jochimberkhout
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Alfa 75 remmen lopen vast

zo sep 06, 2020 19:15

Heel vreemd probleem met mijn 75. Nu twee keer gehad dat de remmen vastlopen. Eerste keer was in de buurt van huis, gisteren helaas op de snelweg :mrgreen:

Wat er gebeurt: ik rij gewoon normaal en zonder dat ik het door heb krijg ik steeds meer weerstand. Het pedaal is dan keihard en remt nog wel harder als je het pedaal in trapt. Het vloeistof niveau in het reservoir is dan ook een stuk gezakt ten opzichte van normaal er blijft dus ergens vloeistof hangen. Het lijkt erop dat de remmen aanlopen op alle vier de wielen. De remklauwen heb ik alle vier gereviseerd en de auto remt normaal gesproken prima met een vrij hard pedaal, zeker voor een 75.

Zelf verdenk ik of de hoge remcilinder of de remdruk verdeler aangezien het erop lijkt dat alle vier de wielen aanlopen en het pedaal keihard wordt.

Iemand ervaring met een dergelijk probleem?

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1720
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 remmen lopen vast

zo sep 06, 2020 19:19

Ooit iets vergelijkbaars gehad ja, kneiterhard pedaal.

Remdrukverdeler is mijn eerste verdachte als dat nog de originele is.

Gebruikersavatar
Bertjegta
Member
Member
Berichten: 112
Lid geworden op: do okt 16, 2014 13:32
Locatie: Overijssels Vechtdal

Re: Alfa 75 remmen lopen vast

zo sep 06, 2020 21:45

Heb vergelijkbaar probleem gehad met een 105 Giulia.
Kan liggen aan hoofdremcilinder, retourleiding blokkeert.
Maar, kan ook liggen aan de booster, dat bleek bij mij de oorzaak te zijn. Natuurlijk nadat ik eerst de hoofremcilinder en de remdrukverdeler vervangen had, alle remklauwen nagelopen had of de zuigers en blokken goed vrijliepen, etc. Gelukkig geen verwijderde onderdelen op de schroothoop gegooid :D
Booster vervangen en probleem was opgelost!
I am an Italian. We don't call the cops, we call family.

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: Alfa 75 remmen lopen vast

zo sep 06, 2020 22:24

Booster

jochimberkhout
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Re: Alfa 75 remmen lopen vast

zo sep 06, 2020 22:39

Hoe zou de booster dit kunnen veroorzaken? Het pedaal zit nog hoog als de remmen vast zitten. Als je een tijdje wacht lost het probleem zichzelf weer op.

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1730
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Alfa 75 remmen lopen vast

zo sep 06, 2020 23:08

Ooit iets vergelijkbaars gehad ja, kneiterhard pedaal.

Dit heb ik ook ooit 1 keer gehad. Met een Peugeot 407 SW leaseauto van toen ca. 2 jaar oud.
(Neemmedatnietkwalijksvp..., het was niet mijn eigen keuze maar die stond toevallig stil
op de zaak vandaar dat ik hem daarna reed tot einde van het contract...)

Maar goed, de remmen. Ook 1 keer gehad dat ik 's ochtends vroeg bij het wegrijden
vanuit mijn straat wilde remmen voor de eerste bocht. Hooguit 100 meter gereden.
En niks remmen hè... Rempedaal zo hard als beton, geen millimeter in te trappen.
Dan schrik je echt kan ik zeggen... Koppeling ingetrapt en met de handrem de auto stilgezet.
Gelukkig reed ik nog niet hard dus dat liep goed af.
Even stilgestaan, motor uit- en weer aangezet, voorzichtig stapvoets weer een stukje gereden.
En toen remde hij weer wel normaal...

Een paar dagen later moest dat ding een grote beurt hebben. Dus bij aankomst bij die dealer
meteen gemeld dat dit gebeurd was. De receptionist had natuurlijk nog nooit zoiets gehoord.
Maar de monteur die toen eerst een stukje met mijn auto moest gaan rijden (ik zat ernaast)
die was zo eerlijk om te zeggen dat dit met zo'n zelfde auto van een andere klant ook al eens
gebeurd was...

Nooit gehoord wat nou echt het probleem was of wat ze aan die auto gerepareerd hebben.
Maar je schrikt je echt het apelazarus als dit gebeurt...

Mijn gedachte was toen ook dat het iets met de rembekrachtiger (booster) of met een
remkrachtverdeler moet zijn geweest. Maar nooit zeker geweten dus.

.
Laatst gewijzigd door Tonio op ma sep 07, 2020 00:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Alfa 75 remmen lopen vast

zo sep 06, 2020 23:58

Als het echt op alle wielen tegelijk is dan zou de bekrachtiger of de hoofdremcilinder mijn eerste verdachte zijn.

Incorrecte afstelling van de stang van de bekrachtiger kan er volgens mij voor zorgen dat de zuiger van de hoofdremcilinder niet helemaal terug kan keren waardoor de vloeistof niet terug kan stromen. Bij opwarming krijg je dan meer druk op het systeem en gaat de auto remmen.

Is er recent aan de bekrachtiger of hoofdremcilinder gewerkt toevallig?

Je zou de 2 m8 moeren waar de hoofdremcilinder mee vastzit eens los kunnen draaien als de remmen weer vastzitten. Dan zou de zuiger verder terug kunnen en de druk eraf gaan.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4363
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alfa 75 remmen lopen vast

ma sep 07, 2020 07:44

Antwoord D; alle eerder genoemde antwoorden zijn juist. Of beter, kunnnen juist zijn. :D
Oorzaak is dat (deel van) remsysteem expansie van remvlst agv temp stijging niet kwijt kan naar het vaatje/buitenlucht toe. (duh... :wink: )
Je moet alles uitsluiten wat dat kan veroorzaken.
Eerst weten of het 1 of meerdere wielen zijn waarvan de remmen aanlopen.
Je hoeft niet perse te voelen of wiel draait, een aanlopende rem word heet. Dat voel je ook aan de velg/naaf.
Nog niet genoemde oorzaak die het ook kan zijn: remslang.

Gr
DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4363
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alfa 75 remmen lopen vast

ma sep 07, 2020 07:47

Voor een keihard en hoog rempedaal is 1 geblokkeerde remleiding/circuit overigens al genoeg. Die blokkeert vervolgens werking overige kanalen. Draai als experiment maar eens een blindplug in 1 aansluiting van de hrc.


Gr
DJ

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Alfa 75 remmen lopen vast

ma sep 07, 2020 09:26

Remslang met een inwendige zwelling geeft restdruk op die remklauw(en) na het loslaten van het pedaal maar in mijn ervaring was het pedaal dan niet echt harder. En de restdruk was er bij mij ook redelijk snel weer eraf als je niet aan het pedaal kwam.

Belangrijkste is nu weten of het idd op alle wielen gebeurt of op een deel.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

jochimberkhout
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Re: Alfa 75 remmen lopen vast

ma sep 07, 2020 12:50

Het probleem is dat ik het niet kan reproduceren. Gisteren en vanochtend remt de auto gewoon goed en loopt er niets aan. Toen ik langs de snelweg stond kwam er wat rook van de achterremmen af, schijven voor waren ook heet.

Ik heb wel het stift je van die de hoofd remcilinder indrukt vanuit de bekrachtiger wel afgesteld laatst omdat het pedaal vrij diep aangreep. Misschien dat hij nu te strak staat afgesteld. Wel vreemd want er loopt normaal gesproken ook niks aan. Het zou bij opwarmen van de vloeistof wel een probleem kunnen worden, maar waarom zou de vloeistof heet worden op de snelweg?

Niveau in het reservoir was duidelijk lager dan normaal dat ik langs de snelweg stond. Het lijkt er dus op of de vloeistof ergens niet terug kan, maar de remcilinder komt wel terug naar de beginpositie. Dan zou ik zeggen verdeler of een remslang (dan achter)

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: Alfa 75 remmen lopen vast

ma sep 07, 2020 15:44

Dan zou ik het daar in zoeken, stel die eerst maar eens terug. En (laat) je remvloeistof verversen en ontluchten.

Dat zachte pedaal kwam waarschijnlijk door lucht, die lucht zet uit als de vloeistof warm wordt. Doordat je de booster versteld hebt begint je auto nu vanzelf te remmen. Dit wordt erger omdat de vloeistof daar nog warmer van wordt.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4363
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alfa 75 remmen lopen vast

di sep 08, 2020 07:44

Het probleem is dat ik het niet kan reproduceren. Gisteren en vanochtend remt de auto gewoon goed en loopt er niets aan. Toen ik langs de snelweg stond kwam er wat rook van de achterremmen af, schijven voor waren ook heet.

Ik heb wel het stift je van die de hoofd remcilinder indrukt vanuit de bekrachtiger wel afgesteld laatst omdat het pedaal vrij diep aangreep. Misschien dat hij nu te strak staat afgesteld. Wel vreemd want er loopt normaal gesproken ook niks aan. Het zou bij opwarmen van de vloeistof wel een probleem kunnen worden, maar waarom zou de vloeistof heet worden op de snelweg?

Niveau in het reservoir was duidelijk lager dan normaal dat ik langs de snelweg stond. Het lijkt er dus op of de vloeistof ergens niet terug kan, maar de remcilinder komt wel terug naar de beginpositie. Dan zou ik zeggen verdeler of een remslang (dan achter)

Vloeistof in de remtang zal iets opwarmen tov stilstand agv warmteontwikkeling door licht slepende remblokken en wrijving in wiellagers. Draai maar aan wiel, je hoort blokken slepen en voelt weerstand van lagers en vet in de naaf.

Als je probleem niet kan reproduceren en storing niet consequent is denk ik niet dat het afstelling van pennetje rembekrachtiger ligt. Je moet het ook wel heel bont maken met die afstelling om dat voor elkaar te krijgen. En dan zou het probleem er continue moeten zijn lijkt mij.

Daarentegen is het wel heel eenvoudig en goedkoop om pennetje iets minder strak af te stellen. Zou daar toch eens mee beginnen.


Gr
DJ

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1720
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Alfa 75 remmen lopen vast

di sep 08, 2020 07:58

Trek dat rubber dopje van de remdrukverdeler er eens af, als daar vloeistof in zit dan heb je ook een hint

jochimberkhout
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Re: Alfa 75 remmen lopen vast

di sep 08, 2020 12:25

Ik ben inderdaad even begonnen door het pennetje wat minder strak af te stellen. Stond wel erg strak denk ik. Pedaal was wel lekker hard :mrgreen: Nu zit er weer een minimale ruimte tussen. Het is even afwachten hoe het nu gaat.

Terug naar “Algemene Technische vragen”