AR1300GTJ
Newbie
Newbie
Berichten: 25
Lid geworden op: zo jan 03, 2016 01:31

Re: Tanken met oudere Alfa

di jul 07, 2020 15:53

Nooit bij stilgestaan overigens dat er lood in lagerschalen zit. Enige toepassing van lood die ik kende was op kleppen en -zetels en voor zover mij bekend is dat ook de enige reden dat er nog zo lang lood in benzine heeft gezeten ondanks dat er al lang andere additieven waren gevonden om de klopvastheid te verhogen.
Er heeft nooit lood op kleppen en zetels gezeten, er zat lood in de benzine dat is wat anders ;)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tetra-ethyllood

Met gezonde moderne motoren heb je erg veel last van brandstof in de smeerolie (zowel diesel als benzine), zeker met korte stukjes rijden en of storingen. Dit is tegenwoordig een serieus probleem. Verdiep je er maar eens in.
Ook 50 jaar terug werd er al getest met een vlammetje bij de peilstok of er benzine of water in de olie zat ;)

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: Tanken met oudere Alfa

di jul 07, 2020 18:48

Nooit bij stilgestaan overigens dat er lood in lagerschalen zit. Enige toepassing van lood die ik kende was op kleppen en -zetels en voor zover mij bekend is dat ook de enige reden dat er nog zo lang lood in benzine heeft gezeten ondanks dat er al lang andere additieven waren gevonden om de klopvastheid te verhogen.
Er heeft nooit lood op kleppen en zetels gezeten, er zat lood in de benzine dat is wat anders ;)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tetra-ethyllood
Zoek dan ook even op "loodvervanger". Het sediment van de loodtoevoeging was nodig om schade aan kleppen te voorkomen. De kleppen in de nord motoren hebben daar overigens niet zo heel veel last van, maar toch werd/wordt voor rijden op LPG aangeraden wel ook geharde klepzetels te monteren.

AR1300GTJ
Newbie
Newbie
Berichten: 25
Lid geworden op: zo jan 03, 2016 01:31

Re: Tanken met oudere Alfa

wo jul 08, 2020 21:01

ok top dank je

Terug naar “Algemene Technische vragen”