Pagina 1 van 1

As lagers

Geplaatst: za jun 27, 2020 22:23
door Rob-a-surfer
Hallo, ik ben sinds kort de trotse bezitter van een spider 2000 uit 1978, na aankoop Eens goed gekeken :lol: en kwam er achter dat de buitenste lagers op de aandrijfassen slecht zijn. Uitbouwen lukt wel, maar misschien is het verstandig de complete dif te laten bekijken/overhalen. De vraag: weet iemand een vertrouwd adres om dit te laten doen? Ik woon in Noord Holland.

Groet, Rob

Re: As lagers

Geplaatst: za jun 27, 2020 22:53
door superjesse
Hallo, ik ben sinds kort de trotse bezitter van een spider 2000 uit 1978, na aankoop Eens goed gekeken :lol: en kwam er achter dat de buitenste lagers op de aandrijfassen slecht zijn. Uitbouwen lukt wel, maar misschien is het verstandig de complete dif te laten bekijken/overhalen. De vraag: weet iemand een vertrouwd adres om dit te laten doen? Ik woon in Noord Holland.

Groet, Rob
Je zou Eric Violier (arese) uit badhoevedorp kunnen benaderen.

Re: As lagers

Geplaatst: zo jun 28, 2020 09:45
door DJ
Hallo, ik ben sinds kort de trotse bezitter van een spider 2000 uit 1978, na aankoop Eens goed gekeken :lol: en kwam er achter dat de buitenste lagers op de aandrijfassen slecht zijn. Uitbouwen lukt wel, maar misschien is het verstandig de complete dif te laten bekijken/overhalen. De vraag: weet iemand een vertrouwd adres om dit te laten doen? Ik woon in Noord Holland.

Groet, Rob
Goede kans dat je achterwiellagers helemaal niet zo slecht zijn.
Als het goed is heeft een 2000 spider een speras, en daarvan worden de wiellagers vaak ten onrechte als slecht beoordeeld agv constructie van de speras en agv onjuist controleren wiellager speling.
Ook bij APK omdat lang niet alle keurmeesters meer bekend zijn met starre as met een LSD/platensper.

Met een speras voel je altijd speling als je achterwiel onder en boven beet pakt en met 1 hand trekt en met ander duwt. Dit is gevolg constructie sperklok waar de steekassen in uitkomen. Om wiellager goed te beoordelen moet je wiel zuiver verticale belasten, op en neer, dus beweging vergelijkbaar met in veren. En niet in horizontale vlak.

Mochten je achterwiellagers wel echt slecht zijn, zorg dat je er nieuw setje merklagers inzet. Geen goedkope merkloze meuk.

En als het diff niet jankt of lekt: if it aint broken don't fix it. Goede lagers zijn duur, en er zitten er 4 in.
En mocht moer in de cardanasflens op de pignonas los zitten. Niet domweg vast trekken tot voorbij de borging. Goede kans dat je dan de lagers om zeep helpt door verkeerde voorspanning.

Als er wel aan je spider gewerkt moet worden is vanuit NH Arese in Badhoevedorp een goede optie.


Gr
DJ

Re: As lagers

Geplaatst: zo jun 28, 2020 11:30
door jan1300
Waar woon je Rob?

Ik woon in de buurt van Alkmaar.

Ik wil eerst wel even voor je kijken voordat je tot actie over gaat.

Gr Jan

Re: As lagers

Geplaatst: zo jun 28, 2020 19:23
door Rob-a-surfer
Als ik aan de achterwielen trek/duw hoor ik de boel rammelen. Met de wielen omhoog en ik laat het wiel draaien hoor ik de kogels de lagers volgens mij.
Ook zie ik dat de binnenkant van de banden meer versleten zijn als de buitenkant.

@Jan: zou mooi zijn als je er naar wilt kijken. Ik wil ee nu niet mee rijden, wil je naar Petten komen?

Re: As lagers

Geplaatst: zo jun 28, 2020 19:44
door jan1300
Zeker geen probleem.

Ben volgende week weer thuis.

Ik Stuur je een PB.

Gr Jan

Re: As lagers

Geplaatst: zo jun 28, 2020 22:14
door Rob-a-surfer
Hallo, ik ben sinds kort de trotse bezitter van een spider 2000 uit 1978, na aankoop Eens goed gekeken :lol: en kwam er achter dat de buitenste lagers op de aandrijfassen slecht zijn. Uitbouwen lukt wel, maar misschien is het verstandig de complete dif te laten bekijken/overhalen. De vraag: weet iemand een vertrouwd adres om dit te laten doen? Ik woon in Noord Holland.

Groet, Rob
Goede kans dat je achterwiellagers helemaal niet zo slecht zijn.
Als het goed is heeft een 2000 spider een speras, en daarvan worden de wiellagers vaak ten onrechte als slecht beoordeeld agv constructie van de speras en agv onjuist controleren wiellager speling.
Ook bij APK omdat lang niet alle keurmeesters meer bekend zijn met starre as met een LSD/platensper.

Met een speras voel je altijd speling als je achterwiel onder en boven beet pakt en met 1 hand trekt en met ander duwt. Dit is gevolg constructie sperklok waar de steekassen in uitkomen. Om wiellager goed te beoordelen moet je wiel zuiver verticale belasten, op en neer, dus beweging vergelijkbaar met in veren. En niet in horizontale vlak.

Mochten je achterwiellagers wel echt slecht zijn, zorg dat je er nieuw setje merklagers inzet. Geen goedkope merkloze meuk.

En als het diff niet jankt of lekt: if it aint broken don't fix it. Goede lagers zijn duur, en er zitten er 4 in.
En mocht moer in de cardanasflens op de pignonas los zitten. Niet domweg vast trekken tot voorbij de borging. Goede kans dat je dan de lagers om zeep helpt door verkeerde voorspanning.

Als er wel aan je spider gewerkt moet worden is vanuit NH Arese in Badhoevedorp een goede optie.


Gr
DJ

Bedankt voor Je uitleg, dat ga ik zeker checken. Het draaien van de achterwielen geeft ook bijgeluiden.

Re: As lagers

Geplaatst: ma jun 29, 2020 08:29
door DJ
Hallo, ik ben sinds kort de trotse bezitter van een spider 2000 uit 1978, na aankoop Eens goed gekeken :lol: en kwam er achter dat de buitenste lagers op de aandrijfassen slecht zijn. Uitbouwen lukt wel, maar misschien is het verstandig de complete dif te laten bekijken/overhalen. De vraag: weet iemand een vertrouwd adres om dit te laten doen? Ik woon in Noord Holland.

Groet, Rob
Goede kans dat je achterwiellagers helemaal niet zo slecht zijn.
Als het goed is heeft een 2000 spider een speras, en daarvan worden de wiellagers vaak ten onrechte als slecht beoordeeld agv constructie van de speras en agv onjuist controleren wiellager speling.
Ook bij APK omdat lang niet alle keurmeesters meer bekend zijn met starre as met een LSD/platensper.

Met een speras voel je altijd speling als je achterwiel onder en boven beet pakt en met 1 hand trekt en met ander duwt. Dit is gevolg constructie sperklok waar de steekassen in uitkomen. Om wiellager goed te beoordelen moet je wiel zuiver verticale belasten, op en neer, dus beweging vergelijkbaar met in veren. En niet in horizontale vlak.

Mochten je achterwiellagers wel echt slecht zijn, zorg dat je er nieuw setje merklagers inzet. Geen goedkope merkloze meuk.

En als het diff niet jankt of lekt: if it aint broken don't fix it. Goede lagers zijn duur, en er zitten er 4 in.
En mocht moer in de cardanasflens op de pignonas los zitten. Niet domweg vast trekken tot voorbij de borging. Goede kans dat je dan de lagers om zeep helpt door verkeerde voorspanning.

Als er wel aan je spider gewerkt moet worden is vanuit NH Arese in Badhoevedorp een goede optie.


Gr
DJ

Bedankt voor Je uitleg, dat ga ik zeker checken. Het draaien van de achterwielen geeft ook bijgeluiden.
Jan weet dit wel, en Arese ook. :wink:

Heb het zelf ooit uitgelegd gekregen door ervaren alfa monteur. En als je het eenmaal een speras open hebt gezien is het simpel te zien.

Gr
DJ