Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1719
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

koude start perikelen 75 TS

ma mei 04, 2020 12:31

Oke het zoveelste bizarre probleem doet zich voor bij de 75 Twinspark

De auto weigert in koude toestand aan te slaan. Motor gaat goed rond. Accu is fris en opgeladen.

Ik heb vonk, 12v op de injectoren en de brandstofpomp doet het bij rondgaan.

Nou, gezien ik vonk heb (en lucht ook wel) mis ik dus schijnbaar brandstof in de verbrandingsdriehoek.

Als ik remreiniger in de inlaat spuit (maar een klein beetje) dan start de auto meteen en blijft vervolgens goed lopen. Hij rijdt dan ook gewoon goed zonder dat er vermogen mist of dat ie uitvalt. Wel is het zo dat als ik meteen gas geef na het starten hij er ook moeite mee heeft. Maar na 1-2 minuten stationair (precies op juiste toerental) dan is dat ook voorbij.
Als de auto eenmaal warm is, dan start ie wel uit zichzelf.


Nu vermoed ik dat ik met mijn vliegwiel vervangen (waarbij ik wat gekke kapriolen uit heb moeten halen) ergens een stekkertje ofzo intern beschadigd/losgetrokken heb.

Maar ik snap niet welke dat zou kunnen zijn.

Hoe werkt het koude start systeem bij een 75 Twinspark Motronic?

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8820
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: koude start perikelen 75 TS

ma mei 04, 2020 12:51

Zitten de stekkertjes op de temperatuursensoren goed vast en geleiden ze goed? En de diverse massa's op het kleppendeksel?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6833
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: koude start perikelen 75 TS

ma mei 04, 2020 23:51

Temperatuursensor zit aan de inlaatkant in de cilinderkop. Hoort een blauwe stekker op te zitten. Kan makkelijk verwisseld worden met de stekker van de stationairregelklep...

En als je deze verwisseld hebt start hij lastiger en loopt hij wat minder mooi stationair meestal.

Temperatuursensor is de enige sensor die zorgt voor koudestartverrijking. Is overigens ook een goedkope sensor, dat is wel fijn.

Als je hem eraf trekt zou de ecu eigenlijk denken dat de motor steenkoud is en dus meer brandstof inspuiten.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1719
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: koude start perikelen 75 TS

di mei 05, 2020 12:22

ja dat was hem! Stekker van de temp sensor was niet goed, de signaaldraad lag uit de stekker. Die weer vastgezet en de auto start weer als vanouds!

Bedankt voor de tips, wist niet dat t koude start systeem alleen maar van die ene sensor afhankelijk was

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8820
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: koude start perikelen 75 TS

di mei 05, 2020 20:55

Da's het fijne van een vroege Motronic, die is wat dat betreft heel overzichtelijk. Weinig flierpjes en dingetjes die mis kunnen gaan.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Terug naar “Algemene Technische vragen”