Jouke JS
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 620
Lid geworden op: ma mei 07, 2007 21:25
Locatie: Krimpen aan den IJssel

75 Turbo motor

wo jun 03, 2020 23:48

In een van mijn Berten zit een Turbo blok. Erg leuk, maar meestal niet erg lang leuk. Dit omdat de moeren van het uitlaatspruitstuk en van de downpipe telkens losraken. Ik ben ook al menig moer en bout verloren onderweg (leuk voor de achterliggers...). Inmiddels redelijk bedreven in het checken en eventueel vastdraaien vooraf elke rit. Maar ja een iets meer structurele oplossing zou leuk zijn. Alle tips zijn welkom, uiteraard al veel soorten moeren geprobeerd, maar wie heeft de gouden tip ?
59 Giulietta Sprint Veloce, 65 Giulia Sprint GTA, 66 Giulia Sprint, 69 GTA 1300, 69 GT Turbo, 71 1750 GTAm, 73 Giulia Super, 73 2000 GTV, 77 Alfetta GTV, 84 GTV 6 3.5 Savali, 87 75 Evo, 90 75 3.0 V6, 91 33 1.7 16V, 94 155 Q4 etc.

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

Re: 75 Turbo motor

do jun 04, 2020 00:32

Ook de 'gewone' koperen moeren al geprobeerd? Deze zijn volgens mij iets ovaal geknepen zodat ze zelfborgend zouden moeten zijn.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: 75 Turbo motor

do jun 04, 2020 08:15

Geen direct advies. Maar met alleen de moeren ga je het niet redden denk ik.
Je hebt ook betere kwaliteit studs nodig (geschikt voor hogere temperaturen zonder dat ze te veel verlengen waardoor ze van spanning gaan)

Ik de alfa turborace scene (jouw ook wel bekend) is die info vast wel te te vinden.
Ik weet dat je bepaald niet de enige turbo rijder bent met dit probleem.

Gr
DJ

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 820
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: 75 Turbo motor

do jun 04, 2020 08:30

Nordlock borgringen. Toepasselijke naam ook voor op een Nord ;-)

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: 75 Turbo motor

do jun 04, 2020 21:47

Iets langere studs gebruiken en dan een klein gaatje door het uiteinde boren. Vervolgens kun je dan splitpennen of lockwire gebruiken waardoor de moeren er in ieder geval niet meer vanaf kunnen vallen. :wink:

Studs en moeren van een moderne turbo auto pakken helpt wellicht ook. Wel een benzine auto, die zijn waarschijnlijk beter bestand tegen de hitte.

Op een oude saab turbo motor die ik had zaten er stukjes dikwandige buis als spacers tussen spruitstuk en moer. Dat scheelt waarschijnlijk ook in de temperatuur van de moeren.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: 75 Turbo motor

vr jun 05, 2020 07:42

Op een oude saab turbo motor die ik had zaten er stukjes dikwandige buis als spacers tussen spruitstuk en moer. Dat scheelt waarschijnlijk ook in de temperatuur van de moeren.
Dat is niet voor de hitte, maar dat is om meer rek in de bout/moer verbinding te creëren. Dan krijg je meer voorspanning.


Maar verder, wat de rest zegt. Niet wiel opnieuw uitvinden. goede kwaliteit lange tapeinden en moeren, beste is van een moderne diesel/benzine. Dat wordt goed heet en blijft gewoon zitten. 10.9 kwaliteit mag je ook veel vaster zetten dan 8.8.

Er rijden ook duizenden van die zwaar opgefokte japanse auto's met roodgloeiende turbo's zonder dat ze loslopen. Dus bij een tuning shop eens navragen kan ook geen kwaad

Gebruikersavatar
jeroen75
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 677
Lid geworden op: wo jan 19, 2005 14:06
Locatie: Ede

Re: 75 Turbo motor

vr jun 05, 2020 09:09

Mijn ervaring is dat het probleem niet in de tapeinden/moeren zit, maar in het spruitstuk of de turbo zelf. Ik heb de flens van het uitlaatspruitstuk (tegen de kop) eens gemeten op vlakheid en daar zat meer dan een milimeter verval in!
Ook de flens naar de turbo en het turbine huis zelf waren serieus scheef (exacte waardes weet ik niet meer).

Oplossing; flenzen laten vlakken, goede pakkingen, koperen locknuts erop --> jarenlang trackdays gereden zonder enig probleem!

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: 75 Turbo motor

vr jun 05, 2020 17:36

Mijn ervaring is dat het probleem niet in de tapeinden/moeren zit, maar in het spruitstuk of de turbo zelf. Ik heb de flens van het uitlaatspruitstuk (tegen de kop) eens gemeten op vlakheid en daar zat meer dan een milimeter verval in!
Ook de flens naar de turbo en het turbine huis zelf waren serieus scheef (exacte waardes weet ik niet meer).

Oplossing; flenzen laten vlakken, goede pakkingen, koperen locknuts erop --> jarenlang trackdays gereden zonder enig probleem!
Kijk reactie van iemand die het weten kan.
Met kromme flenzen word het idd nooit wat! We erg basaal, zou je niet verwachten.
Dus eerst ff goede stalen rei over de flenzen. Of iets anders waarvan je zeker weet dat het recht is.

Gr
DJ

Jouke JS
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 620
Lid geworden op: ma mei 07, 2007 21:25
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: 75 Turbo motor

za jun 06, 2020 00:03

Dank voor de tips Gents, ik denk wel dat ik daar wat mee kan.
59 Giulietta Sprint Veloce, 65 Giulia Sprint GTA, 66 Giulia Sprint, 69 GTA 1300, 69 GT Turbo, 71 1750 GTAm, 73 Giulia Super, 73 2000 GTV, 77 Alfetta GTV, 84 GTV 6 3.5 Savali, 87 75 Evo, 90 75 3.0 V6, 91 33 1.7 16V, 94 155 Q4 etc.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: 75 Turbo motor

za jun 06, 2020 10:27

Op een oude saab turbo motor die ik had zaten er stukjes dikwandige buis als spacers tussen spruitstuk en moer. Dat scheelt waarschijnlijk ook in de temperatuur van de moeren.
Dat is niet voor de hitte, maar dat is om meer rek in de bout/moer verbinding te creëren. Dan krijg je meer voorspanning.


Maar verder, wat de rest zegt. Niet wiel opnieuw uitvinden. goede kwaliteit lange tapeinden en moeren, beste is van een moderne diesel/benzine. Dat wordt goed heet en blijft gewoon zitten. 10.9 kwaliteit mag je ook veel vaster zetten dan 8.8.

Er rijden ook duizenden van die zwaar opgefokte japanse auto's met roodgloeiende turbo's zonder dat ze loslopen. Dus bij een tuning shop eens navragen kan ook geen kwaad
Vwb die 10.9 kwaliteit. Klopt helemaal. Maar die stud zit wel in een Alu cilinderkop vast. Niet de bedoeling om de stud uit de kop te trekken.

Vwb die tuningshops, daar zit volgens mij wel een heleboel kaf bij het koren. De doosjes schuivers. Ik zou m'n licht opsteken bij een turboracer die zelden of nooit uitvalt met technische malheur.

Gr
DJ

AR823
Full Member
Full Member
Berichten: 302
Lid geworden op: za aug 11, 2012 11:38
Locatie: Oostflakkee

Re: 75 Turbo motor

za jun 06, 2020 12:06

Als de draadeinden lang genoeg zijn, wil een tweede moer erop vastdraaien ook wel helpen.
Dus met 2 sleutels erop tegen elkaar indraaien.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: 75 Turbo motor

za jun 06, 2020 12:29

Als de draadeinden lang genoeg zijn, wil een tweede moer erop vastdraaien ook wel helpen.
Dus met 2 sleutels erop tegen elkaar indraaien.
Ja, de "ouderwetsche" contramoer. 8) :D

Gr
DJ

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: 75 Turbo motor

za jun 06, 2020 12:52

Daar zijn testvideos van; nordlock ringen werken beter

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: 75 Turbo motor

di jun 09, 2020 14:01

Nu ben ik helaas geen ervaring deskundige, maar als ik alle reactie lees kan ik wellicht 1 ding toevoegen, namelijk dat je er dan idealiter ook voor moet zorgen dat alle moeren met dezelfde voorspanning gemonteerd zitten (dus op moment zetten).
Moet je uiteraard wel met een vlakke basis beginnen...
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Terug naar “Algemene Technische vragen”