DB
Full Member
Full Member
Berichten: 250
Lid geworden op: di apr 01, 2008 20:06

Re: Giulia Nuova Super - 4 koplampen niet tegelijk aan

vr sep 18, 2020 11:38

In een oude Giulia zul je zelf in de gaten moeten houden wat je hebt ingeschakeld. Er is een groot voordeel: een Giulia geeft standaard geen mistlicht voor. Het is dus redelijk overzichtelijk. En anders seinen tegenliggers wel om je eraan te herinneren dat het grootlicht aanstaat.
Giulia GTJ 1300 (1970), Giulia Nuova Super 1600 (1975), Alfetta GTV6 (1983), Renault 5 TC (1988), Alfa 75 1.8 IE (1992) & Alfa GTV V6 3.0 24V (1999). Gehad: Alfa 75 TS & Alfa 166 2.5 V6 (1999)

Gebruikersavatar
AndreP
Newbie
Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: zo apr 19, 2020 21:48

Re: Giulia Nuova Super - 4 koplampen niet tegelijk aan

vr sep 18, 2020 17:20

Nog iets, de schakelaar is voor alle versies gelijk, dus ook de modellen met enkele koplampen.
In onderdelenwinkels wordt wel onderscheid gemaakt tussen schakelaars voor modellen met twee koplampen en modellen met vier koplampen. Die zullen toch niet hetzelfde zijn?
En zoals je zelf schrijft, hij schakelt hoog en dimlicht dus ga er maar vanuit dat die nog goed is. Er gaan 4 draden naar de schakelaar, een ongezekerde voeding die ook niet over het contactslot gaat, parkeerlicht/achterlicht, dimlicht en grootlicht. De uitgaande draden gaan naar de zekeringkast en daar worden ze gesplitst naar links en rechts.
Dit vind ik inderdaad zo terug in het bedradingsschema:

Afbeelding
Bij de koplamp is een aftakking die het hooglicht van de buitenste- en binnenstelamp verbindt.
Ik zou bij de koplampen kijken hoe deze zijn aangesloten, zitten er 3 draden aan de buitenste lamp en 2 aan de binnenste?
In mijn bedradingschema en ook bij mijn auto in de praktijk is dat niet zo. Dimlicht en grootlicht zijn van elkaar gescheiden. De enige mogelijkheid om ze te tegelijk te laten branden is om ze via de schakelaar allebei tegelijk in te schakelen.

In een bedradingsschema van een ouder model (volgens mij was die van een Super) stond het overigens wel. Bij grootlicht zijn dan zowel de binnenste als de buitenste lampen ingeschakeld waarbij de binnenste lamp gevoed wordt via een doorkoppeling vanaf de buitenste:

Afbeelding
Nog iets, de volle stroomsterkte gaat door de schakelaar, bij dimlicht, 2 lampen ca 8A en bij grootlicht 4 lampen ca 16A. Dit is best wel veel en ook de reden dat het niet uitzonderlijk is dat rook uit de stuurkolom komt en de schakelaar smelt....
Niet zo fijn.
Ik kan je aanraden om de koplampen via een relais te sturen.
Ja, dat had ik al gelezen en is ook de bedoeling. Alsnog bedankt voor de waarschuwing. :thumbs:
Giulia Nuova Super 1300 - 1974

Gebruikersavatar
AndreP
Newbie
Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: zo apr 19, 2020 21:48

Re: Giulia Nuova Super - 4 koplampen niet tegelijk aan

vr sep 18, 2020 17:21

Overigens denk ik niet dat tegenliggers zo snel last zullen hebben dat ze de breedte van jouw auto niet kunnen inschatten als jij met grootlicht op ze af blijft rijden [-X
Daar heb je een goed punt! Zodra ze er zijn heb je natuurlijk al lang het grote licht weer uit staan.
Giulia Nuova Super 1300 - 1974

Gebruikersavatar
AndreP
Newbie
Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: zo apr 19, 2020 21:48

Re: Giulia Nuova Super - 4 koplampen niet tegelijk aan

vr sep 18, 2020 17:24

De eisen met betrekking tot verlichting van personenauto's staan in de Regeling voertuigen. Er mogen niet meer dan 4 grote lichten tegelijkertijd werken. Het staat in artikel 5.2.57.1 lid 1 sub b:


Artikel 5.2.57 1

1.

Personenauto’s mogen zijn voorzien van:

b. meerdere grote lichten, tegelijkertijd mogen niet meer dan vier grote lichten werken;
Thanx voor het opzoeken.
Dat houd dus in: 2 dim of groot licht + 2 mist/breed, of dim en groot ;-)

In een CAN bus systeem is dat makkelijk te regelen in de software, heb je een auto zonder CAN bus, dan moet dat met relais ( heb je er 3 voor nodig ) dus zit in een standaard fabrieks kabelboom dat meestal niet (is te lastig met fout zoeken).
Op de foto's zie je dat de lampen onder de bumper ook altijd aan staan. Tellen die mee voor het aantal van vier? In dat geval zouden dimlicht en grootlicht niet tegelijk aan mogen

Ik bedacht me inderdaad dat ik het ook kan regelen met een derde relais erbij. De schakelaar is dan alleen nodig om een signaal te geven in welke stand deze staat, dim of groot, Zoals hij nu functioneert is dus voldoende om dat te laten werken.

Dan alleen nog even beslissen of ik het nou nodig vindt of niet, alle 4 tegelijk aan. De bedoeling was om het zo te maken als het origineel behoort te functioneren maar dat is voor mij nog steeds niet duidelijk :D Als de lichtopbrengst voldoende is dan misschien maar laten zoals het is en enkel de relais er in zetten.

M.b.t. die relais:
- Waar en hoe plaats ik die relais het makkelijkst? Ergens bij de zekeringkast?
- Waarschijnlijk een relaiskastje of houder nodig?
- Heb ik behalve de koplampen nog meer relais nodig bijv. voor de ruitenwisserschakelaar?

Tips en advies zeer gewaardeerd.
Giulia Nuova Super 1300 - 1974

Gebruikersavatar
don515jz
Full Member
Full Member
Berichten: 440
Lid geworden op: di jan 04, 2005 19:13

Re: Giulia Nuova Super - 4 koplampen niet tegelijk aan

za sep 19, 2020 17:32

Als ik het weer zou doen, dan simpel, 2 relais, 1 voor dimlicht en 1 voor grootlicht meer is niet nodig een standaard relais kan 30A schakelen en dat is voldoende. Dan zou ik de twee draden die van de schakelaar komen als stuurdraad voor een relais laten dienen, je moet dan een (gezekerde) plus aanleggen die je naar de 2 relais doorlust en voor de 2 relais een aarde. Van elk relais maak je een draad naar de zekeringkast, die je aansluit op de positie waar de originele draad zat. Je hoeft de bestaande kabelboom niet aan te passen en je kan indien gewenst alles weer origineel maken. De plus zou ik van de accu laten komen en er een 30A zekering in zetten. Maximale stroom verbruik is ongeveer 25A ( 2x dimlicht en 4x grootlicht tijdens seinen met dimlicht aan, =6x 50W +/-25A)
En de 2 relais monteer je achter het dashboard, dicht bij de zekeringkast geheel onzichtbaar.

Gebruikersavatar
Bog75
Full Member
Full Member
Berichten: 388
Lid geworden op: zo okt 15, 2006 14:25

Re: Giulia Nuova Super - 4 koplampen niet tegelijk aan

ma sep 21, 2020 11:31

Ik heb de relais linksvoor bij expansievat in de motorruimte gemonteerd. Je hoeft dan gebogen onder de dash aan de draden te zitten, maar pakt de draadboom in de motor op waar je gelijk de oude stroomdraad gebruikt als stuurdraad. Foto van WIP destijds.

In mijn geval (niet gehinderd door originaliteits...) houd ik zo de relais makkelijk bereikbaar en de de stroomdraden van accu naar lamp zo kort mogelijk. Daarmee creeer je de hoogste opbrengst en kan ik ook makkelijk de CIBIE's ernaast zetten met eigen relair en 4mm2 kabel voor de wat hogere stromen.

Heb eerder voor breedstraler achter (dat je nog wat ziet als je achteruit moet in het bos), relais gezet naast zekeringenkast op zijkant. Kan daar op zich ook prima.

Afbeelding
Bert en Juul

Terug naar “Algemene Technische vragen”