Gebruikersavatar
Alfa33_1.7
Full Member
Full Member
Berichten: 353
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 11:36

Alfa Romeo 33 het CO bijstellen.

do apr 29, 2021 12:08

Hoe kun je het CO percentage bijstellen bij een Alfa romeo 33 1.7 IE Jetronic.

Auto is van 1992 en dan moet je voldoen aan max 0,5 % mijn waarde is 0,7 %.

Stelschroef is te vinden op luchtmassa meter, en daar werd ook het nodige aan gedraaid. Echter maakte dit geen verschil in de gemeten waarde.

Labda sensor functioneert ook, schommelt netjes tussen 0,2 en 0,8 Volt.

Kan de stationair geregelde omloop klep voor problemen zorgen, heb zelf namelijk het idee dat deze niet meer doet wat deze zou moeten doen. En heb het stationair toerental nu zeer strak op 800 toeren staan (werkelijk zeer stabiel) door een kleine vernauwing aan te brengen in het stationaire omloop circuit. (even voor de duidelijkheid de motor sturing heeft een omloop circuit zonder klep en een circuit met klep). Overigens heb ik de CO waarde ook even laten meten zonder deze vernauwing in het circuit en dit leek nagenoeg ook geen verschil te geven, mogelijk iets lagere waarde.

Hoe kan ik het CO percentage omlaag krijgen.??. Krijg steeds meer een hekel aan die verplichte APK keuringen, zeker als het van deze dingen betreft. Alsof iedereen een CO meter in huis heeft liggen.

Ik heb nu de luchtmassa meter open geschroefd, ervan uitgaande dat er een werkelijk lucht circuit zou zijn, bestaat dit uit een elektronische potmeter (2 kOhm). De loper hiervan heb ik nu even op een uiterste waarde gezet. 0 Ohm ten opzichte van één van de twee uiteinden. Nu ben ik in ieder geval zeker dat als ik naar rechts draai de weerstand op zal lopen, en daarmee hopelijk een geaccepteerde CO waarde kan vinden.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Alfa Romeo 33 het CO bijstellen.

do apr 29, 2021 16:43

Een valse lucht lekkage na de luchtweger zou je stationair toerental iets omhoog brengen en je co iets omlaag..

Is dit een uitvoering met zo'n luchtweger met een klep erin? Daarbij kun je de voorspanning van de veer veranderen. Tandje strakker zetten, dan denkt de ecu dat er minder lucht binnenkomt en wordt er ook minder ingespoten.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1215
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: Alfa Romeo 33 het CO bijstellen.

do apr 29, 2021 22:11

Geen idee of dat werkt, maar het helpt ook wel eens om net voor de keuring even flink in de toeren te rijden.
Je zou ook een klein luchtlekje kunnen maken speciaal voor de APK?

Het is en blijft irritant dit soort metingen met kleine marges en oude(re) auto's. Alhoewel het uiteindelijk na veel zoeken en wellicht nieuwe slangen her en der op te lossen is.

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa Romeo 33 het CO bijstellen.

vr apr 30, 2021 06:51

je moet 0,5% halen als je een lambda én een katalysator hebt.
Je hebt een lambda sensor, maar heb je ook nog een katalysator? Mijn 33 had een rvs middenpijp bijv.

Heb je die niet dan hoef je maar 3,5% te halen.

Gebruikersavatar
Alfa33_1.7
Full Member
Full Member
Berichten: 353
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 11:36

Re: Alfa Romeo 33 het CO bijstellen.

vr apr 30, 2021 12:35

Heb het zelf ook wat na lopen zoeken, en het lijkt erop dat je bij afwezigheid van een katalysator en/of labda zonde (hoewel de en/of nog steeds niet duidelijk is na zoeken), inderdaad 3,5% CO mag uitstoten. Ik zou de katalysator om die reden kunnen vervangen, door geen katalysator, maar dan moet je wel weer die 3,5 % weten te halen ;-).

Echter moet daarbij de betreffende keurmeester daar ook nog van op de hoogte zijn, wat (meestal) niet altijd zo hoeft te zijn. Ze hebben een zoekplaatje van ooit enz. enz.

Overigens noemde ze dit ding bij aankoop een kat vervanger, maar zit wel een mooi honinggraad structuurtje in. Dus weet ook nog altijd niet wat men bedoeld met de uitdrukking kat vervanger.

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

Re: Alfa Romeo 33 het CO bijstellen.

vr apr 30, 2021 13:20

Als ik het goed onthouden heb mag je de kat er niet onderuit halen als je een emissiecode U9 op het kenteken hebt staan. Op basis van wat op het kenteken staat zal de keurmeester ook bepalen wat de uitstoot mag zijn, niet op basis van hoe je uitlaat er uit ziet. Dus ga dat eerst even na voor je lukraak de kat er onder vandaan sloopt. Maar er zijn hier vast anderen die hier meer van weten. ;-)
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Gebruikersavatar
nico mario
Member
Member
Berichten: 215
Lid geworden op: zo sep 18, 2005 19:14
Locatie: 023

Re: Alfa Romeo 33 het CO bijstellen.

vr apr 30, 2021 14:46

Mijn ervaring; mijn ‘91 SZ had wel een lambda (nodig voor motorloop) maar geen kat meer. Mijn ‘90 75 TS heeft geen lambda en geen kat meer (zelf verwijderd). Beide U9 op kenteken, maar daar wordt bij apk niet naar gekeken. Kat is t/m ‘92 niet verplicht. Het maakt dan niet uit, of de auto origineel zonder kat is geleverd, of dat je hem zelf hebt verwijderd. Bij verschillende apk’s nooit problemen mee gehad. Probleem is er pas, als je wel een kat hebt, maar die niet goed meer werkt....
75 T.Spark 1990 - Giulietta 2.0 1983

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Alfa Romeo 33 het CO bijstellen.

vr apr 30, 2021 14:59

Die codes wordt niet meer naar gekeken.

Kat+ lambda regeling aanwezig = 0,5max
Anders 3,5max.

Kat er onderuit is geen probleem.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

Re: Alfa Romeo 33 het CO bijstellen.

vr apr 30, 2021 17:24

Ok, allemaal weer veranderd sinds mijn 33/75 tijd dus. :thumbs:
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

33sud75
Junior Member
Junior Member
Berichten: 69
Lid geworden op: zo jan 06, 2019 22:56

Re: Alfa Romeo 33 het CO bijstellen.

za mei 01, 2021 12:58

Heb het zelf ook wat na lopen zoeken, en het lijkt erop dat je bij afwezigheid van een katalysator en/of labda zonde (hoewel de en/of nog steeds niet duidelijk is na zoeken), inderdaad 3,5% CO mag uitstoten. Ik zou de katalysator om die reden kunnen vervangen, door geen katalysator, maar dan moet je wel weer die 3,5 % weten te halen ;-).

Echter moet daarbij de betreffende keurmeester daar ook nog van op de hoogte zijn, wat (meestal) niet altijd zo hoeft te zijn. Ze hebben een zoekplaatje van ooit enz. enz.

Overigens noemde ze dit ding bij aankoop een kat vervanger, maar zit wel een mooi honinggraad structuurtje in. Dus weet ook nog altijd niet wat men bedoeld met de uitdrukking kat vervanger.
Wat een hoop gezeiver in 1 bericht,
Het complete apk handboek met de volledige huidige regelgeving is door iedere persoon volledig
in te zien op de rdw site, Daarbij moet een apk-keurmeester heel geregeld opnieuw op examen en heeft de rdw info bullitens die ze mailen met de vernieuwde wetgeving,

Dat de keurmeester geen dure boete riskeert en strafpunten omdat een of andere ouwe bak een paar slangetjes vervangen moet hebben of wat aftselling zodat die aan de mileueisen voldoet is juist zijn goed punt,
Apk steld hier in Nederland al echt geen enkele zak voor vergeleken met de ons omliggende landen, en een olielekkend wrak wat walmt met minimale remmen en 1,7mm profiel op 30 jaar oude bandjes is hier helemaal geen probleem...

Gebruikersavatar
Alfa33_1.7
Full Member
Full Member
Berichten: 353
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 11:36

Re: Alfa Romeo 33 het CO bijstellen.

wo mei 12, 2021 22:53

Het is gelukt, CO uitstoot is nu 0 %. Wat nu de hoofdreden is voor deze verbetering zal ik nooit weten, het tanken van euro 98 i.p.v. 95 en/of het verstellen van de potmeter in de luchtmassa meter. Het is in ieder geval meer dan goed geworden.

Gebruikersavatar
BramVR
Newbie
Newbie
Berichten: 34
Lid geworden op: do apr 02, 2020 14:02

Re: Alfa Romeo 33 het CO bijstellen.

do mei 13, 2021 10:34

Ik weet niet hoe het met de injectie blokken zit, maar mijn 1.7 met carbs moet per se 98 in als ik mijn boekje mag geloven. (Los van het feit dat ze natuurlijk niet voor e10 gemaakt zijn)
Alfa Romeo 33 QV (1988)
Alfa Romeo MiTo QV (2010)

Terug naar “Algemene Technische vragen”