za sep 19, 2020 09:03
Is al weer ff geleden dat ik dit onder de auto heb gedaan maar lukt ook wel de remschuif op z'n plek.
Als je stuurkogel loshaalt kan je fusee makkelijker en verder draaien om erbij te kunnen.
Loshalen fuseekogel gaat stuk makkelijker als je uiteinde draagarm opwarmt met hobbybrandertje of grote elektrische verfafbrander. Dan tikje je hem er met goede scherpe beitel zo een stuk uit. Laatste beetje met koevoet, bandenlichter, grote schroevendraaier etc etc.
Voor monteren nieuwe kogel holte in draagarm goed schoonmaken. Als je toevallig stuk overmaats pijp hebt dat gebruiken met de nieuwe fuseekogel af te steunen op de ondergrond. Kan je van bovenaf of draagarm tikken om de fuseekogel erin te krijgen. Niet aan dat M8 moertjes draaien om de kogel erin te trekken. Grote kans dat die gewoon afbreekt. Dat zit er meer voor de show dan dat je er echt iets aan hebt of dat het nut heeft. Als auto op z'n wielen staat kan onderste fuseekogel er sowieso nooit uit komen, Opgekrikt met wielen vrij hangend bij een auto met normale rijhoogte ook niet. Misschien theoretisch wel bij een extreem verlaagde auto. Bij extreme verlaging en wielen vrij van de grond hangt gewicht van fusee, naaf, wiel, bovenste draagarm etc aan de onderste kogel. Die zou dan zonder dat M9 moetje loskunnen komen. Als hij niet goed geklemd zit. Theoretisch.
Vraag me wel af waarom je op ziet tegen remtang en remschijf compleet weghalen. Remtang is 2 boutjes en vervolgens met tyrap, touwtjes of stukje ijzerdraad ergens aan de kant hangen, aan de castorstang bijvoorbeeld. (tussentijds niet op de rem trappen! of stukje hout tussen de remblokken) En schijf met naaf is 1 splitpen en kasteelmoer lashalen. Levert extra werkruimte met minimale inspanning.
Gr
DJ