Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8144
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

turbolader Alfa 75

wo jun 03, 2020 21:51

Welke zijn de beste alternatieven kijkend naar een vervangende turbo.
In die van mij zit een scheurtje bij de wastegate en rookt bij eerste start.
Dit laatste niet altijd.

Heb een standaard uitlaat erop.
Squadraship
Komt nog een boostcontroller op
Instelbare benzinedrukmeter
Blow off valve

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6388
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: turbolader Alfa 75

do jun 04, 2020 21:51

Rolf ter Stege opzoeken op Facebook. Kan je vast helpen.

Andere turbo brengt hoop aanpassingen met zich mee. Olie aan en afvoer, uitlaat downpipe, intercooler aansluiting etc. Kan allemaal anders zijn.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
jeroen75
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 672
Lid geworden op: wo jan 19, 2005 14:06
Locatie: Huizen

Re: turbolader Alfa 75

vr jun 05, 2020 09:13

Hi Sandro!
Zoals hierboven al gezegd...blijf bij de originele anders kom je direct in de knel met o.a. het originele motormanagement.
Het lagerhuis kun je (laten) reviseren bij verschillende adressen. Een ongescheurd turbine huis wordt wat lastiger, maar hij zal hier niet echt door lekken (uitzetting).

Carloz
Member
Member
Berichten: 172
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: turbolader Alfa 75

vr jun 05, 2020 09:58

Staat niet bij of het 1op1 er op geschroefd moet worden, dat beperkt de keus enorm.

Als je gelijk wat moderners/beters wil:
Bijv. GT2560R (max 330pk) heb ik zelf op mijn V6TB en daar ben ik zeer tevreden over.

Iets kleiner: GT2554R (max 270pk)
Iets groters: GT2860RS (max 360pk)

Allemaal kogelgelagerde turbo's van Garrett. En ja, er zijn al nieuwere typen en nog vele, vele andere opties...

En wat versta jij onder "Boostcontroller"? Een instelbaar lekje naar het balgje van de wastegate? :?
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8144
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

Re: turbolader Alfa 75

vr jun 05, 2020 21:53

Revisie van een turbo met scheur heeft voor mij weinig zin.
Huis kost ca 3-400€, de revisie 400€.

De boostcontroller is voor een gecontroleerd langer dicht houden van de waste.
Aanpassing op zich geen probleem mits het bijvoorbeeld alleen de aansluiting naar downpijp betreft.
Ook voor de aansluitingen van olie toe en afvoer lijkt mij niet zo spannend.
Aansluiting op spruitstuk moet wel 1 op 1 passen.

Carloz
Member
Member
Berichten: 172
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: turbolader Alfa 75

za jun 06, 2020 10:05

Aansluiting op het spruitstuk is T3/T4 als ik het goed heb. Daar is zat keus in, maar er zijn ook adapters naar T25.

Boostcontroller is een soort ECU welke een klep (meestal van Pierburg) aan stuurt waarmee je de turbo druk een bepaalde karakteristiek kan geven over het gehele toerengebied. Je kan bijvoorbeeld excessieve boost in het middengebied (= bijv. slippende koppeling, kapotte transmissie) voorkomen en weer meer boosten bij hogere toerentallen. Ze kosten vreemd genoeg vaak net zo veel als een complete stand alone motor management met ingebouwde boostcontrol.

Een "bleed valve", in wezen een instelbaar lekje in het slangetje naar de wastegate actuator, wordt vaak ook boostcontroller genoemd, maar is die naam niet waard. Deze zorgt er voor dat je domweg over het hele toerengebied een hogere druk hebt. Er wordt niet echt ge-controlled dus. Wel goedkope oplossing zolang je MM zich op de extra boost aan kan passen tenminste en de motor dus niet arm gaat lopen en kaduk gaat.
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8144
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

Re: turbolader Alfa 75

di jun 30, 2020 21:10

Toch maar eens rond liggen neuzen op internet.
Zo een Garrett Turbo GT2554R lijkt mij wel een serieus leuke optie voor mijn 75TB.
Tot 270pk meer dan voldoende, spind redelijk snel op af lage snelheid.
Downpipe aanpassen naar flens.
Olie en water toe-afvoer aanpassen en genieten...

Of zie ik iets over het hoofd?
Iemand ervaring met deze op zijn 75TB ?

AR1300GTJ
Newbie
Newbie
Berichten: 22
Lid geworden op: zo jan 03, 2016 01:31

Re: turbolader Alfa 75

di jul 14, 2020 11:54

Die Turbo die je aangeeft lijkt me idd prima, maar ik zou het niet doen met het (ver)oude(rd) LH3 jetronic systeem.
Zet er minimaal een Wideband lambdasonde in om te kijken wat je mengsel doet (en EGT).
Liefst een compleet programmeerbaar injectiesysteem. Die zijn niet heel duur meer tegenwoordig.
Succes met de ombouw!

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8144
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

Re: turbolader Alfa 75

di jul 14, 2020 12:31

Bedankt voor je reactie.
Wideband lambdasonde heb ik er al opzitten.
Fluitketel is onderweg Forge VMDV004.

Programmeerbaar injectiesysteem (wat is niet zo heel duur meer?) :lol:

Ik begrijp dat als je afwijkt van de originele turbo je altijd het motormanagement dient te moderniseren.
En dan moet je een afweging van de investering maken als je kijkt naar het hobbymatig gebruik van de 75.
Met nieuwe turbo een programmeerbaar systeem zit ik altijd boven de 2000€ (als ik mij niet vergis) en een hoop werk.

Enige vraag die ik mij dan stel: Kun je zonder aan te passen toch normaal rijden met een GT2554R???
Indien voorzien van nieuwe regelbare brandstofdruk regelaar.

DJ
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3791
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: turbolader Alfa 75

wo jul 15, 2020 11:18

Ik weet niet wat die turbo kost?

Maar met wat zoeken en puzzelen is voor rond de 1000 euro ook wel compleet motormanagement systeem te bouwen (inclusief alle sensoren, stekkers en kabels) wat ruimschoots beter is dan het origineel.
En je hoeft het niet perse in 1x te doen.
Eerst de turbo, dan de rest.
En je hebt basis motormanagement, en full options. Scheelt zo een factor 2 denk ik?
Modern basis systeem is nog steeds beter dan het origineel.

Een kale Emerald K6 ECU heb je voor circa 800 euro in huis. Incl transport en btw.

http://www.emeraldm3d.com/engine-manage ... -kits.html

En kan het ook goedkoper (ook duurder)

Of dichter bij huis:

https://kms.vankronenburg.nl/kms-produc ... ntrol-unit

Komen natuurlijk nog wel sensoren etc bij, en daar kan je ook aardig op leeglopen als je alles optelt.
Maar puzzelen en zoeken naar gangbare veel voorkomende modellen/sensortypen bespaard veel geld.
En je hoeft hem ook niet compleet vol te hangen met sensoren. Voor de basis is niet zo veel nodig. Dat mensen voor de full options gaan en de duurste versie van alles (en vaak de helft niet snappen van wat ze kopen) is een heel ander verhaal. :wink:


Gr
DJ

DJ
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3791
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: turbolader Alfa 75

wo jul 15, 2020 11:22


Gebruikersavatar
Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1402
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: turbolader Alfa 75

wo jul 15, 2020 13:46

Ik zou eerder voor een EMU Classic gaan. Bij KMS moet je veel extra functionaliteit bijkopen zoals MAP sensoren, lambda controllers, ontstekingsdrivers etc.
EMU heeft dat allemaal ingebouwd. De overige sensoren kun je gewoon overnemen van je huidige motoren, allemaal standaard Bosch spul.

En met alleen een ECU ben je er niet. Een fatsoenlijke kabelboom ben je zo 300 euro verder.
En dan moet je nog mappen, tunen, problemen verhelpen.
2k ben je dus zo kwijt

AR1300GTJ
Newbie
Newbie
Berichten: 22
Lid geworden op: zo jan 03, 2016 01:31

Re: turbolader Alfa 75

vr jul 17, 2020 15:01

Ik heb op mijn trackday auto een programmeerbaar injectiesysteem voor een fractie van KMS etc en dubbele aantal functies.
Elektronica is niet zo heel prijzig meer, zit meer in de arbeidskosten kabelboom. Maar als je een beetje handig bent maak je die zelf. Dan blijf je ruim onder de 1000.
Zoek eens op EFIgnition. Erg goed en indien gewenst goede ondersteuning in NL!

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3807
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: turbolader Alfa 75

vr jul 17, 2020 21:00

Ik zou eerder voor een EMU Classic gaan. Bij KMS moet je veel extra functionaliteit bijkopen zoals MAP sensoren, lambda controllers, ontstekingsdrivers etc.
EMU heeft dat allemaal ingebouwd. De overige sensoren kun je gewoon overnemen van je huidige motoren, allemaal standaard Bosch spul.

En met alleen een ECU ben je er niet. Een fatsoenlijke kabelboom ben je zo 300 euro verder.
En dan moet je nog mappen, tunen, problemen verhelpen.
2k ben je dus zo kwijt

Het kan met een Megasquirt op een standaard kabelboom ook voor een kwart van het geld of minder...

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8144
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

Re: turbolader Alfa 75

wo jul 29, 2020 17:11

Bedankt allemaal voor jullie reactie :thumbs:

Ik heb niet stilgezeten in de tussentijd en mij verder laten informeren.
Oa contact gehad met Jeroen Bosman van BS-Autotune betreffende het MM-systeem.
En daarnaast met EET Eindhoven voor de juiste turbolader.
Deze laatste wordt een Garrett GT2554R goed tot 270 pk en is goed te gebruiken zonder meteen het MM aan te passen/te vernieuwen.

Wbt het MM systeem ben ik er nog niet helemaal uit, maar dit heeft ook nog even tijd.
Beide heren wisten mij echter zeer goed te adviseren hoe de zaken het beste aan te pakken, een prima service :thumbs:

Terug naar “Algemene Technische vragen”