Gebruikersavatar
karel0012
Newbie
Newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: za nov 08, 2014 22:42

Electrisch Schuifdak Alfa 75 + kleine vraagjes

za jan 02, 2021 20:02

Dames en heren, na een lange afwezigheid ben ik er weer. De door mij via een veiling gekochte 75 1.8ie uit '90 bleek bij import namelijk gesignaleerd te staan in België! Na een 1,5 jaar lange strijd hebben we de signalering er eindelijk af en gaan we verder werken hieraan.

Nu we het project weer hebben opgepakt zijn er weer een paar vraagjes, waar ik heel graag jullie hulp voor in wil schakelen, want deze beginnend Alfist heeft nog wel wat hulp nodig.

- Allereerst, het elektrische schuifdak is volledig operationeel echter is het enige wat er nog in zit het bovenste deel van de mechaniek, alleen zijn er wel een aantal plaatjes, die er voor zorgen dat alles met het hemeltje soepel verloopt, die ik nog heb maar niet meer vast zitten....ook zit het gehele stof hemeltje wat ooit heeft vastgezeten, niet meer vast (maar nog wel in mijn bezit). Kortom, alles nog compleet en werkend maar niet meer in elkaar. Het zijn wat platen die over elkaar heen schuiven geloof ik, maar zoals ik het nu staat, en de garage eigenaar wie mij helpt ook, heb ik geen idee hoe dit weer in elkaar zou moeten. ik ben dus op zoek naar iemand die hier bekend mee is, en bereid is tegen betaling deze reparatie potentieel (gezamenlijk) uit zou willen voeren.

- Wanneer ik de lampen aanzet, geeft de ARC een melding, echter werken alle lampen. Wel zijn de mistlampen voor niet aangesloten, is dit de reden dat de ARC gaat knipperen wanneer ik de lampen aan zet? Verder werkt eigenlijk alles aan de ARC perfect!

- De dashboard lampjes van de schakelaars van de achteruit verwarming/ontdooiing en de alarm lampen werken beide niet, nu neem ik aan dat de lampjes zelf achter deze schakelaars even vervangen moeten worden, want de alarmichten gaan wel gewoon aan. Over de achteruit verwarming/ontdooiing heb ik m'n twijfels, weet iemand hoe ik deze door kan meten?

Ik weet dat dit (te) veel vragen in 1 post zijn maar denk dat de vervende alfa 75 kenners hier wel raad weten met deze kleine issues, en graag zou ik deze dan ook vernemen (:!

Mechanisch is alles reeds helemaal gedaan, dus tot binnenkort bij een meet!

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1719
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Electrisch Schuifdak Alfa 75 + kleine vraagjes

za jan 02, 2021 22:56

Voor je ARC: zorg dat alle lampen het juiste wattage hebben, en uit hetzelfde doosje/merk helpt ook.
10w phillips stadslicht links, en 5w osram rechts is niet de bedoeling (voorbeeldje).
Schuur ook alle contacten/stekkers even op.
Geen idee eigenlijk of ARC je mistlampen meeneem. Volgens mij is de ARC van een 75 zonder mistlampen niet anders dus kan het me niet voorstellen.

Achteruitverwarming is heel simpel te testen. Laat m even een paar minuten aan staan, en leg je hand op de achterruit. Deze moet warm aanvoelen t.ov. bijv. de voorruit.

Voor die lampjes die het niet doen, check ook goed de contacten/stekkers van die lampen want de lampjes zelf kunnen stuk zijn, maar volgens mij delen die stekkers ook een massa die niet altijd goed gaat.

Gebruikersavatar
karel0012
Newbie
Newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: za nov 08, 2014 22:42

Re: Electrisch Schuifdak Alfa 75 + kleine vraagjes

za jan 02, 2021 23:04

Super! Thanks, en wbt die lampjes bedoel je dat wanneer een lampje in de schakelaar het niet doet, dit ook kan corresponderen met de accessoire die het dus ook niet doet?

Ik weet bijvoorbeeld wel dat de alarmichten het doen maar het lampje in de schakaar niet brand wanneer deze is ingeklikt.

Wbt de achterruit verwarming, hiervan doet het lampje het ook niet alleen heb ik hier dus de ruit nog niet echt warm zien worden, enig idee hoe deze door te meten?

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Electrisch Schuifdak Alfa 75 + kleine vraagjes

zo jan 03, 2021 11:34



- De dashboard lampjes van de schakelaars van de achteruit verwarming/ontdooiing en de alarm lampen werken beide niet, nu neem ik aan dat de lampjes zelf achter deze schakelaars even vervangen moeten worden, want de alarmichten gaan wel gewoon aan. Over de achteruit verwarming/ontdooiing heb ik m'n twijfels, weet iemand hoe ik deze door kan meten?


Volgens mij hebben de schakelaars van oa alarmlichten en achterruitverwarming geintegreerde lampjes die niet of erg lastig te vervangen zijn. Dat weet ik even niet meer.

Als achterruitverwarming niet werkt kan dat ook aan relais liggen. Als je boekje bij de auto hebt kan je relais wil vinden mbv boekje. Zekering kan natuurlijk ook, maar die springt er niet zomaar uit.
Achterruitverwarming in mijn 75 werkte niet, bleek in de zekeringkast zelf te zitten. Te zien aan wat verdachte vervorming rond de voetjes van het relais door warmte ontwikkeling. Uiteindelijk complete zekeringkast gewisseld.

Schuifdak mechanisme kan ik je niet bij helpen. Misschien eens afkijken bij iemand met een 75 waar alles wel gemonteerd zit. Of het beste, internet afschuimen of zoek naar een goede tekening van het mechanisme. Alfa zal deze daken niet zelf gemaakt hebben. Probeer de fabrikant van het schuifdak te achterhalen. Helpt misschien ook.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
karel0012
Newbie
Newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: za nov 08, 2014 22:42

Re: Electrisch Schuifdak Alfa 75 + kleine vraagjes

zo jan 03, 2021 12:21

Super! Thanks voor de tips zal dat dan allemaal even na gaan kijken als ik weer bij de auto ben, goed om die zaken even te vervangen en na te kijken in de zekeringskast.

Hebben niet de volledige historie maar het is aannemelijk dat de auto tussen 2004 en nu slechts 5000km heeft gelopen...

Nu nog op zoek naar een schuifdak expert!

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Electrisch Schuifdak Alfa 75 + kleine vraagjes

zo jan 03, 2021 12:42

Probeer de internationale alfa fora eens voor een tekening van het schuifdak.
Meer mensen, meer kans op succes?

Gr
DJ

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1719
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Electrisch Schuifdak Alfa 75 + kleine vraagjes

zo jan 03, 2021 12:48


DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Electrisch Schuifdak Alfa 75 + kleine vraagjes

zo jan 03, 2021 12:51

Dat is wel de meest voor de hand liggende optie idd :lol:
Maar tekeningen op eper zijn van z'on beroerde kwaliteit.
Maar misschien is het duidelijk genoeg.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
karel0012
Newbie
Newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: za nov 08, 2014 22:42

Re: Electrisch Schuifdak Alfa 75 + kleine vraagjes

zo jan 03, 2021 13:08

Heren! Super, dank!

Moet zeggen dat als ik er zo naar kijk er niet heel veel wijzer van word, aangezien ik die platen ook niet direct herken.

Ik zal er nog is naar kijken, als ik de onderdelen ook direct voor me heb...Moet zeggen dat ik redelijk bang ben voor het terugplaatsen van dat hemeltje.

Heb inmiddels ook contact gelegd met een schuifdaken expert, kijken of die mij potentieel verder kan helpen.

Paulvdh1973
Newbie
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: vr okt 09, 2020 16:48

Re: Electrisch Schuifdak Alfa 75 + kleine vraagjes

wo jan 06, 2021 18:43

Hallo Karel,

Ik heb ooit eens van mijn 75 het schuifdak uitgebouwd en weer ingebouwd, als je me even mailt via paulvanderh1973 at gmail.com dan kunnen we even bespreken hoe ik je de hele foto documentatie kan sturen.

Via deze Link kun je vanaf pagina 13 zien hoe ik het heb aangepakt

Gebruikersavatar
karel0012
Newbie
Newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: za nov 08, 2014 22:42

Re: Electrisch Schuifdak Alfa 75 + kleine vraagjes

di jan 12, 2021 10:37

Paul super! Ga je nu meteen mailen

Terug naar “Algemene Technische vragen”