AlfaSoestSud
Newbie
Newbie
Berichten: 26
Lid geworden op: zo apr 16, 2017 16:04

ruitensproeier reservoir

do jun 04, 2020 15:07

Alfasud moet naar APK en daarvoor moet de ruitensproeiers het doen. Hoewel ik nooit in de regen rij.
Ik heb een nieuwe ruitensproeivloeistofzak op Ebay gekocht (de oude was lek), maar weet na 2 jaar niet meer hoe het in elkaar stak!
Ik heb een t splitsing aan het einde van de lange slag. Aan 1 van de twee andere uiteinden zat een kort slangetje van zo'n 20cm (die helemaal verweerd is en ik zal vernieuwen). Maar wat gaat nu in wat? Gaat de zak rechtstreek op het T-stuk? Is de korte slang een overloop slang? Werkt het met een pomp? Heeft het elektrische stekkertje wat indezelfde hoek ligt zonder doel er iets mee te maken? En het gedeelte waarmee je de zak vastmaakt, waar gaat dat aan vast? :?
Wie kan me helpen? Grazie!

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

Re: ruitensproeier reservoir

do jun 04, 2020 15:49

Even voor de zekerheid: Je weet dat je op de foto de zak op de kop houdt?

Als deze zak inderdaad in de sud hoort (die ken ik niet specifiek), dan zullen er in de motorruimte (vermoedelijk tegen een wielkast) ergens 2 haakjes zitten waar je de zak met de metalen ringen aan kunt hangen.
Kleine slangetje op de foto bovenaan de zak (hoort dus onder) is bedoeld om de pomp op aan te sluiten. Inderdaad een elektrische pomp (dat is dan wel weer te zien in de elektrische schema's). Daar zal de stekker inderdaad goed voor bedoeld kunnen zijn. De extra ruimte onderaan de zak lijkt gemaakt te zijn om de pomp in te schuiven. Uitstekende stukje slang(?) kan daar dan rechtstreeks op of er hoort een klein stukje slang tussen pomp en zak. Aansluiting pomp zal door het zichtbare vierkante gaatje moeten steken.
Als het bij de sud het zelfde zit als in bijna elke auto, dan komt er na de pomp 1 slangetje dat naar dat T-stukje gaat en van het T-stukje gaan er dan 2 slangetjes, elk naar een sproeier bij de wissers.

Ook als je niet in de regen rijdt is sproeien wel eens handig. Laatst nog eens een laagje stof/stuifmeel weggewassen dat toch wel het zicht belemmerde bij laagstaande zon.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

AlfaSoestSud
Newbie
Newbie
Berichten: 26
Lid geworden op: zo apr 16, 2017 16:04

Re: ruitensproeier reservoir

vr jun 05, 2020 11:04

Dank je Stef. Ik heb het motortje terug gevonden in een doos met onderdelen. Nu ziet jehet er allemaal logischer uit! Ik ga het dit weekend uitproberen.
Groet Eric

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: ruitensproeier reservoir

vr jun 05, 2020 11:21

Volgens mij hoort dat T-stukje niet op die plek maar een stuk verder in de leiding. Twee open aansluitingen betekent in ieder geval dat een van je sproeikopjes niet is aangesloten. Die zak hang je aan twee haakjes aan de bovenzijde van het zijscherm, net onder het rubber waar de motorkap op ligt (als deze dicht is). Als je wilt kan ik later nog wel een plaatje schieten.

Gebruikersavatar
nico mario
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: zo sep 18, 2005 19:14
Locatie: 023

Re: ruitensproeier reservoir

vr jun 05, 2020 12:37

Afbeelding

Motortje zit in de zak geschoven en heeft 2 vaste aansluitingen (+stekkertje).
Vanaf het motortje zal een lange slang naar het schutbord gaan, en dan een T-stuk naar de sproeiers.
Motorkap van Sud scharniert aan de voorkant en sproeiers zitten vast in de parafan bij de ruitenwissers toch? Het verloop moet zich dan wel wijzen.
75 T.Spark 1990 - Giulietta 2.0 1983

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: ruitensproeier reservoir

vr jun 05, 2020 17:16

Plaatje:

Afbeelding

Dat T-stukje kan ik bij mij zo niet zien. Dat lijkt ergens achter de ventilatorkast verstopt te zitten en om erbij te komen zou ik die bak onder de luchtinlaatsleuven moeten verwijderen. Ik heb eigenlijk ook het idee dat je die slang er in de verkeerde richting in hebt zitten. Er staat mij iets bij dat er vrij korte slangetjes aan de sproeikoppen zitten en die moeten dan op dat T-stukje worden aangesloten. Maar zoals gezegd, dat is dus een vermoeden. Het is alweer ruim zeven jaar geleden dat ik zelf de boel uit elkaar had.

AlfaSoestSud
Newbie
Newbie
Berichten: 26
Lid geworden op: zo apr 16, 2017 16:04

Re: ruitensproeier reservoir

di jun 09, 2020 20:17

Dank je allen. Met jullie hulp is het gelukt. =D> het motortje was kwetsbaar. zat een los stukje plastik in. Dat vastgelijmd en weer in elkaar gezet. Ik heb alle slangetjes en Tstuk vernieuwd en de sproeiers inde soda gelegd. het loopt weer lekker door! Op naar de volgende klus (afstellen handrem). Groet Eric

Terug naar “Algemene Technische vragen”