Pagina 1 van 2

Giulia Nuova Super - 4 koplampen niet tegelijk aan

Geplaatst: za sep 12, 2020 15:27
door AndreP
Hallo,

Ik ben sinds enkele maanden trotse eigenaar van een Giulia Nuova Super uit 1974 en onlangs viel mij op dat bij het inschakelen van het grootlicht de dimlichten niet aan gaan.

De dimlichten zelf werken gewoon, de lampen van het grootlicht ook, maar ze branden nooit alle 4 tegelijk. Je zou verwachten dat de dimlichten ook aanblijven bij het inschakelen van het grootlicht zeker omdat in het donker de auto anders smaller lijkt dan dat deze is.

Afbeelding

Op basis van het dradenschema en het feit dat de lampen los van elkaar gewoon werken is volgens mij de stuurschakelaar de hoofdverdachte. Zijn jullie het daar mee eens of kan het ook ergens anders aan liggen?

Als ik bij de schuurschakelaar moet zijn: hoe kom ik daar bij? Zitten de verbindingen bij de schakelaar zelf of wat verderop ergens onder het dashboard bij het stuur?

Alvast bedankt voor jullie tijd.

met vr. gr.
André

Re: Giulia Nuova Super - 4 koplampen niet tegelijk aan

Geplaatst: za sep 12, 2020 19:33
door alfadragon
Klopt. Hoort zo.

Re: Giulia Nuova Super - 4 koplampen niet tegelijk aan

Geplaatst: za sep 12, 2020 19:59
door AndreP
Nou, dat is snel opgelost dan. :lol:

Dank. :thumbs:

Re: Giulia Nuova Super - 4 koplampen niet tegelijk aan

Geplaatst: wo sep 16, 2020 12:34
door RubensGiulia
Bij mijn nuova blijven de dimlichten branden met groot licht erbij.

Re: Giulia Nuova Super - 4 koplampen niet tegelijk aan

Geplaatst: wo sep 16, 2020 14:13
door DB
Ik zou denken dat je een defecte lichtschakelaar hebt. Bij het inschakelen van grootlicht moeten de dimlichten gewoon blijven branden.

Als je de plastic kappen achter het stuur verwijdert, kan je bij de lichtschakelaar. Er zit een korte kabelboom aan geloof ik, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Het is alweer een tijd geleden dat ik aan de mijne heb gesleuteld. Je hoef in ieder geval niet erg ver onder het dashboard te gaan zoeken.

Re: Giulia Nuova Super - 4 koplampen niet tegelijk aan

Geplaatst: wo sep 16, 2020 16:15
door alfadragon
Bij mijn berlina deden ze het niet ook niet na vervangen van de schakelaar. Maar dat is alweer wat jaartjes geleden. Kan het fout hebben.

Nou kijk eens aan. Een oepsie.

Afbeelding

Linker set koplampen zijn van de berlina.

Re: Giulia Nuova Super - 4 koplampen niet tegelijk aan

Geplaatst: wo sep 16, 2020 19:35
door Veloce
Klopt. Hoort zo.
Dit inderdaad :thumbs:

Re: Giulia Nuova Super - 4 koplampen niet tegelijk aan

Geplaatst: wo sep 16, 2020 20:35
door AndreP
Ok, wat verschillende reacties of ze wel of niet tegelijk aan zouden moeten gaan bij het opzetten van groot licht. Nu bedacht ik me net dat ik gewoon een gebruiksaanwijzing heb, weliswaar in het italiaans, waarin ik het mogelijk op zou kunnen zoeken (waarom ben ik niet eerder op dat idee gekomen... :oops: )

Daarin staat de volgende pagina:
Afbeelding

De derde alinea vertaald met google translate naar het engels geeft:
"low and high beam lights
turn the knob to the second click.
if the lever is up, the low beams beams turn on (flashing excluded)
if, on the other hand, it is at the bottom, the high beams come on (low beams on) and the high beams warning light comes on (fig. 9, page 6)
the angular movement of the lever allows the passage of high-low beams and vice versa"


Er staat dus aangegeven dat bij het omlaag zetten van de hendel het groot licht aangaat met daarbij de toevoeging tussen haakjes: dimlichten aan. Ik kan dat niet anders lezen dan dat bij grootlicht alle vier de lampen aan zouden moeten zijn.

Toch die stuurschakelaar maar eens nalopen dan. Heb daarstraks nog even zitten kijken en zo te zien zijn de plastic kappen achter het stuur los te halen met wat schroeven. In het onderste deel zitten ook de hendels van de choke en de handgas. Geeft dat nog moeilijkheden bij het loshalen van de kappen of komen de hendels gewoon mee met de onderste zonder verder gedoe? Ik heb de Giulia nog niet heel lang dus alles aan deze wagens is nieuw voor mij.

Re: Giulia Nuova Super - 4 koplampen niet tegelijk aan

Geplaatst: wo sep 16, 2020 20:40
door DB
Je kan de chokekabel en handgaskabel gewoon in de plastic kap laten zitten. Als je wilt kan je ze ook los maken, maar dat is niet nodig.

Re: Giulia Nuova Super - 4 koplampen niet tegelijk aan

Geplaatst: do sep 17, 2020 21:52
door don515jz
Voor dat je de boel gaat demonteren is het misschien wel verstandig om te kijken welke lampen gemonteerd zijn. Je hebt de oude PT45 (Bilux/Duplo) en daarmee heb je hoog en dimlicht. Maar als je halogeen lampen hebt dan zitten er H1 lampen in en die hebben maar een functie.
Nog iets, de schakelaar is voor alle versies gelijk, dus ook de modellen met enkele koplampen. En zoals je zelf schrijft, hij schakelt hoog en dimlicht dus ga er maar vanuit dat die nog goed is. Er gaan 4 draden naar de schakelaar, een ongezekerde voeding die ook niet over het contactslot gaat, parkeerlicht/achterlicht, dimlicht en grootlicht. De uitgaande draden gaan naar de zekeringkast en daar worden ze gesplitst naar links en rechts.
Bij de koplamp is een aftakking die het hooglicht van de buitenste- en binnenstelamp verbindt.
Ik zou bij de koplampen kijken hoe deze zijn aangesloten, zitten er 3 draden aan de buitenste lamp en 2 aan de binnenste?

Nog iets, de volle stroomsterkte gaat door de schakelaar, bij dimlicht, 2 lampen ca 8A en bij grootlicht 4 lampen ca 16A. Dit is best wel veel en ook de reden dat het niet uitzonderlijk is dat rook uit de stuurkolom komt en de schakelaar smelt....
Niet zo fijn.
Ik kan je aanraden om de koplampen via een relais te sturen.

Re: Giulia Nuova Super - 4 koplampen niet tegelijk aan

Geplaatst: vr sep 18, 2020 10:11
door Gordon
Ik kan mijzelf inderdaad niet voorstellen dat het de bedoeling is dat bij een H4 lamp beide gloeidraden in bedrijf zijn, dan wordt het lampje met opgeteld 115 Watt namelijk wel heel erg heet. Dat de stuurschakelaar slechts één van beide circuits tegelijk aanstuurt komt mij dus ook niet vreemd over. Het gebruiken van relais lijkt mij voor je stuurschakelaar een buitengewoon goede upgrade en ik zou daar zeker ook niet op bezuinigen, gewoon twee relais per kant en eventueel een derde erbij om het dimlicht bij te schakelen als grootlicht aan staat.

Overigens denk ik niet dat tegenliggers zo snel last zullen hebben dat ze de breedte van jouw auto niet kunnen inschatten als jij met grootlicht op ze af blijft rijden [-X

Re: Giulia Nuova Super - 4 koplampen niet tegelijk aan

Geplaatst: vr sep 18, 2020 10:21
door Lon
Volgens de wegen verkeers wet mogen er max twee lampen ( + eventueel je mistlampen/breedstralers) aan zijn.

Dus OF Dim OF Groot, mogen niet tegelijk aan.

Of er voor oudere auto's uitzonderingen zijn durf ik niet te zeggen maar vermoed van niet.

Re: Giulia Nuova Super - 4 koplampen niet tegelijk aan

Geplaatst: vr sep 18, 2020 10:38
door Bog75
Los van de wettelijke vereisten :)

Makkelijkste is om relais te maken en dan op relais een doorlus te maken. Aan de andere kant, werken ze bij mij ook nooit te gelijk en heb ik eigenlijk nooit te weinig licht (mede ook door de CIBIE's met niet wettelijke 100W peertjes :))

Re: Giulia Nuova Super - 4 koplampen niet tegelijk aan

Geplaatst: vr sep 18, 2020 11:17
door DB
De eisen met betrekking tot verlichting van personenauto's staan in de Regeling voertuigen. Er mogen niet meer dan 4 grote lichten tegelijkertijd werken. Het staat in artikel 5.2.57.1 lid 1 sub b:


Artikel 5.2.57 1

1.

Personenauto’s mogen zijn voorzien van:

b. meerdere grote lichten, tegelijkertijd mogen niet meer dan vier grote lichten werken;

Re: Giulia Nuova Super - 4 koplampen niet tegelijk aan

Geplaatst: vr sep 18, 2020 11:33
door Lon
De eisen met betrekking tot verlichting van personenauto's staan in de Regeling voertuigen. Er mogen niet meer dan 4 grote lichten tegelijkertijd werken. Het staat in artikel 5.2.57.1 lid 1 sub b:


Artikel 5.2.57 1

1.

Personenauto’s mogen zijn voorzien van:

b. meerdere grote lichten, tegelijkertijd mogen niet meer dan vier grote lichten werken;
Thanx voor het opzoeken.
Dat houd dus in: 2 dim of groot licht + 2 mist/breed, of dim en groot ;-)

In een CAN bus systeem is dat makkelijk te regelen in de software, heb je een auto zonder CAN bus, dan moet dat met relais ( heb je er 3 voor nodig ) dus zit in een standaard fabrieks kabelboom dat meestal niet (is te lastig met fout zoeken).