Pagina 1 van 3
Remklauw revisie
Geplaatst: do dec 15, 2005 17:27
door Maxtor
Niet Alfa-related maar wel Italiaans. Van het weekend wil ik van de Panda van mn moeder de gehele remmerij voor vervangen. Dus nieuwe schijven, blokken, slangen, vloeistof en de remklauwen reviseren. Wou dit al een lange tijd geleden doen alleen is er nooit van gekomen helaas.
Het reviseren van de remklauwen is niet zo heel erg moeilijk volgens mij, alleen zijn er mensen met handige tips? Heb gehoord van het gebruik maken van ATE-vet(?) bij montage van de delen van de klauw. Zal eerst alles eens goed schoonmaken met de remmenreiniger. Ik heb ook gehoord dat het verstandig is om even de remzuigertjes en de cilinders lichtjes op te schuren?? En de nieuwe afdichtringen etc, moeten die gemonteerd worden met vet of? De zuigertjes, druk ik er na schoonmaken en reviseren van alle rubbertjes weer gewoon in neem ik aan? KAS heeft mij ooit uitleg gegeven hierover, alleen heb ik laatst perongeluk de inbox van mn PB gewist

RE: Remklauw revisie
Geplaatst: do dec 15, 2005 18:19
door KAS
Probeer anders eens via een sloop een goede klauw op de kop te tikken. Dat scheelt een hoop werk. Kijk wel voordat je begint of de ontluchtingnippel los wil. Anders heb je al het werk voor niks gedaan. Stalen nippel en aluminium klauw. Leuke combinatie.
Remzuiger zou ik niet opschuren. Met cif schoonmaken. Zit er veel roest aan, weggooien.
RE: Remklauw revisie
Geplaatst: do dec 15, 2005 18:25
door AlfettaOwner
Klauwen van een Fiat Pinda zijn toch niet van Alu
Lijkt me eerder gietstaal.
Roest ook als de neten
Wel kan de nippel behoorlijk vastroesten.
RE: Remklauw revisie
Geplaatst: do dec 15, 2005 18:33
door Maxtor
Nippel heb ik al los gehad, dus die komt wel los. Maar als ik een nieuwe klauw op de sloop haal kan ik toch wederom met hetzelfde probleem zitten... Is het zo'n groot karwei dan om ze te reviseren?
Re: RE: Remklauw revisie
Geplaatst: do dec 15, 2005 18:41
door AlfettaOwner
Nippel heb ik al los gehad, dus die komt wel los. Maar als ik een nieuwe klauw op de sloop haal kan ik toch wederom met hetzelfde probleem zitten... Is het zo'n groot karwei dan om ze te reviseren?
Precies, tis altijd moeilijk met dergeljke onderdelen van de sloop.
Wat zijn de problemen nu opdat je wil resviseren?
RE: Remklauw revisie
Geplaatst: do dec 15, 2005 18:59
door Maxtor
De remmen blijven voortdurend lichtjes aanlopen... Heb de remblokken al 2 maal toe opnieuw gezet maar t wil niet helpen. Ze lopen niet voortdurend aan.. je hoort het eigenlijk alleen tijdens achteruit rijden. Wielen worden ook niet heet. Maar ik erger me aan het geluid tijdens achteruit rijden, en aan het feit dat de remmen piepen tijdens remmen (oke, dat is op te lossen door de blokjes opnieuw in te vetten), en ik wil het nu gewoon weer helemaal goed hebben allemaal. Heb veel gedaan afgelopen tijd aan de Panda en dus om alles even optimaal te hebben wil ik de cilinders even reviseren. Die setjes kosten me ook de kop niet dus. En als ik toch bezig ben met alles los te halen...
RE: Remklauw revisie
Geplaatst: do dec 15, 2005 19:05
door AlfettaOwner
Weet je zeker dat het niet aan de trommelvoering/remmen achter ligt.
Heel vaak een ondergeschoven kindje

met achterstallig onderhoud.
7 van 10 werkt niet naar behoren

RE: Remklauw revisie
Geplaatst: do dec 15, 2005 19:36
door Maxtor
Nee dat is het zeker niet. Als je afzonderlijk aan de wielen draait (bijv. op de brug) dan hoor je de voorwielen schuren. Achter zijn er ook 3 jaar terug nieuwe remcilinders ingegaan en alles nagekeken daar. Auto remt ook redelijk goed (in hoeverre dat kan met onbekrachtigde remmen).
RE: Remklauw revisie
Geplaatst: do dec 15, 2005 19:48
door Rees Cees
we praten hier over een remtang van ongeveer 72 euro nieuw vanwaar dan reviseren? Met alle ergernis en ellende vandien
Panda rules
RE: Remklauw revisie
Geplaatst: do dec 15, 2005 20:02
door Maxtor
Dat zou absoluut een stuk makkelijker zijn.. Maar we hebben de afgelopen weken al meer uitgegeven aan de Panda dan ze eigenlijk waard is.. En nog eens een 140 euro aan nieuwe remtangen. Dan ga ik liever even zitten pielen aan de huidige remtangen... tenzij deze zo slecht zijn dat er niks meer mee te beginnen valt maar dat merk ik zaterdag wel.
Alleen moet ik nog dingen invetten van de remtang tijens montage na het reviseren?
RE: Remklauw revisie
Geplaatst: do dec 15, 2005 20:57
door Rob75
Als ik het me goed herinner zijn die remklauwen zwevende klauwen met een enkele zuiger. Maak alles goed schoon en bekijk de zuiger goed op beschadigingen net als de boring. Monteer nieuwe rubbers en bij het in elkaar zetten inderdaad speciaal remmenvet (ATE) in smurfenblauw gebruiken, maar dan alleen om de zuiger te monteren.
Let op dat je alle glijvlakken waar de remblokken en de klauw over bewegen goed schoon en in het kopervet staan. Ben je denk ik wel van al het piepen af.
Groet en succes,
Rob
RE: Remklauw revisie
Geplaatst: do dec 15, 2005 22:14
door giulia-tom
@Wim: Probeer eens de klauw rond de zuiger (inclusief rubber) goed schoon te maken....Niet met water. WD 40 bijvoorbeeld.
De remblokken zijn er dan toch al uit en probeer voorzichtig het rubber te verwijderen. (laat de klauw gemonteerd zitten)
Vervolgens iemand herhaaldelijk op de rem laten trappen - Pompen - niet te wild maar met een gewoon tempo: pedaal helemaal omlaag- helemaal omhoog,
TERWIJL er iets tussenzit wat 1 de remzuiger niet beschadigd 2 de zuiger zover tegenhoud dat ie er niet uitkomt. (ik gebruik altijd een HELE lompe schroevendraaier of een mooie lange steenbeitel.
Als ie voor jouw gevoel op uiterst staat spuit je nog een keer WD 40 op de zijkanten van de zuiger en de opening waar ie uitkomt
Druk de remzuiger terug.
Herhaal dit zoveel dat je de zuiger er ook steeds makkelijker uit ziet komen. dus een keer of 5
Plaats rubber terug, maak overtollige wd 40 droog op de klauw, monteer blokken.....
En dan de andere kant

!
Wedden dat het lukt?

RE: Remklauw revisie
Geplaatst: do dec 15, 2005 22:38
door Maxtor
@Tom. denk je dat dat effectiever is dan gewoon de boel open te halen en nieuwe rubbers te plaatsen etc?? Ik heb ook het idee dat die remklauwen al (bijna) 19 jaar oud zijn... en weet niet hoe die rubbers nog zijn.. Ik wil het nu allemaal goed hebben weer, hebben destijds (zeker in afwachting van de toekomst van de Panda) erg lopen sukkelen met de Panda... En dankzij jou mooie laswerk wil ik het nu gewoon allemaal weer in 1 keer goed hebben zodat de Panda de gehele winter weer probleemloos doorkomt en dat het beestje weer even toekomt wat het toebehoort. En ik heb het vermoeden dat de remslangen ook niet al te best meer zijn en zeker de remvloeistof moet heeeel erg nodig vervangen worden dus dacht van als toch alles eraf ligt... Afgelopen weekend motorisch alles aangepakt, nieuwe bougies, verdeelkap, rotor etc moet nog de thermostaat doen en dan de remmen nog en dan is alles helemaal in orde weer.
RE: Remklauw revisie
Geplaatst: do dec 15, 2005 22:52
door giulia-tom
@Wim,
Je kunt 2 zuigerrubbertjes halen heb je eigenlijk het belangrijkste.....als je de zuiger eruit ziet komen weet je genoeg over de staat waarin ie verkeert, maar juist omdat de Panda voor korte stukjes ingezet wordt blijven de remmen een beetje plakken, helemaal bij damesauto's (meeste dames remmen eigenlijk niet goed door

)...
In principe kan er niet zoveel mis zijn en je kunt als laatste met de zuiger op de uiterste stand eruit (dus niet los) de zuiger lichtjes insmeren met remmenvet...dan de nieuwe rubber erop....remmen deed ie best goed dus revisie niet nodig.....
Kom je roestrandje tegen op de zuiger, WD40 en staalwol doen wonderen.....
Onderwijl je bezig bent zie je de zuiger bij elke trapbeweging met grotere stappen eruitkomen.....Dan is het prima en kun je nog lang mee, don't you worry
Inderdaad nieuwe remolie is best belangrijk, al was het maar om het vocht eruit te helpen.
Re: RE: Remklauw revisie
Geplaatst: do dec 15, 2005 22:54
door Rees Cees
@Tom. denk je dat dat effectiever is dan gewoon de boel open te halen en nieuwe rubbers te plaatsen etc?? Ik heb ook het idee dat die remklauwen al (bijna) 19 jaar oud zijn... en weet niet hoe die rubbers nog zijn.. Ik wil het nu allemaal goed hebben weer, hebben destijds (zeker in afwachting van de toekomst van de Panda) erg lopen sukkelen met de Panda... En dankzij jou mooie laswerk wil ik het nu gewoon allemaal weer in 1 keer goed hebben zodat de Panda de gehele winter weer probleemloos doorkomt en dat het beestje weer even toekomt wat het toebehoort. En ik heb het vermoeden dat de remslangen ook niet al te best meer zijn en zeker de remvloeistof moet heeeel erg nodig vervangen worden dus dacht van als toch alles eraf ligt... Afgelopen weekend motorisch alles aangepakt, nieuwe bougies, verdeelkap, rotor etc moet nog de thermostaat doen en dan de remmen nog en dan is alles helemaal in orde weer.
nu doe je een totale Panda restauratie toch?
mijn vraag: hou je van je moeder?