Gebruikersavatar
DAVE
Guru
Guru
Berichten: 1175
Lid geworden op: do dec 30, 2004 12:25
Locatie: Vilvoorde

Onderhoud Alfa Giulia 2,0

do jan 07, 2021 15:50

De boordcomputer van mijn Alfa Giulia 2,0 van 2018 met 25.000 km geeft aan dat ik een oliewissel moet laten doen. De vorige oliewissel was op 17.000 km en is net een jaar geleden uitgevoerd. Toen ik contact opnam met de garage waar de wagen in garantie is tot 2022 wist de persoon aan de andere kant van de lijn me te vertellen dat de wagen een groot onderhoud nodig heeft. Toen ik vroeg wat dat allemaal inhoudt wist hij me te vertellen dat alle filters vervangen worden en tevens alle vloeistoffen (?). Toen ik vroeg welke vloeistoffen buiten de olie, vertelde hij mij dat de remvloeistof eveneens vervangen wordt vanwege mogelijke condens die zou kunnen ontstaan....

Daar heb ik nu toch nog nooit van gehoord dat bij een wagen van nog geen 3 jaar oud met 25.000 km op de teller de remvloeistof vervangen moet worden ? Wat denken jullie daarvan? Ik dacht mijn wagen binnen te brengen en een uurtje laten er terug mee te vertrekken, blijkt dat een groot onderhoud van de wagen minimum 3 uur duurt... nieuwe olie moet opgewarmd worden voor het juiste niveau te bepalen enz...

Dit lijkt mij een beetje teveel van het goede. Ik wil het allerbeste voor mijn wagen, ik ben een pietje precies op dat gebied maar dit lijkt mij toch gewoon geldklopperij te zijn... iemand hetzelfde meegemaakt met zijn Giulia?
Nu : Giulia Veloce "Blue Misano" (2018), Brera Italia Independent 2,0 JTD (2011), 147 1,6 (2007).

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1723
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Onderhoud Alfa Giulia 2,0

do jan 07, 2021 16:55

Vervanging van bijv. motorolie wordt meestal voorgeschreven om de zoveel km óf elk jaar. Vroeger stond dat alleen in een boekje maar tegenwoordig is dat ook ingeprogrammeerd en de boordcomputer geeft een signaal als het zover is. Die termijn kun je natuurlijk negeren (en zelf durf ik dat ook gerust als er maar heel weinig km's zijn gereden) maar áls je ooit een garantieclaim doet die met smering te maken heeft dan sta je zwak natuurlijk.
Dat de olie bij een Giulia op temperatuur moet zijn om juiste peil te meten dat begrijp ik wel. Een 2.0 benzine heeft namelijk géén ijzeren peilstok meer... Nee, het oliepeil kan alleen nog via sensoren en digitaal worden gecontroleerd. Echt waar.... Eigenlijk onbegrijpelijk, want dan moet je er maar op vertrouwen dat die sensor goed is. En hoe was het ook alweer met sensoren in Alfa's? Juist. Maar toch, zo is het nu gewoon.
Remvloeistof vervangen om de 2 jaar is niet ongebruikelijk. Bij BMW bijvoorbeeld is dat al jarenlang zo, de boordcomputer geeft dat dan ook aan.


.

Gebruikersavatar
Bog75
Full Member
Full Member
Berichten: 388
Lid geworden op: zo okt 15, 2006 14:25

Re: Onderhoud Alfa Giulia 2,0

do jan 07, 2021 18:06

Onze Stelvio had na jaar ook beurt nodig. Grote idd. Ongeveer zelfde kilometrage schat ik zo, rij er zelf niet zo veel in helaas. Wel gewoon gedaan want anders niet de 5 jaar garantie (wat wel erg ok is toch?) Prijs viel me mee overigens.

Remvloeistof 3 jaar snap ik wel, is ook wel stuk weg dan voor spirited driving. 2 jaar is beter ook.

Die oliesensorellende komt vooral door teveel rijders zonder kennis van zaken denk ik, pijlstok is een dingetje blijkbaar. Zeker die Audi's met TSFI enzo zuipen olie alsof het niks is, vandaar ook daar (en ook bij BMW) dat elektronica het overneemt.

Olie zelf met deze dopes doet het wel 2 jaar. Wordt zwaar overdreven snel eruit gehaald tegenwoordig.

Anyway technisch dan wel weer erg mooi spul dit, rijdt als een naaimachine en stukken mooier dan de Oosterbuurlijke meuk. Kwalitatief eerlijk gezegd alleen nog maar onder de indruk. Beste afwerking ever tov 159,156,147.146 etc uit mijn verleden.
Bert en Juul

Gebruikersavatar
marco13
Member
Member
Berichten: 238
Lid geworden op: di sep 29, 2009 18:49
Locatie: Thuis

Re: Onderhoud Alfa Giulia 2,0

do jan 07, 2021 18:59

Het is wel aan te raden om het door de fabrikant voor geschreven onderhoud (met de juiste olie enz.) te laten uitvoeren.
Omdat de auto vijf jaar garantie heeft en je dit waarschijnlijk wil behouden kun je beter iets meer uitgeven aan het voorgeschreven onderhoud dan er op beknibbelen, FCA is zeer makkelijk met afwijzen van garantie als er ook maar iets niet juist is uitgevoerd.
Dit geldt ook voor de remvloeistof, ook al zou het er niks mee te maken hebben, het kan er toch om afgewezen worden.
MVG Marco
Alfa Romeo 145 Qv "Sportiva"
Alfa romeo 155 2.0 "Trackday"

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Onderhoud Alfa Giulia 2,0

do jan 07, 2021 19:22

Ik lees niks geks.

Remvloeistof elke 3 jaar is vrij normaal, en is ongeacht de KM stand. Vloeistof is hygroscopisch en trekt water aan, ook als het stil staat. Netjes verversen voorkomt roestvorming in je remsysteem en houd alles gangbaar.

Olie idem ditto. Elk jaar is normaal. Iets langer kan wel met goede synthetische olie, maar de dopes hebben ook een houdbaarheidsdatum.

En ja, tegenwoordig betekent dat je achteraf de juiste procedure moet volgen om de olie te peilen. Normaal gesproken is dat de olie warm rijden, auto horizontaal zetten, contact uit en tijdje laten wachten en dan peilen via sensor. Kun je van alles van vinden, maar zo werkt het nu eenmaal. Geen enkele consument gebruikt toch de normale peilstok tegenwoordig, kun je m net zo goed weglaten.

Zo spannend is die peilstok sensor trouwens ook niet. De 75 had 32 jaar geleden al een sensor voor olieniveau en die werkte toen ook al.

Gebruikersavatar
DAVE
Guru
Guru
Berichten: 1175
Lid geworden op: do dec 30, 2004 12:25
Locatie: Vilvoorde

Re: Onderhoud Alfa Giulia 2,0

do jan 07, 2021 20:09

TOP! Hier kan ik mee verder, duidelijke info, bedankt! Ik ga in ieder geval het onderhoud laten doen , ging mij ook niet zozeer om de financiele kant van het verhaal. Ik laat gewoon niet graag aan mijn wagen werken door jan en alleman. Deze garage slaagde erin om mijn voorste nummerplaat op de nummerplaathouder (!!) te monteren met 4 schroeven van +- 3 centimeter zodat ze natuurlijk los door de nummerplaathouder EN mijn voorbumper gegaan zijn :? #-o
Laatst gewijzigd door DAVE op vr jan 08, 2021 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu : Giulia Veloce "Blue Misano" (2018), Brera Italia Independent 2,0 JTD (2011), 147 1,6 (2007).

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Onderhoud Alfa Giulia 2,0

do jan 07, 2021 21:08

Mijn Abarth 595 had kreeg pas na 5 jaar nieuwe remvloeistof volgens het schema als ik ;t goed heb.
Zo'n oliepeilsensor kan ook wel ellende zijn hoor, binnen mijn vriendengroep 2 mensen met een defect aan die sensor aan hun BMW 320i F30. Één daarvan was met 35 graden in de Pyreneeën incl 2 kleine kids en een volle bagageruimte. Alle alarmbellen gingen af dat de motor meteen uit gezet moest worden omdat er geen olie meer in zat. Bleek de sensor gewoon stuk en zat er wel degelijk voldoende olie in. Helaas was dat op het moment zelf niet te checken door een peilstok als backup.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Terug naar “Algemene Technische vragen”