Pagina 1 van 1

Inlaatspruitstuk

Geplaatst: wo jun 03, 2020 18:17
door Carpentieri
Zijn er verschillende Inlaatspruitstukken ? Hoe kan ik dat zien.? Heb er 2 liggen maar weet niet voor welke motor. 1300/1600/1750/2000?

Re: Inlaatspruitstuk

Geplaatst: wo jun 03, 2020 18:58
door Veloce
Er zijn meerdere verschillen.
Heel erg grofweg gezegd zit er vooral verschil in diameter van de poorten (hoe meer cc hoe meer mm) en het soort thermostaat (vroeg = schroef, laat = inleg)
Er.zijn natuurlijk nog talloze verschillen, maar dat gaat echt veel te ver om uit te leggen.

Re: Inlaatspruitstuk

Geplaatst: wo jun 03, 2020 19:24
door Carpentieri
Zijn er ergens teksten hierover te vinden?

Re: Inlaatspruitstuk

Geplaatst: wo jun 03, 2020 20:49
door Veloce
Als je diameter van de poorten weet en kijkt welke soort thermostaat er opzit, dan kom je al een heel end. Vooral in de eerste jaren (met schroefthermostaat) waren er nogal wat verschillen. Later wat er veel minder verschillen, volgens mij alleen 1300/1600 en 1750/2000.
En dan heb je ook nog een onderdeelnummer er op staan.

Dus: schuifmaat pakken, onderdeelnummer noteren en kijken naar thermostaat en dat hier evt met foto's neerplempen.

Re: Inlaatspruitstuk

Geplaatst: wo jun 03, 2020 22:27
door jan1300
1300 blokken zijn korter in de lengte.

1600/1750/2000 zijn even lang.

Dus spruitstukken van een 1300 zijn afwijkend.

Geld ook voor uitlaatspruitstukken.

Ondanks dat er in de onderdelen boeken meer verschillende nummers staan zijn ze onderling uitwisselbaar.
De verschillen hebben vaak betrekking op minimale verschillen.

Voor efficiëntie in de flow dient men het spruitstuk in rechte lijn met de kop monteren incl pakking zodat er geen opstakels zijn.

Schroefthermostaat zou ik liever niet monteren.
Thermostaat wisselen is vaak moeizaam bij een Schroefthermostaat.

Thermostaat onder een deksel is een stuk goedkoper.

Gr Jan

Re: Inlaatspruitstuk

Geplaatst: wo jun 03, 2020 22:46
door Carpentieri
Dank voor de info.

Re: Inlaatspruitstuk

Geplaatst: do jun 04, 2020 23:33
door Macaco
1300 blokken zijn korter in de lengte.

1600/1750/2000 zijn even lang.

Dus spruitstukken van een 1300 zijn afwijkend.
Dit heb ik vaker gelezen, maar daar snap ik niks van. 1300 blok korter in de lengte? Onderblok minder hoog bedoel je dan lijkt me.

Mijn ervaring (met wat hier ligt en staat):

Wat al vermeld is: Inlaatspruitstukken met schroefthermostaat (bij deze ook andere water aanluitingen en plug achterkant) en de latere met drop-in thermostaat.
Verder zijn er nog de Spica inlaatspruitstukken, waar throttle bodies op horen. Dit is een afwijkend spruitstuk qua montagepunten- en aanslutingen voor Spica randgebeuren, er passen wel carbs op.

1300/1600 inlaatspruitstukken: poortbreedte kop-zijde 32 mm.

1750/2000 (en vroege 1600) inlaatspruitstukken: poortbreedte kop-zijde 36...37 mm.

Alle (105) spruitsukken passen qua montage op alle versies (105) koppen: 1300 inlaatspruitstuk past op 2000 en vice versa. Zelfs een 2000 Spica inlaatspruitstuk past op een 1300 kop.
Poortovergangen kloppen dan uiteraard niet (hart van poort 1 en 4 ook iets verschoven), maar dat kun je matchend maken.

Re: Inlaatspruitstuk

Geplaatst: za jun 06, 2020 22:17
door HAAK28
En ik heb dan weer 2 late(1975) 1300 blokken met schroefrthermostaat...

Re: Inlaatspruitstuk

Geplaatst: za jun 06, 2020 22:31
door Veloce
Is dat origineel? :?:

Re: Inlaatspruitstuk

Geplaatst: zo jun 07, 2020 08:58
door HAAK28
Geen idee. Ene is het blok in mijn nuova en de andere een reserve blok uit dezelfde periode.

Re: Inlaatspruitstuk

Geplaatst: ma jun 08, 2020 23:05
door Carpentieri
Ik heb even gemeten. Het ene inlaatspruitstuk is 32 mm en de ander 36/37 mm.

Re: Inlaatspruitstuk

Geplaatst: ma jun 08, 2020 23:05
door Carpentieri
Dank voor jullie info en meedenken.

Re: Inlaatspruitstuk

Geplaatst: di jun 09, 2020 15:41
door JoorZ105
een nuova had geen schroefthermostaat voor zover ik weet.

Er zijn 6 varianten volgens dit overzicht:

https://www.alfa105.org/Pdf/Index/4?cId=CrRap1974

Re: Inlaatspruitstuk

Geplaatst: di jun 09, 2020 16:43
door HAAK28
Blijft alfa hè. Toch wel heel toevallig dat ik 2 motoren heb, met correcte nummers, niet bij dezelfde bron vandaan, waar een spruitstuk met schroefthermostaat op zit.

Re: Inlaatspruitstuk

Geplaatst: di jun 09, 2020 22:55
door Macaco
En hoe is dat bij jou dan gedaan met de bypass? Bij een Nuova (en daarvoor ook al) gaat die direct naar de waterpomp (met 3 ingangen). Bij inlaatspruitstukken met schroefthermostaat hoort een andere waterpomp (met 2 ingangen). Hierbij gaat de bypass van de achterzijde inlaatspruitstuk naar de kachelretour, zodat er ook circulatie is met de kachelklep dicht. Deze bypass staat dus altijd open en heeft een veel kleinere doorlaat dan het latere type.

Schroefthermostaat is een open-dicht klep.
Inlegthermostaat is een 2-weg klep.