Gebruikersavatar
midi
Member
Member
Berichten: 240
Lid geworden op: di jan 23, 2007 20:36
Locatie: alkmaar

Verschil koppelingsplaten Alfa 75ts bak

vr dec 18, 2020 09:28

Beste lotgenoten,.. Ik heb al enige tijd last van een met vlagen doorslippende kopping. De bak ratelt ook behoorlijk in stationair < 1000rpm toerental. Boven de 1200rpm heb ik er geen last van.. Dus onder de 1000rpm zit er ergens onbalans in de bak / koppeling

De koppeling slipt ook geregeld door. In zun 3 en daarboven. Het vreemde is dat dit met vlagen optreedt.. ik heb recent de centerbus van de wattstangen vervangen (Die grote in het midden gemonteerd op de triangel zeg maar) En nu slipt de koppeling dus weer. Ik heb hooguit 30.000km gereden met deze set. (niet veel ) Daarbij laat ik de koppeling altijd volledig aangrijpen als ik schakel voordat ik gas geef.

Goed ik dacht nieuwe koppelingsplaat dan maar...Maar voor de 75Ts zijn er 2 type van Sachs n.l. de 215Tpb (19 x 22 -19n) en de 215 tb 19,2 x 22,2 -19N. Totaal Diameter is hetzelfde, maar de vertanding en diameter vertanding is dus iets anders 19 x 22mm /. 19,2 x 22,2 mm.

Kan het zo zijn dat door het verschil de koppeling. Losser zit en / of dat de Afstand inwendig misschien anders is?? met boven staande gevolgen.

(Het betreft een bak van een alfa 75 ts (jaar onbekent!!). .

B.v.d.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4363
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Verschil koppelingsplaten Alfa 75ts bak

vr dec 18, 2020 19:32

Alle ingaande bakassen, dus waar de koppelingplaat op zit, zijn gelijk qua splines, en ook qua tandwielen trouwens. Sowieso van alle alfa 75 benzine modellen.

Gr
DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4363
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Verschil koppelingsplaten Alfa 75ts bak

vr dec 18, 2020 19:34

Vwb je slippende koppeling.
Zet er eens een nieuwe koppelingslang op, goede kans dat die intern gaar en je parten speelt.

gR
dj

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Verschil koppelingsplaten Alfa 75ts bak

vr dec 18, 2020 19:35

Zelfs als de vertanding losser zou zijn gaat je koppeling niet slippen. Die maatverschillen zou ik me niet op blindstaren, maakt iemand een foutje mee verwacht ik. Is mij nog nooit een verschil in de splines opgevallen en ik heb van alles aan elkaar geknoopt vroeger. :mrgreen:

Onder welke omstandigheden slipt de koppeling wel eens door? Toevallig altijd vlak nadat je geschakeld hebt? Wegrijden gaat wel gewoon goed? Koppeling pakt wel goed op dan?

Het komt namelijk nog weleens voor dat de slang van de cilinder op de bak inwendig opzwelt. Daar druk je de vloeistof wel doorheen met het pedaal maar het pedaal (en de zuiger)komt dan wat lastiger terug en er blijft vaak een beetje restdruk op de cilinder staan waardoor je de drukgroep ietsje indrukt. Daar slipt de koppeling sneller van.

TS koppeling is normaalgesproken sterk zat, heb ze regelmatig ook achter 3.0v6 gebruikt.

Lagers in het koppelingshuis zouden misschien wel eens wat slechter kunnen zijn, dat zou wellicht het rammelen kunnen zijn. Schakelpook die tegen de cardanas rammelt is ook niet heel apart. Baksteunen zijn ook regelmatig kapot en het champignon vormige aanslag rubber boven het koppelingshuis moet goed afgesteld zijn.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Verschil koppelingsplaten Alfa 75ts bak

vr dec 18, 2020 19:36

#-o te langzaam getypt zie ik :lol:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4363
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Verschil koppelingsplaten Alfa 75ts bak

vr dec 18, 2020 19:45

Niet te langzaam, te veel :lol:

Gr
DJ

Gebruikersavatar
midi
Member
Member
Berichten: 240
Lid geworden op: di jan 23, 2007 20:36
Locatie: alkmaar

Re: Verschil koppelingsplaten Alfa 75ts bak

za dec 19, 2020 13:05

Bedankt voor jullie reactie!; Ik vond het al zo eigenaardig! Soms slipt i wel soms niet, inderdaad naar het ontkoppelen! Dan ga ik zoeken naar een oplossing en kom bij 2 type platen uit.. Maar ik heb nooit aan de koppelingsslang gedacht. Die zit er al onder zolang ik de wagen heb (12 jaar)...Dus dat is zeer aannemelijk! Soms geeft de bak ook een tik/ klap als ik ontkoppel als of de drukgroep in 1 keer losschiet van de plaat!! en dat zou dit ook kunnen verklaren!

Mag ik jullie hartelijk danken voor de geopperde oplossingen! en alvast een goed weekend!! m.v.g. Midi

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4363
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Verschil koppelingsplaten Alfa 75ts bak

za dec 19, 2020 13:39

Ik kan je alvast waarschuwen dat wartel onder de auto naast de cardanas bijna altijd vast gerot zit. Goed opletten dat je vaste koppelingleiding niet sloopt met loshalen (torderen)
Als je de auto nu niet gebruikt zou ik eerst eens kijken hoe het eruit ziet qua roest en evt eerst eens met staalborstel aan de gang en regelmatig inspuiten met goede kruipolie. (innotec had tijd terug een kruipolie die goed leek te werken)
Koppelingslang loshalen bij een 4 cilinder koppeling gaat trouwens ook vanzelf.
Ik zou even royaal tijd in plannen voor deze klus, en een brug en veel goed humeur.

Gr
DJ

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1732
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Verschil koppelingsplaten Alfa 75ts bak

za dec 19, 2020 14:41

innotec had tijd terug een kruipolie die goed leek te werken
Gr
DJ
Even tussendoor: Bedankt voor de tip DJ. Het merk schoot me echt niet meer te binnen. Iets in gele verpakking, dat wist ik nog wel.
Maar dit is het dus: Innotec Deblock Oil.

En topicstarter, succes met de klus.


.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1720
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Verschil koppelingsplaten Alfa 75ts bak

za dec 19, 2020 16:16

Doe ook een klem op de flexibele slang van je remvloeistof reservoir naar je hoofdkoppelingscilinder. Als je de koppeling slang slang losmaakt dan loopt dat reservoir tenminste niet leeg, en hoef je je achterremmen niet te ontluchten.

En koppeling ontluchten is ook interessant, want de nippel op de hulpkoppelingscilinder wijst naar beneden. De hulpkoppelingscilinder indrukken met de hand tijdens ontluchten helpt.

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1771
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: Verschil koppelingsplaten Alfa 75ts bak

zo dec 20, 2020 18:30

idd kun je er voor zorgen dat ontluchtingsnippel naar boven staat met ontluchten, makkelijker met 1 segering nog los, ontlucht wat makkelijker ..

voor de rest is alles al genoemd denk ik :mrgreen:
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
75 1.8 ie 1990

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
scarb 5082

Gebruikersavatar
midi
Member
Member
Berichten: 240
Lid geworden op: di jan 23, 2007 20:36
Locatie: alkmaar

Re: Verschil koppelingsplaten Alfa 75ts bak

ma dec 28, 2020 21:00

Super bedankt voor alle info en handige tips! Het rem systeem ontluchten is zonde van de tijd als het voorkomen kan worden!! Wat betreft die kruip olie,... ik lees dat je hem in alle posities kan gebruiken!!! Ik heb me er lang over verwondert dat geen 1 fabrikant heeft stil gestaan bij het feit dat je de helft van de tijd een bus onderste boven moet houden om het voorwerp goed in te kunnen spuiten...Dus alleen dat is al een uitkomst!! ik ga gelijk een bus of 2 bestellen....😄

Terug naar “Algemene Technische vragen”