01

Koppakking..

vr mei 21, 2021 09:52

Hallo allen,

Helaas vrees ik dat ik me behoorlijk wat op de hals heb gehaald.. Mijn 'nieuwe' alfa 147 met slechts 78.000 op de teller heeft vermoedelijk een lekke koppakking.

Nou moet ik een afweging gaan maken of ik het het waard vind om te laten repareren, want het schijnt een monsterklus te zijn en erg duur.
Om die keuze goed te kunnen maken wil ik graag jullie mening over de diagnose 'lek'.

De auto start te afgelopen weken wel goed, maar loopt de eerste 5 minuten rond de 1200 toeren stationair. Daarna zakt alles, zakt licht getik weg en rijdt verder prima. Er is een nieuwe katalysator onder gekomen (want P0420), momenteel brand motormanagment voor de lambdasonde en heb ik een aantal keren een plasje KVS gevonden met een zichtbaar lek. Hij lekt alleen wanneer de motor koud is maar ook niet altijd.

Nou, ik dus met deze symptomen naar de garage, dop expansievat los (na ruim 2 uur stilstaan en afkoelen) en er zit nog giga druk op het vat. Garagehouder kijkt me aan en zegt: Nou, dit weet ik niet. Dit is volgens mij niet normaal dat er nog zo veel druk op staat.. Symptoom 1 koppakking; aldus de man.

Druk op het KVS systeem gezet en nergens is lekkage te zien.
Middels rookgastest daarna vastgesteld dat er gassen in de KVS zitten.

Diagnose: Lekke koppakking.

Nou bel ik garage Homan en zij vertellen mij dat het vrijwel nooit voorkomt met deze auto's dat de koppakking stuk gaat, tenzij de motor droog gereden wordt en heel erg heet geworden is.

Wat kunnen jullie hier van maken? Met zo'n lage km-stand een lekke koppakking; gaan daar meer problemen achter wegkomen? Heb ik gewoon pech?

:?

Gebruikersavatar
Niels
Guru
Guru
Berichten: 1007
Lid geworden op: vr apr 23, 2010 20:24
Locatie: Amersfoort
Contacteer: Website

Re: Koppakking..

vr mei 21, 2021 21:29

Koppakking gaat wel eens lek. Niet heel vaak, maar het komt wel voor.

Vaak slaat een koel kanaal door naar de cilinder, en daarom dus ook druk opbouw.

Is de motor ook wel eens te heet/warm gelopen?

Mocht je interesse hebben kan je altijd even een prive berichtje doen, en kan ik kijken wat het zou moeten kosten voor reparatie. Maar zo'n reparatie is wel goed te doen. Als de auto je verder goed bevalt en geen andere grote gebreken heeft... Iets anders kopen kost ook altijd weer geld ;)
You see I think a Ferrari is a scaledown version of... God! And a Porsche 911 is a jumped up VW Beetle.
- Jeremy Clarkson

AR823
Full Member
Full Member
Berichten: 302
Lid geworden op: za aug 11, 2012 11:38
Locatie: Oostflakkee

Re: Koppakking..

za mei 22, 2021 21:50

Idd gaat de pakking bijna nooit stuk. Je moet beginnen met controleren of er kvs via het retourslangetje in het tankje
stroomt, zoniet dan zit het pijpje op de thermostaat verstopt. Hierdoor vormt zich een luchtbel op het hoogste punt,
de thermostaat, en deze wordt langzaam steeds groter omdat het blok zich niet kan ontluchten, wat resulteert in
kookbellen en extra druk en ook overkoken van het tankje. Dit zou ook verklaren waarom je toerental langer hoog blijft,
immers zit de temperatuursensor dan niet in de kvs.
Mocht dit niet de oplossing zijn, dan adviseer ik om koppakkingherstel in het koelsysteem te doen, dit werkt 100% als je
de juiste procedure volgt. Ik heb de eerste klant 2jaar geleden gedaan en deze heeft inmiddels 60000km hiermee gereden.
Meerdere gedaan zonder problemen. Kijk op: voordeauto.shop of bel Ton van der Linden voor advies, 0623422013

Madwokkel
Newbie
Newbie
Berichten: 19
Lid geworden op: za apr 17, 2021 23:01

Re: Koppakking..

ma mei 24, 2021 14:12

Idd gaat de pakking bijna nooit stuk. Je moet beginnen met controleren of er kvs via het retourslangetje in het tankje
stroomt, zoniet dan zit het pijpje op de thermostaat verstopt. Hierdoor vormt zich een luchtbel op het hoogste punt,
de thermostaat, en deze wordt langzaam steeds groter omdat het blok zich niet kan ontluchten, wat resulteert in
kookbellen en extra druk en ook overkoken van het tankje. Dit zou ook verklaren waarom je toerental langer hoog blijft,
immers zit de temperatuursensor dan niet in de kvs.
Mocht dit niet de oplossing zijn, dan adviseer ik om koppakkingherstel in het koelsysteem te doen, dit werkt 100% als je
de juiste procedure volgt. Ik heb de eerste klant 2jaar geleden gedaan en deze heeft inmiddels 60000km hiermee gereden.
Meerdere gedaan zonder problemen. Kijk op: voordeauto.shop of bel Ton van der Linden voor advies, 0623422013

Hmm.. interessante reactie wel. Maar verklaart dit dan ook waarom er uitlaatgassen in het expansievat zitten? Immers is er 'gesnuffeld' door de garage en deze wist eigenlijk 100% zeker dat de pakking kapot was. Daarbij lees ik interessante dingen over dergelijke additivieven die je koppakking zouden repareren.. Bij een dergelijk lek zou deze afdichting nooit kunnen houden i.v.m. de hoge temperaturen en druk.

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

Re: Koppakking..

ma mei 24, 2021 15:06

Idd gaat de pakking bijna nooit stuk. Je moet beginnen met controleren of er kvs via het retourslangetje in het tankje
stroomt, zoniet dan zit het pijpje op de thermostaat verstopt. Hierdoor vormt zich een luchtbel op het hoogste punt,
de thermostaat, en deze wordt langzaam steeds groter omdat het blok zich niet kan ontluchten, wat resulteert in
kookbellen en extra druk en ook overkoken van het tankje. Dit zou ook verklaren waarom je toerental langer hoog blijft,
immers zit de temperatuursensor dan niet in de kvs.
Mocht dit niet de oplossing zijn, dan adviseer ik om koppakkingherstel in het koelsysteem te doen, dit werkt 100% als je
de juiste procedure volgt. Ik heb de eerste klant 2jaar geleden gedaan en deze heeft inmiddels 60000km hiermee gereden.
Meerdere gedaan zonder problemen. Kijk op: voordeauto.shop of bel Ton van der Linden voor advies, 0623422013

Hmm.. interessante reactie wel. Maar verklaart dit dan ook waarom er uitlaatgassen in het expansievat zitten? Immers is er 'gesnuffeld' door de garage en deze wist eigenlijk 100% zeker dat de pakking kapot was. Daarbij lees ik interessante dingen over dergelijke additivieven die je koppakking zouden repareren.. Bij een dergelijk lek zou deze afdichting nooit kunnen houden i.v.m. de hoge temperaturen en druk.
Niet gaan smeren met additieven; gewoon koppakking laten vervangen en je hebt weer een goede motor
''Drive tastefully''

Madwokkel
Newbie
Newbie
Berichten: 19
Lid geworden op: za apr 17, 2021 23:01

Re: Koppakking..

ma mei 24, 2021 15:09

Idd gaat de pakking bijna nooit stuk. Je moet beginnen met controleren of er kvs via het retourslangetje in het tankje
stroomt, zoniet dan zit het pijpje op de thermostaat verstopt. Hierdoor vormt zich een luchtbel op het hoogste punt,
de thermostaat, en deze wordt langzaam steeds groter omdat het blok zich niet kan ontluchten, wat resulteert in
kookbellen en extra druk en ook overkoken van het tankje. Dit zou ook verklaren waarom je toerental langer hoog blijft,
immers zit de temperatuursensor dan niet in de kvs.
Mocht dit niet de oplossing zijn, dan adviseer ik om koppakkingherstel in het koelsysteem te doen, dit werkt 100% als je
de juiste procedure volgt. Ik heb de eerste klant 2jaar geleden gedaan en deze heeft inmiddels 60000km hiermee gereden.
Meerdere gedaan zonder problemen. Kijk op: voordeauto.shop of bel Ton van der Linden voor advies, 0623422013

Hmm.. interessante reactie wel. Maar verklaart dit dan ook waarom er uitlaatgassen in het expansievat zitten? Immers is er 'gesnuffeld' door de garage en deze wist eigenlijk 100% zeker dat de pakking kapot was. Daarbij lees ik interessante dingen over dergelijke additivieven die je koppakking zouden repareren.. Bij een dergelijk lek zou deze afdichting nooit kunnen houden i.v.m. de hoge temperaturen en druk.
Niet gaan smeren met additieven; gewoon koppakking laten vervangen en je hebt weer een goede motor
Ga ik doen! Morgen gaat hij naar de garage. €770,- voor montage, pakking (hij pakt ook alle andere pakkingen mee waar bij bij kan) is best netjes toch?

De enige onzekerheid die ik heb: Is de koppakking écht lek? Geeft de snuffelaar 100% uitsluitsel?

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

Re: Koppakking..

di mei 25, 2021 20:05




Hmm.. interessante reactie wel. Maar verklaart dit dan ook waarom er uitlaatgassen in het expansievat zitten? Immers is er 'gesnuffeld' door de garage en deze wist eigenlijk 100% zeker dat de pakking kapot was. Daarbij lees ik interessante dingen over dergelijke additivieven die je koppakking zouden repareren.. Bij een dergelijk lek zou deze afdichting nooit kunnen houden i.v.m. de hoge temperaturen en druk.
Niet gaan smeren met additieven; gewoon koppakking laten vervangen en je hebt weer een goede motor
Ga ik doen! Morgen gaat hij naar de garage. €770,- voor montage, pakking (hij pakt ook alle andere pakkingen mee waar bij bij kan) is best netjes toch?

De enige onzekerheid die ik heb: Is de koppakking écht lek? Geeft de snuffelaar 100% uitsluitsel?
Zoveel druk in het koelsysteem kan alleen maar van uit de verbrandingskamer komen. En wat Niels zegt; de koppakking van de TS 16v wil best wel eens lek
''Drive tastefully''

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1288
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

Re: Koppakking..

wo mei 26, 2021 10:09

Nou bel ik garage Homan en zij vertellen mij dat het vrijwel nooit voorkomt met deze auto's dat de koppakking stuk gaat, tenzij de motor droog gereden wordt en heel erg heet geworden is.
Ik heb m'n Alfa's jarenlang bij Homan in onderhoud gehad en heb er uitsluitend goede ervaringen (wil wat zeggen, ben een pietlut). Als ik jou was zou ik je 147 er naar toe brengen en 'm netjes in orde laten maken.
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Madwokkel
Newbie
Newbie
Berichten: 19
Lid geworden op: za apr 17, 2021 23:01

Re: Koppakking..

wo jun 02, 2021 12:13

Yay! Gerepareerd. Alles lijkt weer goed te zijn :)

Terug naar “Algemene Technische vragen”