Pagina 1 van 1

Achteras 75 camber/toespoor en versnellingsbakrevisie

Geplaatst: vr nov 06, 2020 18:32
door yuri 75 V6
Op de laatste circuitdag hoorde ik ineens een vreemde ratel van onder de 75, die duidelijk uit de versnellingsbak komt. De bak ligt er inmiddels onderuit, en ik hoor het geluid ook als ik de prise-as met de hand ronddraai. Narigheid dus waarschijnlijk. De motivatie en tijd om dit zelf te gaan doen ontbreekt me volkomen en die zie ik ook even niet terugkomen. Ik vrees dat er dan weer jaren niet gereden gaat worden en dan kan het wel eens heel hard achteruit gaan met de Alfa-hobby. Uitbesteden dan maar.

Wat is in jullie ervaring een goed adres voor de (deel)revisie van een transaxle-bak?

Idealiter kan men op dit adres ook een achteras van een 75 op wat negatief camber en toespoor zetten (wel met een lasmal graag) en oortjes aan de as maken voor 75TS-remklauwen in de wielen, dan heb ik een one stop shop en voelt het nog een beetje als een upgrade :mrgreen:

Roept u maar!

Re: Achteras 75 camber/toespoor en versnellingsbakrevisie

Geplaatst: vr nov 06, 2020 21:53
door Michel75
Twee namen die gelijk opborrelen: Arie Vreugdenhil en Gerben Goet.

Re: Achteras 75 camber/toespoor en versnellingsbakrevisie

Geplaatst: za nov 07, 2020 07:55
door DJ
Wat Michel zegt.
En indien er keuze moeten worden gemaakt ivm financieering.
Altijd eerst de outboard remmen. Dan pas camber/sporing.
En als de boel los licht ook gelijk hele isostatisch bakbediening onder de loep nemen en reviseren.

Gr
DJ

Re: Achteras 75 camber/toespoor en versnellingsbakrevisie

Geplaatst: za nov 07, 2020 18:38
door Pietro Originale
Voordat je met de as aan de gang gaat: informeer je over de juiste waardes voor camber en toespoor. Die van mij heeft teveel toespoor.

Re: Achteras 75 camber/toespoor en versnellingsbakrevisie

Geplaatst: za nov 07, 2020 19:19
door wijn+kit
je kan ook contact opnemen met Buddy van de Wereld,
er zijn andere simpeler oplossingen voor om je as op camber en toespoor te zeten,
Kan je het nog verstellen ook.
Ook simpel om zelf te doen.
hou er wel rekening mee dat de as met lassen alle kanten optrekt.
TS voorremtangen is misschien iets te overdreven om die achter te gebruiken,

Re: Achteras 75 camber/toespoor en versnellingsbakrevisie

Geplaatst: za nov 07, 2020 19:45
door yuri 75 V6
Dank voor de tips. TS voorremtangen durf ik wel aan, voorremmen zijn ook flink groter dan standaard. Verstelbaar zou ideaal zijn maar ik ken daarvoor alleen woest dure oplossingen.

Re: Achteras 75 camber/toespoor en versnellingsbakrevisie

Geplaatst: do nov 12, 2020 20:06
door stephen
bak revisie, denk ik gelijk aan oudere schakel systeem..wat grotere slagen, maar hufter-proof :wink:

heb bij mijn Alfetta deze destijds omgebouwd naar isostatisch, wat op zich prima werkt, maar zou het niet weer doen.
zou dan liever schakelpook en stang ombouwen, om kleinere slag te krijgen.

outboard is wel onderhouds vriendelijker, toch houden er ook het bij inboard, ik heb op beide trans-axles nu side-pipe's, scheelt rechts iig ook weer wat warmte :mrgreen:

iig succes met het "laten"fixen , en volgend jaar weer lekker genieten :thumbs:

Re: Achteras 75 camber/toespoor en versnellingsbakrevisie

Geplaatst: do nov 12, 2020 21:13
door Michel75
Op de compressor 75 bleven de inboard remmen het tijdens de races ook gewoon doen (zonder koelslangen, met goede remvloeistof). Maar outboard is wel makkelijker bereikbaar natuurlijk.

Re: Achteras 75 camber/toespoor en versnellingsbakrevisie

Geplaatst: vr nov 13, 2020 07:52
door DJ
Outboard remmen komen vooral ook de homokineten en bakolie ten goede.
Met inboard remmen heb je de bakolie zo op 150+.
Dat kan wel met goede bakolie. Maar wel (veel) vaker verversen.
Ik heb jarenlang stug met inboard gereden. Maar ik ben er klaar mee. Outboard.
Vwb bakbediening isostatisch vs. Alfetta. Beide kan. Ook beide gebruikt.
Isostatisch is tegenwoordig weer voor te koop tbv onderhoud..
Alleen die idioot dure alu evenaar bij EB spares moet je zelf even lagertje voor kopen en erin persen.

Gr
DJ

Re: Achteras 75 camber/toespoor en versnellingsbakrevisie

Geplaatst: za nov 14, 2020 10:31
door yuri 75 V6
Ik heb jarenlang stug met inboard gereden. Maar ik ben er klaar mee. Outboard.
Dat. Heb er de laatste paar jaar steeds weer onder gestaan met het ontluchten en was er klaar mee. Outboard dan maar nu alles er toch onderuit ligt. Gaat goed komen.

Re: Achteras 75 camber/toespoor en versnellingsbakrevisie

Geplaatst: za nov 14, 2020 20:22
door GTA287PK
Wat is "isostatisch"? dwz in context van transaxle bediening ?

Re: Achteras 75 camber/toespoor en versnellingsbakrevisie

Geplaatst: za nov 14, 2020 20:28
door giuliettaevo
Dat betekent ingewikkeld... Met allerlei draaipunten en heveltjes. De oudere transaxles hadden gewoon een starre stang naar voren. :wink:

Re: Achteras 75 camber/toespoor en versnellingsbakrevisie

Geplaatst: zo nov 15, 2020 10:03
door yuri 75 V6
Dat betekent ingewikkeld... Met allerlei draaipunten en heveltjes. De oudere transaxles hadden gewoon een starre stang naar voren. :wink:
Toch heeft een of andere Giovanni dat heel mooi bedacht, dat isostatische stelsel. Uiteindelijk eindig je met speling ohne Ende, maar mooi bedacht is het.

Re: Achteras 75 camber/toespoor en versnellingsbakrevisie

Geplaatst: zo nov 15, 2020 11:00
door DJ
Maar alle onderdelen om speling te elimineren zijn gewoon te koop. (EB spares) Je moet alleen zelf ff nieuw standaard lagertje in de originele evenaar persen. En wanneer helemaal op punt schakelt isostatisch toch wel iets beter. Of je het gedoe waard vind tov het simpele alfetta mechanisme is een ander verhaal.

Gr
DJ

Re: Achteras 75 camber/toespoor en versnellingsbakrevisie

Geplaatst: zo nov 15, 2020 13:53
door giuliettaevo
Is net zoals in de politiek waar ze met heel veel woorden heel weinig zeggen. :mrgreen:

Soms is lekker simpel toch wel fijn.