Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1719
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

166 motor laten draaien in ander chassis

di nov 17, 2020 09:58

Mijn 166 3.2 heeft wat dure reparaties die er aan komen, en ik heb een gevoel dat de APK na de winter ook niet positief uit gaat pakken.

Maar met de 3.2 motor die er in ligt is niks mis, trekt als een beer en gebruikt nauwelijks olie. En het is een fantastisch ding, zo'n 3.2 motor kun je ook helemaal niet meer aan komen.
Dan komt toch de gedachte om die motor aan de kant te leggen voor een nog nader te bepalen toekomstig project.
En programmeerbaar is leuk, maar een OEM ecu heeft ook voordelen; namelijk super betrouwbaar en perfecte mapping voor alle omstandigheden.

Maar welke voorwaarden heeft die ECU allemaal nodig om te starten?
In andere woorden: wat moet ik zeker mee uitbouwen?

wat ik me zo kan bedenken: stuurkolom/slot, immobiliser (waar zit die?), schakelaars voor rem/koppeling.
Zit er een schakelaar op de pook ofzo? want volgens mij start de motor wel in neutraal zonder koppeling, maar in de versnelling moet de koppeling zijn ingedrukt.

Mis ik andere computers of zaken die nodig zijn?
En zijn er dingen uit te programmeren of te overbruggen in de kabelboom om sommige van die dingen weg te werken?

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6832
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: 166 motor laten draaien in ander chassis

di nov 17, 2020 12:08

Geen idee hoe ingewikkeld de motronic is die hier op gebruikt wordt. Weet wel dat je evt een kabelboom van een 156 V6 ook kunt gebruiken en dan de ecu aanpassen.

Maar zit er op de 3.2 ook die ecu die bij de GTA vaak kapot gaat en dus lastig te krijgen is en duur is?

Motorkabelboom, codekastje met ring om contactslot, sleutels, elektrische gaspedaal, sensor(en) op rempedaal (en koppelingspedaal). Makkelijkste is om gewoon de hele kabelboom te bewaren... :wink:

Pas als je een idee hebt waar het in moet komen je er in verdiepen..
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: 166 motor laten draaien in ander chassis

wo nov 18, 2020 07:34

Ik snap je afweging om standaard ECU te willen gebruiken. Koude start, stationair, airco, stuurbekrachtiging etc is allemaal in voorzien in motormanagement. Lastig om dat zelf allemaal echt goed en "smooth" in vrij programmeerbare ecu te zetten.
De 1750 berlina met TS en ITB's en after market ecu van mij pa is nog steeds niet 100% naar m'n zin. Ondanks dat hij prima rijd.
En de huidige ecu heb je al, dus kost niks :lol:
Volgens mij heeft jouw originele ecu ook nog snelheid signaal nodig? En 166 is ook drive by wire gaspedaal? Dus ff netjes potmeter op een oud gaspedaal knutselen.
Als je een of ander "oudbakken chassis" zoals laten we zeggen een transaxle wilt voorzien van alle features om de originele ecu te laten werken kost ook best wat tijd en denkwerk. En het zelf volledig juist programmeren (dus ook deellast, stationair en koude start) van after market stand alone ecu kan je ook als deel van de uitdaging en hobby zien.
Waar het omslagpunt zit qua benodigde hoeveelheid inspanning weet ik niet.
Stand alone ecu's hoeven niet perse heel duur te zijn (je hoeft niet perse het topmodel van Motec aan te schaffen) en als de originele ecu een gewild exemplaar is maakt het financieel gezien misschien ook niet veel uit.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6832
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: 166 motor laten draaien in ander chassis

wo nov 18, 2020 13:07

Snelheidssignaal kan wel een dingetje zijn. Sommige ecu's geven daar foutcodes op en sommige gaan zelfs vermogen beperken.

Maar daar zijn altijd oplossingen voor te maken. Mijn jtd in de giulia gaf een foutmelding omdat ik geen snelheidssignaal had. Verder gaf mijn ecu er geen zier om en kostte het geen vermogen. Omdat mijn km teller het ook niet deed heb ik gezorgd dat ik een snelheidssignaal kreeg. Origineel kwam dat van de abs maar ik heb het van mijn bmw diff af kunnen halen en kunnen aanpassen zodat het klopt voor mijn tellerklok.

Elektronisch gaspedaal hoeft geen probleem te zijn, hangt beetje van de uitvoering af. Is vaak redelijk makkelijk op te lossen.

Ik hoor het graag als er creatieve oplossingen nodig zijn. Is wel een beetje mijn ding zoiets.. :mrgreen:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1719
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: 166 motor laten draaien in ander chassis

wo nov 18, 2020 19:56

Gaspedaal had ik ook al bedacht. Voordeel van elektronisch gaspedaal is dat je alleen koper hoeft te leggen, geen bowden kabel. En je gasklep is meteen je stationair regeling.

Snelheidssignaal had ik niet aan gedacht, goeie.
Haalt ie dat van de km teller (in het diff?) of via de ABS?
En inderdaad de vraag wat dat doet met het motormanagement. is een auto uit 2004 dus kan me niet voorstellen dat dat heel belangrijk is.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6832
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: 166 motor laten draaien in ander chassis

wo nov 18, 2020 23:09

Mijn 10v jtd uit 2000 deed er niets mee, enkel een foutmelding in de ecu. Maar mijn 20v uit 2005 zou wel moeilijk doen, die heeft origineel een koppelbegrenzing in de lagere versnellingen en als hij geen snelheidssignaal heeft gaat hij op noodloop.

Hoogstwaarschijnlijk pakt de ecu het signaal van de tellerklok en die krijgt een signaal van de abs eenheid.

Maar dat signaal kun je zelf ook wel kloppend maken. Ik heb een Dakota Digital sgi5e om het signaal van mijn bmw diff om te vormen tot een kloppend signaal. Werkt perfect. Nu heb ik een werkende snelheidsmeter en ook geen foutmelding meer. :thumbs:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
boessie
Member
Member
Berichten: 216
Lid geworden op: zo okt 27, 2013 21:49
Locatie: Overpelt, B
Contacteer: Facebook

Re: 166 motor laten draaien in ander chassis

do nov 19, 2020 00:04

Om te weten of het snelheidssignaal van ABS/ESP komt kan je alle zekeringen daarvan uittrekken
en zien of je teller nog werkt. Ook zien of er dan vermogensbeperking is.
Ik zou proberen een elektrisch schema van het motormanagement van een 166 3.2 vast te krijgen
dan kun je zien wat er allemaal toekomt en vertrekt vanuit de ECU.
De koppelings- en remschakelaar dienen meestal voor cruise control.

Groeten Gunther

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6832
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: 166 motor laten draaien in ander chassis

do nov 19, 2020 01:02

Bij de jtd wordt vermogen ook beperkt met ingetrapte koppeling/rem. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: 166 motor laten draaien in ander chassis

do nov 19, 2020 23:09

Haha, ik denk dat het veel goedkoper en makkelijker is om de 166 door de APK te krijgen! :lol:

Of het moet een smoes zijn natuurlijk... :mrgreen:
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1719
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: 166 motor laten draaien in ander chassis

vr nov 20, 2020 11:57



Of het moet een smoes zijn natuurlijk... :mrgreen:
:^o
:twisted:

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: 166 motor laten draaien in ander chassis

vr nov 20, 2020 13:03

Haha, ik denk dat het veel goedkoper en makkelijker is om de 166 door de APK te krijgen! :lol:

Of het moet een smoes zijn natuurlijk... :mrgreen:
:lol: :lol:

alfa164superwebmaster
Member
Member
Berichten: 247
Lid geworden op: do jul 13, 2006 17:24
Locatie: H'gom

Re: 166 motor laten draaien in ander chassis

zo jan 31, 2021 23:48

Veel heb je niet nodig, Om de motor te laten draaien heb je de 166 ECU (zit achterop de inlaat), de gaspedaal potentiometer, en de immobilizer nodig.

Misschien handig en leuk om ook het instrumentenpaneel te hergebruikern.

Terug naar “Algemene Technische vragen”