Rens
Newbie
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: ma mar 15, 2021 14:53

Thermostaat 156 1.8TS vervangen

zo apr 04, 2021 12:25

Hallo,

Mijn motor loopt al lange tijd tussen de 60 en 70 graden volgens het temperatuurmetertje. Volgens de garage is dat "normaal" en zelfs "goed" want... zeg het maar...

Inmiddels heb ik door verschillende perikelen besloten het heft in eigen handen te nemen en zelf het onderhoud te gaan doen. Afgelopen week heb ik rondom alle remschijven, blokken, en klauwen vervangen (verhaal voor een andere keer) en nu is de thermostaat aan de beurt. De koelvloeistoftemperatuur hoort gewoon zo'n 85-90 graden te zijn.

Kan iemand mij vertellen welke merken thermostaat aan te bevelen zijn of juist af te raden? Ik ben totaal niet thuis in de kwalitatieve ladder wat betreft auto onderdelen. De prijs voor onderdelen interesseert me niet zo veel, maar iedere euro die ik aan een volgend onderdeel kan uitgeven is er toch 1.

https://www.autodoc.nl/auto-onderdelen/ ... park-932a3

bovenstaande link is een van vele websites waar je alles kan bestellen, maar mijn vraag dus welke merken aan of af te raden zijn.

Alvast bedankt voor jullie hulp :)

Groetjes Rens

AR823
Full Member
Full Member
Berichten: 302
Lid geworden op: za aug 11, 2012 11:38
Locatie: Oostflakkee

Re: Thermostaat 156 1.8TS vervangen

zo apr 04, 2021 15:50

Het is bekend dat de 156 tempmeter nogal flink naar beneden kan afwijken. Het beste is om de koude motor warm
te laten draaien en aan de radiateurslang voelen wanneer die warm wordt. Als dit lang duurt is de thermostaat goed,
en als hij gelijk meewarmt defect. Je kunt ook met een infrarood-thermometer de exacte temperatuur meten.
Met goede uitleesapparatuur kan dat ook.

Rens
Newbie
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: ma mar 15, 2021 14:53

Re: Thermostaat 156 1.8TS vervangen

zo apr 04, 2021 16:51

Het is bekend dat de 156 tempmeter nogal flink naar beneden kan afwijken. Het beste is om de koude motor warm
te laten draaien en aan de radiateurslang voelen wanneer die warm wordt. Als dit lang duurt is de thermostaat goed,
en als hij gelijk meewarmt defect. Je kunt ook met een infrarood-thermometer de exacte temperatuur meten.
Met goede uitleesapparatuur kan dat ook.
Bedankt voor de tip, dit ga ik zeker eerst proberen.

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

Re: Thermostaat 156 1.8TS vervangen

di apr 06, 2021 10:16

Goed om even te controleren inderdaad, vervangen kan altijd nog. Maar nu is de thermostaat van deze TS motoren wel een bekend punt. Bij mijn 156 heb ik deze destijds ook al eens vervangen en een tweede keer maar preventief meegenomen bij vervangen radiator. Of er verschil tussen de merken zit weet ik niet, de meeste gaan gewoon niet heel lang mee. Ik kijk meestal ook even bij tuynder, maar die hebben dus niet van die hele goedkope als op jouw link.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

leonm
Member
Member
Berichten: 109
Lid geworden op: za dec 19, 2009 22:48
Locatie: Wingene, West-Vlaanderen

Re: Thermostaat 156 1.8TS vervangen

di apr 06, 2021 10:53

Let even op bij Autodoc:
Je bestelt bij hen bijvoorbeeld de goedkoopste, in dit geval de Dayco (prima merk, niks mis mee) van 27 euro.
Vervolgens zie je in je bestelling dat ze dit veranderd hebben naar eentje van hun eigen huismerk STARK. Ze doen dit trouwens zonder je daarvan op de hoogte te brengen. Als je hen erover aanspreekt zeggen ze dat degene die je besteld hebt niet op voorraad is (ondanks dat de status "in voorraad" is op hun website) en dat ze je daarom een "beter" alternatief geven voor dezelfde prijs. Als je dan kijkt is die STARK idd een heel stuk duurder (kost 44 euro in dit geval), dus het lijkt of je iets beters krijgt. Echter, het is natuurlijk totaal niet logisch dat een huismerk duurder zou zijn dan een bekend merk, dus beetje bullshit. Ik zeg niet dat de STARK onderdelen slecht zijn, maar deze manier van werken is natuurlijk op z'n minst dubieus te noemen, vooral om ze het gewoon doen zonder je te vragen of het OK is. Uiteraard hebben ze een veel grotere marge op hun huismerk onderdelen.

Ik heb dit inmiddels al 2x meegemaakt: eerste keer niet gezien en zag het pas als de onderdelen toekwamen. Tweede keer wel gezien na de bestelling, maar de alternatieven die ik voorstelde waren zogezegd allemaal niet in voorraad.

Ze zijn vaak de goedkoopste en heb er al veel dingen voor echt weinig geld kunnen aanschaffen, maar als er een onderdeel van hun eigen huismerk STARK tussen staat moet je echt even opletten dat ze je daar niet mee opschepen.

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1215
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: Thermostaat 156 1.8TS vervangen

di apr 06, 2021 21:26

Koop lokaal dan maar?
Gewoon een goed bekend staande automaterialenhandel? Kijk je de verkoper in zijn ogen, zie je het product meteen en krijg je waarschijnlijk geen rommel geleverd.
Een dagje meer met een open thermostaat is ook weer niet zo'n ramp.

Groet,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Rens
Newbie
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: ma mar 15, 2021 14:53

Re: Thermostaat 156 1.8TS vervangen

do apr 08, 2021 17:51

Dit "probleem" heb ik al 3 jaar sinds ik de auto kocht, maar de goedgelovige 20-jarige die ik toen was, geloofde alles en iedereen. Over de remmen die ik in de post benoem ga ik binnenkort wel een verhaaltje schrijven, maar mijn vertrouwen in garagebedrijven is echt helemaal weg.

Goed om te weten dat AutoDoc een schimmige distributeur is. Ik ga lokaal meestal naar Haga in Ridderkerk, maar heb daar wel gemerkt dat een hoop spullen erg aan de prijs zijn. Het is een super fijne zaak met heel prettige mensen, wat het de meerprijs wel enigszins goedmaakt. Maar als op internet de prijzen voor een thermostaat al van 20 euro tot 120 gaan, wil ik denk ik niet weten wat het bij Haga kost.

Ik ben niet iemand die voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, maar enige gepaste kritiek op je uitgaven patroon is wel goed. Ik ben wel iemand die bereid is wat meer te betalen voor een bekend merk/kwaliteit.

Als ik het zo lees hier is er niet echt iets om me grote zorgen over te maken over van welk merk de thermostaat is.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Thermostaat 156 1.8TS vervangen

do apr 08, 2021 20:33

Autodoc heb ik al veel bij besteld en tot nu toe 1x gehad dat een setje remblokken van een ander merk als besteld waren. Voor de rest klopt het altijd en de prijs is soms dusdanig laag dat af en toe een beetje verlies nemen niet erg is. Ze nemen wel heel erg de tijd met verzenden en service kun je vergeten.
Winparts heb ik daarentegen echt nog nooit problemen mee gehad, en zijn maar marginaal duurder. Die kan ik zeker aanraden.
Merk thermostaat boeit inderdaad niet zo, ze gaan allemaal werken. Is ook niet zo'n spannend deel natuurlijk.

Gebruikersavatar
boessie
Member
Member
Berichten: 216
Lid geworden op: zo okt 27, 2013 21:49
Locatie: Overpelt, B
Contacteer: Facebook

Re: Thermostaat 156 1.8TS vervangen

do apr 08, 2021 22:37

Ik bestel ook regelmatig bij Autodoc en inderdaad bij de laatste twee bestellingen alle filters van Bosch die
ik besteld had vervangen door Starck. Heb hun klantendienst gecontacteerd en dan het bekende verhaaltje
van onderdelen niet in voorraad en drie jaar garantie op Starck, blablabla. Ik zei hun dat als ik Starck wil ik dan
wel Starck zal bestellen en als ik premium brand wil ik die bestel. Ze hebben nu bij mijn klantnummer gezet dat artikels
niet zonder mijn voorafgaande toestemming mogen omgenummerd worden naar Starck. Ben benieuwd.
1x garantiegeval Brembo remschijf correct verlopen, 1x artikel retour ook correct verlopen dus van de service kan ik niet klagen.
Tegenwoordig duurt het wel heel lang (15-16 dagen) eer er geleverd wordt.
Bij www.mijngrossier.be kost een Vernet 6506.88/J €66,50 ex BTW

Groeten, Gunther

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1215
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: Thermostaat 156 1.8TS vervangen

vr apr 09, 2021 13:10


Goed om te weten dat AutoDoc een schimmige distributeur is. Ik ga lokaal meestal naar Haga in Ridderkerk, maar heb daar wel gemerkt dat een hoop spullen erg aan de prijs zijn. Het is een super fijne zaak met heel prettige mensen, wat het de meerprijs wel enigszins goedmaakt. Maar als op internet de prijzen voor een thermostaat al van 20 euro tot 120 gaan, wil ik denk ik niet weten wat het bij Haga kost.
In Ridderkerk zit ook Usato. Die kunnen je volgens mij ook goed helpen.

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

leonm
Member
Member
Berichten: 109
Lid geworden op: za dec 19, 2009 22:48
Locatie: Wingene, West-Vlaanderen

Re: Thermostaat 156 1.8TS vervangen

vr apr 09, 2021 16:08

Autodoc heb ik al veel bij besteld en tot nu toe 1x gehad dat een setje remblokken van een ander merk als besteld waren. Voor de rest klopt het altijd en de prijs is soms dusdanig laag dat af en toe een beetje verlies nemen niet erg is. Ze nemen wel heel erg de tijd met verzenden en service kun je vergeten.
Winparts heb ik daarentegen echt nog nooit problemen mee gehad, en zijn maar marginaal duurder. Die kan ik zeker aanraden.
Merk thermostaat boeit inderdaad niet zo, ze gaan allemaal werken. Is ook niet zo'n spannend deel natuurlijk.
Wel inderdaad, qua prijs zijn ze inderdaad onklopbaar, dus voor speciale dingen (die niet in hun Stark gamma worden aangeboden) bestel ik daar zeker nog wel eens wat. Je moet inderdaad geen haast hebben.

Voor de andere dingen bestel ik ook altijd bij Winparts en ook goeie ervaringen met mijnautoonderdelen.nl

Terug naar “Algemene Technische vragen”