Pagina 1 van 1

Spider 2000cc 1981

Geplaatst: di sep 01, 2020 15:45
door berg144
Ja hoor, dacht "even" mijn ontsteking (Marelli) te vervangen door een 123 ontsteking.
Dus niet........je denkt dan je moet de kabels merken, nou de waren ook gemerkt met streepjes 1,11,111,1111. Maar of dit juist was. Als ik de kabels volg kom ik uit vanaf de voorruit geteld,
4-3-2-1 dus 1 aan de distributie kant. Wat heb ik gecontroleerd de krukas polie op P gezet en toen de bougie uit voor mij cilinder 1 (aan de distributie zijde) gehaald en staat inderdaad op het BDP.

Wie heeft er tips of een situatie foto?

De 123 ontsteking zit net als de Marelli, dus met de inkeping rechts.

Re: Spider 2000cc 1981

Geplaatst: di sep 01, 2020 17:56
door leuv
Denk dat je beter iemand erbij haalt die het al een keer gedaan heeft ,aan jouw tekst te lezen.
Kabels zijn wel gemerkt maar moeten op de juiste volgorde ( 1342 ) in de verdeler kap gestoken worden , beginnend met cyl. 1 op de positie waar de rotor naar toe wijst. Ik neem hierbij aan dat je de 123 al volgens de handleiding hebt afgesteld . Succes !!!

Re: Spider 2000cc 1981

Geplaatst: di sep 01, 2020 18:15
door berg144
Denk dat je beter iemand erbij haalt die het al een keer gedaan heeft ,aan jouw tekst te lezen.
Kabels zijn wel gemerkt maar moeten op de juiste volgorde ( 1342 ) in de verdeler kap gestoken worden , beginnend met cyl. 1 op de positie waar de rotor naar toe wijst. Ik neem hierbij aan dat je de 123 al volgens de handleiding hebt afgesteld . Succes !!!
Toen ik de alfa kocht was de verdeelkap er al af gehaald om vervangen te worden, zij hebben de kabels gemerkt. Volgens mij precies omgekeerd. Cilinder 1 bij het raam?

Re: Spider 2000cc 1981

Geplaatst: di sep 01, 2020 19:11
door Dirk-33
Negeer die markeringen en begin vers zou ik zeggen.

Cilinder 1 op de compressieslag zetten. Als de motor op BDP staat kan cilinder 1 ook in de uitlaatslag zitten, en dat is niet de juiste.
Niet alleen afgaan van BDP dus.
Compressieslag kun je op verschillende manieren bepalen, bijv. door je duim op bougiegat te houden. Als je druk voelt: compressieslag.
Volgens mij kun je bij een Nord met een zaklampje ook net de kleppen zien. Die moeten dicht zijn dus.

Dan wijst je rotor pas naar cilinder 1. En zoals hierboven al gezegd, dan de juiste onstekingsvolgorde in de rotor insteken en vervolgens de kabels naar cilinders 1 tm 4

Re: Spider 2000cc 1981

Geplaatst: di sep 01, 2020 19:50
door berg144
Wat met de markeringen op de krukaspolie? En wat dan de eerste cilinder? Aan de raamzijde of distributie zijde.


Negeer die markeringen en begin vers zou ik zeggen.

Cilinder 1 op de compressieslag zetten. Als de motor op BDP staat kan cilinder 1 ook in de uitlaatslag zitten, en dat is niet de juiste.
Niet alleen afgaan van BDP dus.
Compressieslag kun je op verschillende manieren bepalen, bijv. door je duim op bougiegat te houden. Als je druk voelt: compressieslag.
Volgens mij kun je bij een Nord met een zaklampje ook net de kleppen zien. Die moeten dicht zijn dus.

Dan wijst je rotor pas naar cilinder 1. En zoals hierboven al gezegd, dan de juiste onstekingsvolgorde in de rotor insteken en vervolgens de kabels naar cilinders 1 tm 4

Re: Spider 2000cc 1981

Geplaatst: wo sep 02, 2020 11:04
door leuv
Nr 1 is de distributie kant
Aanvullend , wat Dirk terecht aangaf , kun je het kleppendeksel eraf halen en de goede positie bepalen aan de hand van de nokken op nr 1 die naar buiten moeten staan met de merktekens op de as tegenover die van de nokkenas kappen , tevens moet op dat moment op de poelie de P bij het merkteken staan .

Re: Spider 2000cc 1981

Geplaatst: wo sep 02, 2020 14:29
door berg144
Nr 1 is de distributie kant
Aanvullend , wat Dirk terecht aangaf , kun je het kleppendeksel eraf halen en de goede positie bepalen aan de hand van de nokken op nr 1 die naar buiten moeten staan met de merktekens op de as tegenover die van de nokkenas kappen , tevens moet op dat moment op de poelie de P bij het merkteken staan .
Lekker dan de garage zal de verdeelkap en de puntjes vervangen en heeft dan omgekeerd genummerd.
Duurde mij te lang stond daar al enkele weken en heb hem maar terug gehaald.
Ik heb in mijn garage de krukas poepie op P gezet en de marilli rotor wijst naar nummer 1 op de verdeelkap. Zeg maar stand tien over twee ongeveer.

123 ignition Spider 2000cc 1981

Geplaatst: za sep 12, 2020 15:29
door berg144
Oké.......

Kleppen deksel verwijderd, nokken met merktekens op eerste cilinder gezet (bijde nokken eerste cilinder naar buiten gericht) krukaspuley op "P".

123 Ontstekking geplaats pas er toch maar op een manier in. Maar dan lijkt de rotor (voor mijn gevoel) naar de vierde cilinder gericht.

Oude ontsteking is was Marelli de verdeelkap heeft een uitsparing rechts en nummers met de klok mee van recht boven 1, 3, 4 en 2.

Ben het even kwijt nu, wie helpt mij weer op het goede pad???