Daar zat ik ook meer aan te denken...
Glas zet inderdaad iets uit als het warm wordt. Maar ik kan me niet voorstellen dat bij een auto in de zon de ruiten zodanig veel uitzetten en onder spanning komen te staan dat ze spontaan uit elkaar klappen? Volgens mij zit er bij de oude Alfa's best veel speling rondom de zijruiten, en dan hadden we zoiets toch al veel vaker gehoord en gezien, zeker bij Italiaanse auto's.
En het gebeurde gisteravond zei je? Dus niet op het allerheetst van de middag, maar 's avonds toen het al wat koeler werd? Beetje vreemd...
Maar goed, glas zet uit als het (heel) warm wordt dus theoretisch kan het kapot knappen. Maar zet nu eens je bromsnor en een politiepet op? En kijk eens goed waar de meeste glassplinters van die kapotte ruit terecht zijn gekomen? Als de ruit echt door de warmte geknapt is, dan zullen bijna alle glassplinters
buiten de auto liggen (vanaf de hittebron weggesprongen dus naar buiten). Maar ligt er ook behoorlijk veel glas
binnen in de auto, net als wanneer een zijruitje wordt ingeslagen, dan verwacht ik eerder dat de oorzaak van buiten kwam dus misschien idd een kwajongen met een katapult (o.i.d.).
.