Gebruikersavatar
wingrider
Junior Member
Junior Member
Berichten: 96
Lid geworden op: zo nov 19, 2006 17:21
Locatie: Weert

Alfa 33 Brandstofpomp keer op keer defect

wo mar 17, 2021 13:04

Hallo ik heb nu toch wel een probleempje.
In de 25 jaar dat ik nu dit type auto rijd heb ik dit nog nooit meegemaakt.
Altijd met 2e hands brandstofpompen gereden, maar nu na 500.000 km toch maar eens een nieuwe pomp gekocht.
Vaak kapotte benzinetanks - doorgeroest, ook een keer de retour van de injectie omgeleid omdat het de verkeerde benzine tank was enz.
geen probleem voor de pomp.
En deze... (let wel een echte Bosch-pomp) gaat keer op keer kapot.

Nu verdenk is de pulsatiedemper, maar zeker weten doe ik het niet.
De regelaar werkt, want de brandstofdruk blijft correct.

Iemand hier ervaring mee?

Jos

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

Re: Alfa 33 Brandstofpomp keer op keer defect

wo mar 17, 2021 13:52

Een 33 met injectie neem ik aan? Zitten die pompen vast?
Die brandstofpompen zijn zeer gevoelig voor vuil, op een klein korreltje kunnen ze volledig vast slaan. Dus een beetje roest in de tank en geen goed aanzuigfilter en het gaat al snel mis. Heb dit bij mijn 75 ook gehad, aanzuigzeefje (soort theezakje om de aanzuigbuis) was gescheurd en beetje roest en 2 maal pomp vast. Eentje heb ik er toen weer gangbaar kunnen krijgen door hem omgekeerd op een ouderwetse acculader aan te sluiten, zo'n zware met een trafo. Door de trafo met gelijkrichter krijg je een 100Hz brom en dat in combinatie met het achteruit draaien was bij 1 van die pompen voldoende om hem los te krijgen. De andere heb ik gedemonteerd, kun je gelijk ook zien waarom ze zo gevoelig zijn. Moet ik nog wel ergens foto's van hebben.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Gebruikersavatar
wingrider
Junior Member
Junior Member
Berichten: 96
Lid geworden op: zo nov 19, 2006 17:21
Locatie: Weert

Re: Alfa 33 Brandstofpomp keer op keer defect

wo mar 17, 2021 15:10

Nou ik heb er zelfs een gigantisch zuigfilter tussen geplaatst - geen resultaat.
Aan roest in de tank kan het niet liggen....

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1723
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Alfa 33 Brandstofpomp keer op keer defect

wo mar 17, 2021 19:23

Brandstofleidingen erg oud? Kan daar nog oude vervuiling in zitten van vóór de tankvernieuwing en plaatsing van dat filter? Of is de leiding inwendig aangetast door de E10 benzine van tegenwoordig?

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 33 Brandstofpomp keer op keer defect

wo mar 17, 2021 20:16

Nou ik heb er zelfs een gigantisch zuigfilter tussen geplaatst - geen resultaat.
waar tussen? moet niks tussen tank en pomp zitten, op een evt. filtersok na.

Gebruikersavatar
wingrider
Junior Member
Junior Member
Berichten: 96
Lid geworden op: zo nov 19, 2006 17:21
Locatie: Weert

Re: Alfa 33 Brandstofpomp keer op keer defect

do mar 18, 2021 10:04

Nou toen de nieuwe pomp kapot ging heb ik een filter tussen pomp en benzinetank gezet om de pomp toch te kunnen beschermen.
De benzinetank heb ik nog ergens 2e hands uit kunnen halen, deze is gestraald en gepoedercoat om ieder geval zeker te zijn dat aan de buitenkant niets meer kon gebeuren. maar ja die binnnenkant was behoorlijk geoxideerd, maar nauwelijks geroest.
Ik ben bang voor cavitatie in de pomp ten gevolge van dat filter en dat het eigenlijk allemaal niks uithaalt.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alfa 33 Brandstofpomp keer op keer defect

do mar 18, 2021 11:29

Ik ken 33's niet, maar zit er toevallig geen zuigfilter op de zuigleiding in de tank? Of zelfs een opvoerpomp in de tank zoals bij de non america 75 modellen?

Je kan de pomp eens laten lopen met een manometer met geschikte schaalverdeling/bereik ertussen, als je ergens z'on manometer vandaan kan halen. Dan weet je wat.

Toen ik mijn oude alfetta gtv uit de stalling haalde wilde deze niet lopen agv geen benzinetoevoer.
Dat is mechanische benzinepomp en carb's, maar dat maakt voor principe niet uit. Uiteindelijk bleek het filtertje op zuigleiding in de tank helemaal verstopt. Dusdanig dat de noodoplossing van even terug blazen met lucht (wel dop van de tank halen) geen enkele indruk maakte. Helemaal dicht gekoekt door oude benzine.

Op zich kan een royaal bemeten zuigfilter voor de pomp niet zoveel kwaad, mits je het schoon houd. Je hoort het ook wel aan de pomp of het problematisch is of niet. En vuil door de pomp is natuurlijk ook niet bevorderlijk. Heb ook wel eens een tijdje met een zuigfiltertje voor de pomp gereden. Hoort niet, maar ging prima. Toen er na een tijd geen vuil meer in het filter kan (5 filtertjes verder) het filtertje weer volledig verwijderd.

Los vuil in de tank zijn ook meerdere oplossingen voor om het zoveel mogelijk eruit te krijgen.

Overigens, de klembeugel van de benzinepomp moet je ook niet te vast draaien, en er hoort een rubber tussen beugel en de pomp. Als je beugel te vast draait, of zonder rubber kan de de pomp daardoor ook vast lopen. Zo stevig is dunne pompbehuizing niet, en toleranties in de pomp zijn nauw.


Gr
DJ

Gebruikersavatar
wingrider
Junior Member
Junior Member
Berichten: 96
Lid geworden op: zo nov 19, 2006 17:21
Locatie: Weert

Re: Alfa 33 Brandstofpomp keer op keer defect

do mar 18, 2021 13:06

Er hoort net zoals Dirk 33 zegt niets te zitten tussen tank en pomp.
Er zit een zuigkorfje aan de vlotter die de tank in gaat, dat is alles.

Ik rij weer dus voorlopig blijft het heel.
Ik zal de klem voor de pomp op te hangen iets losser zetten just in case.

Bedankt voor de info.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Alfa 33 Brandstofpomp keer op keer defect

vr mar 19, 2021 13:09

Die standaard bosch pomp die onder een 33 hangt is eigenlijk niet bedoeld om zelfaanzuigend te werken. Bij een 75 zit er om die reden ook een opvoerpomp in de tank. Daar zit er net een iets langer stuk leiding tussen tank en pomp en moet je ook even over de aandrijfas heen. Bij een 33 is de toevoer vrij direct volgens mij en dan gaat het wel. Maar als je er dan een filter tussen zet dan neemt de weerstand toe en kan dat goed problemen opleveren.

Enkel een (schone)losse filtersok in de tank moet voldoende zijn.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Algemene Technische vragen”