Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

WTF? Zijruit Bertone spat spontaan uit elkaar

di aug 11, 2020 13:21

Gisteravond hoor ik ineens een knal en een gil van een buurvrouw die net haar kliko van de verzamelplek aan het ophalen is. Dus ik spurt naar buiten en zij staat nog half trillend naast haar omgevallen kliko naar mijn auto te wijzen waar de zijruit aan der bestuurderszijde (zij stond aan de andere kant) in gruzelementen lag. Verder niemand in de buurt, geen projectiel, niks nada noppes.

Iemand een idee hoe dit kan?

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3178
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

Re: WTF? Zijruit Bertone spat spontaan uit elkaar

di aug 11, 2020 13:41

Te strak omhoog gedraaid, uitzetting door de hitte, uitgedroogde rubbers die niet meer meegeven, glas teveel onder spanning: zoiets kan ik mij wel voorstellen.
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: WTF? Zijruit Bertone spat spontaan uit elkaar

wo aug 12, 2020 08:50

Of een buurjongen met een katapult. :roll:
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1727
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: WTF? Zijruit Bertone spat spontaan uit elkaar

wo aug 12, 2020 21:16

Daar zat ik ook meer aan te denken... :?

Glas zet inderdaad iets uit als het warm wordt. Maar ik kan me niet voorstellen dat bij een auto in de zon de ruiten zodanig veel uitzetten en onder spanning komen te staan dat ze spontaan uit elkaar klappen? Volgens mij zit er bij de oude Alfa's best veel speling rondom de zijruiten, en dan hadden we zoiets toch al veel vaker gehoord en gezien, zeker bij Italiaanse auto's.
En het gebeurde gisteravond zei je? Dus niet op het allerheetst van de middag, maar 's avonds toen het al wat koeler werd? Beetje vreemd...

Maar goed, glas zet uit als het (heel) warm wordt dus theoretisch kan het kapot knappen. Maar zet nu eens je bromsnor en een politiepet op? En kijk eens goed waar de meeste glassplinters van die kapotte ruit terecht zijn gekomen? Als de ruit echt door de warmte geknapt is, dan zullen bijna alle glassplinters buiten de auto liggen (vanaf de hittebron weggesprongen dus naar buiten). Maar ligt er ook behoorlijk veel glas binnen in de auto, net als wanneer een zijruitje wordt ingeslagen, dan verwacht ik eerder dat de oorzaak van buiten kwam dus misschien idd een kwajongen met een katapult (o.i.d.).

.

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: WTF? Zijruit Bertone spat spontaan uit elkaar

do aug 13, 2020 09:51

Tja, het lag dus zowel binnen als buiten en een katapult zou een goede truc zijn geweest aangezien er een andere auto naast stond. De ruit (of beter: de brokjes die ooit de ruit waren) zat overigens nog grotendeels op z'n plek, op een paar gaatjes na. De Bert heeft daarnaast de afgelopen twee weken buiten gestaan, met precies die ruit op de volle zon. Wel was ik er die middag nog mee weg weggeweest - raampjes open uiteraard.

Bij wisselen van de ruit kwam ik er achter dat het onderste steunpunt voor de geleiderail was losgebroken. Dat driehoekruitje kon daardoor enigszins kantelen. Het is hier verder droog gebleven, niet dat noodweer in midden Nederland en Limburg, maar de wind trok hier wel eventjes flink aan zo rond de tijd dat de ruit sprong. Daarom kwam de buurvrouw ook nog even snel haar kliko halen, want die krengen vliegen hier nogal eens de hele straat door.

Het scenario waar ik op dit moment zelf naar leun is dat juist door die speling die Tonio noemt, gecombineerd met het los zitten van het onderste steunpunt, de ruit in een kritieke frequentie is gaan klapperen.

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6690
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Re: WTF? Zijruit Bertone spat spontaan uit elkaar

vr aug 14, 2020 08:00

Er is een tijd geleden een periode geweest waarin landelijk aandacht was dat opvallend veel zijruiten sneuvelden op de snelweg. Zonder duidelijk aanwijsbare reden, maar wel veel verschillende theorieën.

Nu stond jouw Bert natuurlijk niet geparkeerd op de snelweg, maar meen mij te herinneren dat vandalisme toen toch de boosdoener was.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

33sud75
Junior Member
Junior Member
Berichten: 69
Lid geworden op: zo jan 06, 2019 22:56

Re: WTF? Zijruit Bertone spat spontaan uit elkaar

vr aug 14, 2020 22:29

of de buuf heeft de kliko om laten vallen/uit de handen laten schieten door de wind/ met een hoekje van het handvat of dergelijke ervan precies op de ruit,

Gebruikersavatar
DAVE
Guru
Guru
Berichten: 1175
Lid geworden op: do dec 30, 2004 12:25
Locatie: Vilvoorde

Re: WTF? Zijruit Bertone spat spontaan uit elkaar

di aug 18, 2020 14:51

Hoorde net op het nieuws een melding dat er een geweldsgolf over Nederland trekt, zal daar wel iets mee te maken hebben :wink:
Nu : Giulia Veloce "Blue Misano" (2018), Brera Italia Independent 2,0 JTD (2011), 147 1,6 (2007).

Terug naar “Algemene Technische vragen”