Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

startproblemen Bertone na 6 jaar durende slaaptoestand

wo apr 28, 2021 22:37

Door verhuizing naar Duitsland heb ik mijn eigenhandig gereviseerde Bertone, 6 jaar geleden met pijn in de stalling moeten zetten #-o
Nu gaan we verhuizen naar Belgie en eindelijk...eindelijk(!) heb ik weer een goede sleutelplek en stalling aan huis :thumbs:

Kortom ik wil mijn geliefde Betone eerst gaan verplaatsen en vervolgens in Belgie op de weg gaan zetten.... maar dan moet ie eerst wel lopen en juist dat wilt ie nu niet meer doen..... :cry:
Ik heb hem goed lopend weg gezet en de benodigde voorzorgsmaatregelen genomen.

Huidige situatie:
1) Benzine slangetje tussen carbs was poreus => vervangen
2) Kleppendeksel eraf....aanvulling olie bij nokkenassen.
3) Heb olie ook maar snel even vervangen
2) Paar druppeltjes olie in zuigers en vrij laten lopen (zonder bougies) en een weekje laten staan zodat mijn bougies niet direct vet slaan => alles oke, motor liep direct netjes rond

Nu wil mijn Bertone maar niet aanslaan....
1) Benzine aanwezig in carbs, sproeiers zijn goed mooi schoon
2) Motor draait zonder probleem rond maar verder niets
3) Bougies eruit, even schoon gemaakt...maar waren niet vet/nat
3) Ik heb een bougie eruit gehaald en aan massa gehouden en vervolgens zag ik vonk en wilde hij vervolgens wel op de overige cilinders aanstalte maken
4) Bougie er weer in => weer helmaal niets
5) Omdat ik een vonk op bougie cil1 zag maar door gegaan naar cil2 => het zelfde verhaal, bougie eruit..... ik zie vonk...motor wil wel aanstalte maken op overige cilinders.... vervolgens bougie erin => weer helemaal niets
6) vervolgens zie ik op geen enkele bougie meer een vonk....

Bij de totale restauratie +/-11 jaar terug heb ik alles nieuw gezet.....

Hoe kan ik nu het beste te werk gaan om het probleem te tackelen?
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Gebruikersavatar
boessie
Member
Member
Berichten: 216
Lid geworden op: zo okt 27, 2013 21:49
Locatie: Overpelt, B
Contacteer: Facebook

Re: startproblemen Bertone na 6 jaar durende slaaptoestand

do apr 29, 2021 01:07

Je hebt toch wel verse benzine in je carbs zitten he want op benzine van 6 jaar oud zal ie niet aanslaan.
Groeten Gunther

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: startproblemen Bertone na 6 jaar durende slaaptoestand

do apr 29, 2021 07:26

Met 1 bougie eruit gaat het "beter" ? > starttoerental te laag. Probeer eens andere accu of boosterpack.

En help hem eens een handje met remmenreiniger in luchtfilterhuis spuiten.
Hou wel rekening mee dat je backfire kan krijgen. En dat is ook echt fire. Dus brandblusser in de buurt oid voor geval dat is wel handig. Zelf nog nooit nodig gehad. Maar beter mee verlegen dan om verlegen.

Als je je niks hebt toegevoegd aan de oude benzine (converering) mag je er wel vanuit gaan dat er vermoedelijk ea verstopt zit in de carb's.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

Re: startproblemen Bertone na 6 jaar durende slaaptoestand

do apr 29, 2021 21:28

Dank voor het meedenken....

Het probleem is opgelost....hij draait weer lekker :thumbs:

Het zinde me niet dat ik geen of af en toe vonk had. Dus vanavond de verdelerkap en de kontakten maar eens schoon gemaakt. Uiteindelijk bleek die koperen strip op de Rotor een beetje te zijn gecorodeerd. Met heel fijn schuurpapier er twee keer langs en ik had weer goede vonkjes =D>

Vervolgens even moeten doorstarten en huphup... daar ging mijn Bertoontje weer!

@DJ: Inderdaad ik dacht ook de carbs zullen wel goed vuil zijn maar schijnbaar loopt het stationair nog best lekker. Dat had ik niet verwacht.... Ben benieuwd of dat ook bij acceleratie goed gaat. Da's dan nog even afwachten...

@Boessie: De 6 jaar oude benzine lijkt geen probleem op te leveren.... ik dacht gisteren al na het lezen van je berichtje..... "mijn grasmaaier liep afgelopen week toch ook nog lekker op de benzine in die Jerrycan van 6 jaar terug :shock:

Jongens jullie zien me binnenkort weer rijden in het zonnige Limburg!! .... ik kan niet wachten :lol:

.... maar goed eerst nog verbouwen en verhuizen, dan Bertoontje importeren naar Belgie en dan gaan we weer eens vanouds genieten! :mrgreen:
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Gebruikersavatar
BramVR
Newbie
Newbie
Berichten: 34
Lid geworden op: do apr 02, 2020 14:02

Re: startproblemen Bertone na 6 jaar durende slaaptoestand

vr apr 30, 2021 18:20

@Boessie: De 6 jaar oude benzine lijkt geen probleem op te leveren.... ik dacht gisteren al na het lezen van je berichtje..... "mijn grasmaaier liep afgelopen week toch ook nog lekker op de benzine in die Jerrycan van 6 jaar terug :shock:
Ik hoop dat je een in-line filter voor je carbs hebt zitten, anders loopt ie na een halve tank een stuk minder lekker.

Het is toch echt raadzaam om die tank leeg te gooien en er verse benzine in te doen.
Alfa Romeo 33 QV (1988)
Alfa Romeo MiTo QV (2010)

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8219
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

Re: startproblemen Bertone na 6 jaar durende slaaptoestand

do mei 13, 2021 21:51

Hmmmz, Bertoontje ? Een witte ?

Terug naar “Algemene Technische vragen”