Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: Motorisch probleem Spider 3.0V6 12V

za jul 11, 2020 08:54

En... in geval van speling als oorzaak, nog een hypothese:
10W60 is dikker dan de standaard voorgeschreven 10W40 bij de koude start.

De nog koude, vettere 10W60 olie dempt speling weg en die speling ga je dan pas horen als de olie opwarmt en dus dunner wordt.

Ps:
10W60 vind ik sowieso geen slimme keuze voor normaal straat gebruik met in verhouding veel koude starts.

Daarom gebruik ik in mijn TB 5W50: ongeveer net zo dik als 10W40 bij koude start (+/- 0-15°C) en blijft wat dikker dan 10W40 als de motor op temperatuur is.
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: Motorisch probleem Spider 3.0V6 12V

za jul 11, 2020 09:24

10W40 heeft dat effect ook natuurlijk, het dunner worden naarmate de temperatuur stijgt.
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

Gebruikersavatar
Romeo
Full Member
Full Member
Berichten: 432
Lid geworden op: do jan 06, 2005 13:58
Locatie: Arnhem

Re: Motorisch probleem Spider 3.0V6 12V

wo jul 15, 2020 14:24

Hm, staat me een artikeltje bij uit het Klaverblaadje van iemand die ook een tik had in een net gereviseerd 12v-blok.
Als mijn geheugen me niet in de steek laat was dat opgelost met het lijnboren van de nokkenas en het controleren van de lagerspeling daarna.
Neerijnen staat me bij. Hem bellen kan sowieso geen kwaad; hij kent de aluminium Alfa-blokken al een tijdje...

Misschien heeft iemand een beter geheugen (op dit punt ;-) ) om het te bevestigen of ontkrachten..
Een Ducati op een aanhanger, is dat het paard achter de wagen spannen?
SCARB-lid
Alfa 156 GTA SW '02
Lancia Astura PF '39
BMW i3s
Ducati 888 SP5

Terug naar “Algemene Technische vragen”