Madwokkel
Newbie
Newbie
Berichten: 19
Lid geworden op: za apr 17, 2021 23:01

P0420 | Katalysator melding

vr apr 23, 2021 11:46

Hallo allen,

Mijn splitspliternieuw Alfa 147 1.6T sprak geeft een motorstoring. Na uitlezen kwam hier een P0420 uit, met andere woorden; P0420 Katalysatorsysteem, cilinderrij 1 - efficiëntie onder drempelwaarde Katalysator

Nou heeft de alfa weinig kilometers gereden (75k) en heeft volgens mij best een tijd stil gestaan. Wat zou nou de goede volgorde zijn wat betreft oorzaak zoeken? Het zou kunnen zijn dat de katalysator niet goed meer is. Aan de onderkant ziet aller er wel netjes uit.. Zou het ook een lekkende uitlaat kunnen zijn?

De bougies zijn volgens mij nog nooit vervangen. Ook wordt er her en der geadviseerd om de kat goed 'schoon' te rijden op hoog toerental en even veel van het blok te vragen.

Wat zijn jullie adviezen?

Alvast bedankt :) :jumping:

AR823
Full Member
Full Member
Berichten: 302
Lid geworden op: za aug 11, 2012 11:38
Locatie: Oostflakkee

Re: P0420 | Katalysator melding

vr apr 23, 2021 21:42

Waarschijnlijk weer een slachtoffer van E10 brandstof, welke na 3 maanden begint te rotten.
Zoals je al zegt lang stilgestaan, dus zoveel mogelijk leegmaken, Shell V-power erin met een goede injectorcleaner.
Ook zouden nieuwe bougies nu niet verkeerd zijn, vervolgens een flink stuk rijden en af en toe goed heet stoken
tussen 4 en 5000 toeren. Na resetten van de storing zou die dan weg moeten blijven.
Komt vaak voor bij de Apk dat de CO te hoog is en we een stukkie moeten gaan blazen, het nieuwe rijden in combinatie
met slechte benzine doet hier geen goed aan. Het is vrijwel nooit de cat..

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: P0420 | Katalysator melding

vr apr 23, 2021 22:41

Foutcode zegt bijzonder weinig.

Wat doet je lambda voor je kat, en wat doet de lambda na je kat. Dat is stap 1.

Maar in de tussentijd zoals hierboven staat, ga eens een beetje doorrijden met euro 98 in de tank.

Madwokkel
Newbie
Newbie
Berichten: 19
Lid geworden op: za apr 17, 2021 23:01

Re: P0420 | Katalysator melding

za apr 24, 2021 09:25

Waarschijnlijk weer een slachtoffer van E10 brandstof, welke na 3 maanden begint te rotten.
Zoals je al zegt lang stilgestaan, dus zoveel mogelijk leegmaken, Shell V-power erin met een goede injectorcleaner.
Ook zouden nieuwe bougies nu niet verkeerd zijn, vervolgens een flink stuk rijden en af en toe goed heet stoken
tussen 4 en 5000 toeren. Na resetten van de storing zou die dan weg moeten blijven.
Komt vaak voor bij de Apk dat de CO te hoog is en we een stukkie moeten gaan blazen, het nieuwe rijden in combinatie
met slechte benzine doet hier geen goed aan. Het is vrijwel nooit de cat..
Bedankt voor je antwoord. Nieuwe bougies ga ik regelen.
Ik heb nu 4x NGK BKUR6ETB (14mm) en NGK CR7E (10mm) gevonden. Zijn die goed?

Nou heb ik natuurlijk net euro 95 getankt.. Kan ik door deze brandstof ook de injectorcleaner gooien? Of is dat beduidend minder effectief?

Tot slot; je noemt het ‘een slachtoffer van’. Zijn de gevolgen voor mijn alfa dusdanig dat er blijvende schade is?

Bedankt allen!

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

Re: P0420 | Katalysator melding

zo apr 25, 2021 11:09

Deze foutcode is superduidelijk, en zegt zelfs het probleem.

''Efficientie onder drempelwaarde'', ofwel; Katalysator werkt niet goed.
Tank volgooien met 98, injectorreiniger erin en eerst eens wat kilometers op de snelweg maken, maar houdt rekening met een katalysator die vervangen moet worden.
''Drive tastefully''

Terug naar “Algemene Technische vragen”