Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

Axiale speling krukas V6 24v

zo mei 31, 2020 07:58

Beste allemaal,

Bij het vervangen van de distributie van mijn 164 V6 24v (eerste keer sinds de auto in mijn bezit is) is er een hoge axiale speling waargenomen op de krukas (0,7mm gemeten).

Dus dat betekent bak eraf, carterpan eraf en krukas laten zakken. In de hoop dat de lagerschalen en de krukas niet ook zijn ingelopen.

Nu heeft de auto (volgens het instrumentarium en de geschiedenis) net 100k km gelopen, erg jammer dus.

Zijn er mensen bekend met dit fenomeen, nog tips mbt het vervangen van de axiale lagere en dien ik nog andere zaken in ogenschouw te nemen? Gezien de 164 de eerste met 24v was, zijn er later nog modificaties geweest mbt dit probleem die ik kan doorvoeren?

Bedankt alvast voor jullie input!
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: Axiale speling krukas V6 24v

zo mei 31, 2020 08:44

De eerste 24V waren direct gebaseerd op de 12V. Hadden nog de oliepomp aangedreven via de distributieas, net als de 12V.

Ik verwacht dus geen specifieke, vroege 24V, modificaties wat de krukas betreft.

Misschien heeft de 164 die 100k afgelegd waarbij veel de koppeling werd gebruikt.
Starten met de koppeling in schijnt ook niet bevoordelijk te zijn voor de axiaallagers => nog geen olie aanvoer maar het betreffende lager wel al vol belast.
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

Re: Axiale speling krukas V6 24v

zo mei 31, 2020 09:16

Misschien heeft de 164 die 100k afgelegd waarbij veel de koppeling werd gebruikt.
Dat is denk ik wel het geval, koppeling gaat ook zwaar en voelt moe, dus sowieso goed idee om die te vervangen.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: Axiale speling krukas V6 24v

zo mei 31, 2020 09:49

Vaak kan de koppeling na 100k het koppel nog makkelijk aan maar zijn de vingers op zo'n manier ingesleten dat de bediening zwaar gaat.
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

Re: Axiale speling krukas V6 24v

ma jun 01, 2020 10:27

Iemand ervaring met het probleem? Is het veel werk om de axiale lagers te vervangen en hoe groot is het risico op verdere schade aan andere lagers / krukas?
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Terug naar “Algemene Technische vragen”