Gebruikersavatar
nico mario
Member
Member
Berichten: 215
Lid geworden op: zo sep 18, 2005 19:14
Locatie: 023

onderste fuseekogels 75 TS vervangen

vr sep 18, 2020 21:27

Vraagje voor de 75-sleutelaars: moet de remschijf + klauw eraf, om de onderste fuseekogel eruit te beitelen en de nieuwe erin te persen met een kogeltrekker? Of is er genoeg ruimte om de rem te laten zitten? Vanwege de constructie met het wiellager haal ik de schijven liever niet los.
75 T.Spark 1990 - Giulietta 2.0 1983

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1229
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

Re: onderste fuseekogels 75 TS vervangen

vr sep 18, 2020 22:15

Nee hoor, die kun je aan de kant draaien. Fusee kan nogal vast zitten. Nieuwe passen ook niet altijd even goed.
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Gebruikersavatar
nico mario
Member
Member
Berichten: 215
Lid geworden op: zo sep 18, 2005 19:14
Locatie: 023

Re: onderste fuseekogels 75 TS vervangen

za sep 19, 2020 07:50

Dank !

:thumbs:
75 T.Spark 1990 - Giulietta 2.0 1983

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: onderste fuseekogels 75 TS vervangen

za sep 19, 2020 09:03

Is al weer ff geleden dat ik dit onder de auto heb gedaan maar lukt ook wel de remschuif op z'n plek.
Als je stuurkogel loshaalt kan je fusee makkelijker en verder draaien om erbij te kunnen.

Loshalen fuseekogel gaat stuk makkelijker als je uiteinde draagarm opwarmt met hobbybrandertje of grote elektrische verfafbrander. Dan tikje je hem er met goede scherpe beitel zo een stuk uit. Laatste beetje met koevoet, bandenlichter, grote schroevendraaier etc etc.

Voor monteren nieuwe kogel holte in draagarm goed schoonmaken. Als je toevallig stuk overmaats pijp hebt dat gebruiken met de nieuwe fuseekogel af te steunen op de ondergrond. Kan je van bovenaf of draagarm tikken om de fuseekogel erin te krijgen. Niet aan dat M8 moertjes draaien om de kogel erin te trekken. Grote kans dat die gewoon afbreekt. Dat zit er meer voor de show dan dat je er echt iets aan hebt of dat het nut heeft. Als auto op z'n wielen staat kan onderste fuseekogel er sowieso nooit uit komen, Opgekrikt met wielen vrij hangend bij een auto met normale rijhoogte ook niet. Misschien theoretisch wel bij een extreem verlaagde auto. Bij extreme verlaging en wielen vrij van de grond hangt gewicht van fusee, naaf, wiel, bovenste draagarm etc aan de onderste kogel. Die zou dan zonder dat M9 moetje loskunnen komen. Als hij niet goed geklemd zit. Theoretisch.

Vraag me wel af waarom je op ziet tegen remtang en remschijf compleet weghalen. Remtang is 2 boutjes en vervolgens met tyrap, touwtjes of stukje ijzerdraad ergens aan de kant hangen, aan de castorstang bijvoorbeeld. (tussentijds niet op de rem trappen! of stukje hout tussen de remblokken) En schijf met naaf is 1 splitpen en kasteelmoer lashalen. Levert extra werkruimte met minimale inspanning.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
nico mario
Member
Member
Berichten: 215
Lid geworden op: zo sep 18, 2005 19:14
Locatie: 023

Re: onderste fuseekogels 75 TS vervangen

za sep 19, 2020 10:02

In theorie is het loshalen van de schijven een koud kunstje. In de praktijk zitten beide borgschroeven in de schijf muurvast. Materiaal is erg zacht en de kop draai je zo kapot. Ik zou een slagschroevendraaier kunnen proberen, als ik die zou hebben....
Of uitboren. Van die dingen, dus.
75 T.Spark 1990 - Giulietta 2.0 1983

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: onderste fuseekogels 75 TS vervangen

za sep 19, 2020 11:43

Ja maar die schroeven hoef je helemaal niet los te halen.

De schijf zit achter de naaf. dus je pakt heel de naaf en de schijf samen weg. Zoals al aangegeven, splitpen eruit en moertje los en dan pak je m er zo af. Let er even op dat de lagers er niet uit vallen.


Maar ik denk niet dat het nodig is. Als je idd de fusee uit de onderste fuseekogel hebt en de stuurkogel los, dan kun je die met een spanbandje/elastiek behoorlijk aan de kant leggen.

Gebruikersavatar
nico mario
Member
Member
Berichten: 215
Lid geworden op: zo sep 18, 2005 19:14
Locatie: 023

Re: onderste fuseekogels 75 TS vervangen

za sep 19, 2020 14:03

Ah dank, dat wist ik niet. Maar wat is dan het nut van die borgschroeven :roll:
75 T.Spark 1990 - Giulietta 2.0 1983

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: onderste fuseekogels 75 TS vervangen

za sep 19, 2020 14:15

De boel op z'n plek houden als wiel niet vast op z'n plek zit.

Gr
DJ

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: onderste fuseekogels 75 TS vervangen

za sep 19, 2020 14:35

Doet niks in de constructie, is inderdaad alleen een handigheidje.

Eigenlijk alleen echt nodig tijdens de productie van een auto, omdat de wielen er vrij laat onder gaan en je gedurende het hele proces wilt dat die remschijf op zn plek blijft.

Terug naar “Algemene Technische vragen”