Gebruikersavatar
mdl
Full Member
Full Member
Berichten: 346
Lid geworden op: zo nov 09, 2008 14:01
Locatie: Soest

Giulia 105: koelvloeistofdruk te hoog

di mar 23, 2021 21:38

Ik heb mijn Giulia redelijk op de rit voor de APK. Nog even de remslangen vervangen.
Enige is dat bij een warme motor, als de thermostaat open gaat, ik iets te veel druk op mijn radiator krijg, waardoor de koelvloeistof eruit komt. Ik heb er inmiddels een nieuwe dop op gedaan, maar dat was niet de oplossing. Mijn grote vrees is de koppakking. Iemand een idee waar dit euvel door veroorzaakt kan worden anders dan een lekkende koppakking. Ik heb overigens geen water in mijn olie of olie in mijn water. Ook geen pluimende uitlaat.
Het is een systeem zonder expansievat, wel met een later inlaatspruitstuk met 2 uitgangen en een waterpomp met 3 aansluitingen. Dus het water circuleert ook met koude motor, en met warme moto over de radiator.
Giulia Super 1.6 (2.0) & Spider 1750
Gehad: Sud Giardinetta, Sud 1.5 TI, en vele ander Sud-jes, Giulia's, Spiders en een Duetto. Alfetta's, 33's, 155 2.0 Sport (wat een auto!) en een 156. En bijna alles in Bi-Fuel uitvoering.

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1723
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Giulia 105: koelvloeistofdruk te hoog

di mar 23, 2021 21:58

Waar komt de koelvloeistof eruit bij warme motor? Alleen een beetje bij het overloopslangetje van de radiator of ook op andere plekken?
En hoeveel komt er eigenlijk uit? De radiator kan natuurlijk nooit helemaal gevuld worden, of vol gevuld blijven liever gezegd. Als de motor warm wordt moet het uitzettende water ergens naartoe dus het loopt eruit.
Maar vuistregel is volgens mij dat dat maar éénmalig mag zijn. Als er continu koelvloeistof uit blijft komen is het idd niet goed.
Radiator vol >> bij warme motor loopt er iets water uit, dat hoort zo >> na afkoelen moet het waterpeil in de radiator nog wel tot boven het koelblok staan. Bij elke rit opnieuw. Dus niet dat de koelvloeistof telkens wat verder zakt waardoor het koelblok droog zichtbaar wordt, dan is er wat aan de hand.

Of de combi spruitstuk met 2 aansluitingen en waterpomp met 3 hier iets mee te maken heeft dat weet ik niet. Maar anderen wellicht wel.

.

Gebruikersavatar
mdl
Full Member
Full Member
Berichten: 346
Lid geworden op: zo nov 09, 2008 14:01
Locatie: Soest

Re: Giulia 105: koelvloeistofdruk te hoog

di mar 23, 2021 22:21

Het komt alleen uit het overloopslangetje. Het peil is nu bij koude motor wel gezakt tot onder het radiatorblok.. misschien moet ik het toch ombouwen naar een expansievaatje nu ik de andere waterpomp erop heb. Voor het blok leek me dit wel beter. In de originele versie staat het water stil tot de thermostaat open gaat. Nu stroomt t ook met dichte thermostaat rond
Giulia Super 1.6 (2.0) & Spider 1750
Gehad: Sud Giardinetta, Sud 1.5 TI, en vele ander Sud-jes, Giulia's, Spiders en een Duetto. Alfetta's, 33's, 155 2.0 Sport (wat een auto!) en een 156. En bijna alles in Bi-Fuel uitvoering.

Gebruikersavatar
Seliquella
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 610
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: Giulia 105: koelvloeistofdruk te hoog

wo mar 24, 2021 08:51

Je hebt overigens 2 type doppen, voor met expansie vat en voor zonder expansie vat. de laatst genoemde dop gaat open bij een iets hogere druk. Misschien goed om even op de dop na te kijken.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Giulia 105: koelvloeistofdruk te hoog

wo mar 24, 2021 09:02

Ik heb ook een waterpomp met 3 aansluitingen zonder expansievat op mijn 105 serie.
Geen probleem met overlopen.
Ik heb wel een spiderradiateur die mogelijk weer iets meer bufferruimte heeft omdat de dop "achter" de radiateur zit ivm lage motorkaplijn van een spider.
Ik zou de juiste openingsdruk van de dop nog eens controleren, zoals al gesuggereerd.
Ook omdat je geen olie in het water, water in de olie of witte pluimen uit de uitlaat hebt.
Ik kan ook een vulringetje onder de veer van je huidige dop frommelen, gaat hij ook iets later open.
Al is het maar als test.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
mdl
Full Member
Full Member
Berichten: 346
Lid geworden op: zo nov 09, 2008 14:01
Locatie: Soest

Re: Giulia 105: koelvloeistofdruk te hoog

wo mar 24, 2021 11:24

De dop is nieuw en voor 0,5 bar druk, dus voor toepassing zonder expansievat.
Ik ga met een rubber ringetje testen.
(Dat heb ik al eens eerder gedaan, met slechte afloop. Toen werd de druk in het systeem hoger en eindigde het water in mijn carter. Dat is de reden dat ik er maar meteen n 2liter in heb gehangen)
Giulia Super 1.6 (2.0) & Spider 1750
Gehad: Sud Giardinetta, Sud 1.5 TI, en vele ander Sud-jes, Giulia's, Spiders en een Duetto. Alfetta's, 33's, 155 2.0 Sport (wat een auto!) en een 156. En bijna alles in Bi-Fuel uitvoering.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Giulia 105: koelvloeistofdruk te hoog

wo mar 24, 2021 17:25

Kijk ook nog eens in de radiateur naar het vlak waar de dop op moet afdichten.
Is dat wel zuiver vlak?
Heb ik toevallig zelf wel eens gedoe mee gehad.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Carabinieri
Full Member
Full Member
Berichten: 473
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 11:45

Re: Giulia 105: koelvloeistofdruk te hoog

wo mar 24, 2021 19:05

Druk is niet te hoog, maar komt doordat je een 2-liter erin hebt zitten.

De kop is nu hoger tov radiateur, waardoor je hem niet volhoudt. Daarom hebben 2-liters ook een expansievat, kun je eenvoudig zelf maken met een bidon of iets dergelijks. Dan blijft die mooi vol.

Gebruikersavatar
mdl
Full Member
Full Member
Berichten: 346
Lid geworden op: zo nov 09, 2008 14:01
Locatie: Soest

Re: Giulia 105: koelvloeistofdruk te hoog

wo mar 24, 2021 21:48

Oke dat is een goeie. Ik wist niet dat alle 2 liters een expansie vat hebben. Mijn spider uit 71 is een 1750 en die heeft inderdaad ook een expansie vat. Wel moet t dan aangepast want nu zit de slang achter de dop met 0,5 bar. Het kan er dan wel uit, maar stroomt nooit meer terug.

Overigens snap ik dat van de hoogte niet. De dop is o,5 bar, dat is 5meter waterdruk. Dus waarom het er dan uit komt omdat de kop een paar cm hoger is zie ik niet helemaal.
Ik ga het weekeind eens kijken hoe t bij mijn spider zit.
Giulia Super 1.6 (2.0) & Spider 1750
Gehad: Sud Giardinetta, Sud 1.5 TI, en vele ander Sud-jes, Giulia's, Spiders en een Duetto. Alfetta's, 33's, 155 2.0 Sport (wat een auto!) en een 156. En bijna alles in Bi-Fuel uitvoering.

Gebruikersavatar
Seliquella
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 610
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: Giulia 105: koelvloeistofdruk te hoog

wo mar 24, 2021 22:32

Wat ik mij kan bedenken is dat de vloeistof bij het afvullen niet zomaar naar het hoogste punt in de kop kan komen.
Als het er wel gekomen zou zijn en je opent de radiator dop, dan loopt het er alsnog uit denk ik.

Een dop voor een expansievat heeft een terugslag functionaliteit, zodat wanneer de motor afkoelt de vloeistof weer terug gezogen wordt.
Wel zorgen dat de zuigleiding in het expansievat onder het vloeistof niveau zit.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Giulia 105: koelvloeistofdruk te hoog

wo mar 24, 2021 22:51

Ik heb even oude foto's opgezocht van de originele 1750 duetto van mijn pa (een1750 is net zo hoog als een 2ltr) en die heeft origineel geen expansievat, nooit gehad.

Mijn bertoontje (1300 koets met 2ltr motor en een spider radiateur) doet het ook probleemloos zonder expansievat, zonder lekkage en zonder koelproblemen. Waterpomp met 3 aansluitingen.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Bog75
Full Member
Full Member
Berichten: 388
Lid geworden op: zo okt 15, 2006 14:25

Re: Giulia 105: koelvloeistofdruk te hoog

do apr 08, 2021 15:50

Mijn reactie is weg zie ik.

Ik had zelfde issue, expansievat aangelegd, opgelost (korte versie)

kan prima met een kleiner vat uit
Bert en Juul

Gebruikersavatar
mdl
Full Member
Full Member
Berichten: 346
Lid geworden op: zo nov 09, 2008 14:01
Locatie: Soest

Re: Giulia 105: koelvloeistofdruk te hoog

zo apr 25, 2021 15:49

Ik heb eerst mijn blok helemaal gevuld met koelvloeistof. De radiator is niet het hoogste punt, hiedoor bij de inlaat niet vol. Via de ontluchting gevuld. Vervolgens de dop goe op de radiator. Het probleem lijkt verholpen.
Giulia Super 1.6 (2.0) & Spider 1750
Gehad: Sud Giardinetta, Sud 1.5 TI, en vele ander Sud-jes, Giulia's, Spiders en een Duetto. Alfetta's, 33's, 155 2.0 Sport (wat een auto!) en een 156. En bijna alles in Bi-Fuel uitvoering.

Gebruikersavatar
Bog75
Full Member
Full Member
Berichten: 388
Lid geworden op: zo okt 15, 2006 14:25

Re: Giulia 105: koelvloeistofdruk te hoog

wo mei 05, 2021 16:50

Als hij geen expansievat heeft, loopt het via het slangetje eruit bij warm en ontstaat er weer een lucht bel op de plek die je net gevuld hebt. Met expansievat heb je dit probleem veel minder (een keer paar jaar beetje ontluchten wellicht).
Bert en Juul

Terug naar “Algemene Technische vragen”