gtaonfire
Newbie
Newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: do okt 05, 2017 17:14

Trekhaak 156 GTA sedan?

za nov 28, 2020 11:17

Ja, het is vloeken in de kerk... maar om alleen daarvoor een extra auto bij te kopen is ook weer zo wat... en ik ga er waardige dingen mee trekken zoals een trailer met Trialmotor ;)

Mij is bekend dat er enkele GTA Sportswagons zijn waar officieel trekgewicht op het kenteken staat (lees geregeld is). Wat ik mij afvroeg, zijn er ook mensen hier die een 156 GTA sedan hebben met officieel trekgewicht?

Of weet je een sedan met trekhaak? Want dan kan ik daar even navragen.

Als ik er maar 1 vind, dan kan ik dat ook voor mijn auto gedaan krijgen en zou mij een hoop centjes en gedoe schelen :D :D :D

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Trekhaak 156 GTA sedan?

zo nov 29, 2020 09:31

Heb de vraag doorgespeeld aan een kameraad van me. Die heeft een gta sedan met haak. Als ik antwoord heb zet ik het hier ff neer.

Edit: er stond bij hem plm 500kg als trekgewicht op maar bij omkeuren @ de rdw na inbouw lpg systeem is dit op 0 kg gezet...

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

gtaonfire
Newbie
Newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: do okt 05, 2017 17:14

Re: Trekhaak 156 GTA sedan?

zo nov 29, 2020 11:02

Ah, dat zou super zijn!

Wel gek van die aanpassing inderdaad.

gtaonfire
Newbie
Newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: do okt 05, 2017 17:14

Re: Trekhaak 156 GTA sedan?

ma dec 07, 2020 12:14

Nog andere mensen heel toevallig opties? Ik heb nog geen oplossing gevonden helaas.

Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: Trekhaak 156 GTA sedan?

di dec 08, 2020 23:29

Je mag toch altijd 750kg trekken als er sprake is van een "deugdelijke koppeling"?

Of je moet wel een heule zware trialmotor hebben..
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

gtaonfire
Newbie
Newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: do okt 05, 2017 17:14

Re: Trekhaak 156 GTA sedan?

wo dec 09, 2020 10:44

Nee wat jij zegt is wat jij maximaal met je rijbewijs B mag trekken. Maar ook je auto moet geschikt zijn voor een trekhaak en dat staat er helemaal los van.

Qua gewicht inschatten zit je wel goed, want die Trial motor weegt een kleine 80 kilo :wink: (en dan heb ik nog een zware)

Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: Trekhaak 156 GTA sedan?

wo dec 09, 2020 22:44

Een 156 Gta is niet zo veel anders dan een gewone 156. Dus past daar ook gewoon een trekhaak op.
Het lastige is dus het papierwerk. Lang leve de typegoedkeuring etc.etc.. :|

Overigens mag je met B ook zwaarder dan 750kg trekken. Zolang het ledige gewicht van de auto maar hoger is dan het geladen gewicht van de aanhanger en het totaal toegestane gewicht samen niet boven de 3500kg komt.
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

gtaonfire
Newbie
Newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: do okt 05, 2017 17:14

Re: Trekhaak 156 GTA sedan?

do dec 10, 2020 12:09

Dat is inderdaad een goede aanvulling.

Ben benieuwd of er iemand is met een GTA sedan met trekgewicht op het kenteken, het lijkt lastig te worden , het is erg stil :?

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1728
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Trekhaak 156 GTA sedan?

do dec 10, 2020 23:29

Ik ken geen GTA met trekhaak. Wel eens een Giulia Quadrifoglio (ja, het 510 pk monster) gezien met NL-kenteken en een trekhaak... (Werkelijk géén gezicht maar alles kan blijkbaar.)

Misschien een tip:
Informatie opvragen bij de Duitse TüV? In Duitsland zijn de regels voor voertuigaanpassingen een stuk strenger dan hier. Bij wijzigingen aan een auto moet die al snel opnieuw worden gekeurd of toegelaten. Of je moet accessoires toepassen die de fabrikant al heeft laten testen en waar al een TüV certificaat bij is afgegeven.
Je zou daar eens kunnen informeren of zij bepaalde merken/types trekhaken al hebben goedgekeurd specifiek voor een GTA. En misschien bestaat hier in de keuringsregels wel een bepaling dat wanneer het daar is goedgekeurd, dat het dan hier ook wordt toegestaan?
Ik ben er niet ingedoken, maar volgens mij waren er zelfs voor de goedkeuring van allerlei exotische / omgebouwde / zelfbouw auto's ook wel buitenlandse omwegen om ze hier op kenteken te krijgen. In jouw geval hoeft de auto niet eens gekeurd te worden om op Duits kenteken te zetten. Maar vragen om informatie of zij al eerder certificaten hebben afgegeven voor trekhaken op een GTA, dat kan allicht?
De Duitse TüV heeft ook een Nederlandse site: https://www.tuv.nl/nl/keuringen/keuring ... passingen/

Succes ermee!


.

gtaonfire
Newbie
Newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: do okt 05, 2017 17:14

Re: Trekhaak 156 GTA sedan?

vr dec 11, 2020 11:14

Bedankt, maar ik heb alles al geprobeerd... ook wat jij voorstelt!

Een modificatie van dit kaliber (zoals zij dat dan vinden) kost ongeveer 20 tot 30.000 euro. Dat zijn kosten voor krachtberekeningen, of de koeling van de motor het aan kan, wat gebeurt er als de trekhaak bij een ongeluk naar binnen schiet, en een uitgebreide test e.d.. En daarna ben ik er nog niet eens van verzekerd van dat er trekgewicht op het kenteken komt. En ze gaan echt niet de gegevens van een 2.5 v6 overnemen. De vraag heb ik in diverse landen gesteld in de hoop dat het ergens anders misschien soepeler werkt, maar ze vertellen allemaal min of meer hetzelfde verhaal.

Omdat er SW's zijn die wel trekgewicht hebben gekregen puur omdat er een ander is, hoop ik ook ergens een sedan te vinden. Want als de importeur toegefelijk is en de verklaring afgeeft voor mijn auto dan is het een fluitje van een cent! (want dan ligt de verantwoordelijkheid bij de importeur).

Heel wat werk voor legaal een trekhaak te krijgen :?

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6691
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Re: Trekhaak 156 GTA sedan?

vr dec 11, 2020 11:43

Ik heb ooit om deze reden plaatjes verzameld van GTA's met trekhaak op kenteken.
Een hele collectie van zowel sedan als SW aangelegd zodat, mocht het ooit nodig zijn...

Mja, dat is een paar computers geleden. Heb al zitten spitten in the cloud, maar nog geen witte rook.
Ik zal eens kijken of ik nog een oude PC aangeslingerd krijg, wellicht dat dat nog wat oplevert.

Edit: wel deze gevonden, maar die had je zelf vast ook wel gezien
Afbeelding

Bijdrage van 15-04-2009 is wel de moeite waard om te lezen:
https://www.scuderia-alfa.nl/forum/inde ... ic=33952.0
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

gtaonfire
Newbie
Newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: do okt 05, 2017 17:14

Re: Trekhaak 156 GTA sedan?

vr dec 11, 2020 16:22

Hylke, ik wist van de post maar je hebt mij toch op een spoor gezet!

Ik heb namelijk via Google toch GTA's sedan weten te achterhalen met trekgewicht, dus ik ga vanavond de brief maken voor het RDW :D :D :D

Ik zet de kentekens online als het gelukt is zodat mocht er nog iemand zijn die hetzelfde wil dat het gewoon kan.

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6691
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Re: Trekhaak 156 GTA sedan?

vr dec 11, 2020 17:02

Kijk, top dat het toch gelukt is om een stap in de goede richting te zetten :thumbs:
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

gtaonfire
Newbie
Newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: do okt 05, 2017 17:14

Re: Trekhaak 156 GTA sedan?

vr dec 18, 2020 16:06

Yess, het is gelukt! Gewoon een brief schrijven naar het RDW en aangeven dat er gelijke auto's (sedan) zijn met trekgewicht. Ik vond via rdwdata o.a. de kentekens 62-NZ-PB en 16-PFV-2. En dat was het :)
Laatst gewijzigd door gtaonfire op vr dec 18, 2020 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1719
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Trekhaak 156 GTA sedan?

vr dec 18, 2020 16:38

de aanhouder wint! had niet verwacht dat de RDW daar in mee zou gaan

Terug naar “Algemene Technische vragen”