Pagina 1 van 3

Inhouden 75 TS

Geplaatst: do apr 23, 2020 20:00
door Shandro
Zo van de een op andere dag heb ik een probleem met de 75

Als de motor warm wordt dan begint hij in te houden onder last. Hij smoort alsof er brandstoftekort is. Toeren maken is geen probleem maar koppel is ver te zoeken.

Ik heb gevonden dat de pomp maar 8V spanning krijgt bij draaiende motor.. waar komen de kabels vandaan en hoeveel stekkers zitten hiertussen?

Daarnaast heeft ook de verdeler op de nokkenas veel speling. Kan dit invloed hebben op het vermogen?

Zijn er nog meer dingen om uit te sluiten voordat ik aan de slag ga?

Gr. Shandro

Re: Inhouden 75 TS

Geplaatst: do apr 23, 2020 20:13
door Joel D.
BDP sensor?

Re: Inhouden 75 TS

Geplaatst: do apr 23, 2020 20:14
door Dirk-33
8v is veel te weinig. 12v moet die pomp toch wel hebben.

Vanaf het relais bij het schutbord loopt er een roze kabel naar je dashboard (handschoenenkastje er even uit trekken), waar ergens een stekker zit die altijd doorfikt. Doorverbinden scheelt al veel. Daarna loopt die kabel richting je zekeringskast en dan naar je brandstofpomp.

Die stekker in je dashboard als 1ste checken dus.


En BDP sensor kan ook idd. Vooral icm axiale speling op de krukas, dan herkent de ECU de tandjes op de poelie niet goed meer.

Re: Inhouden 75 TS

Geplaatst: do apr 23, 2020 20:34
door Shandro
De stekker achter het dashboard heb ik inderdaad als eerste gecontroleerd. Geen sporen van slecht contact of sluiting.

De BDP sensor zou inderdaad ook nog kunnen. Ik zie zojuist dat de kabel niet zo fris meer is..

Het vreemde is dat het niet altijd voorkomt dat die inhoudt. Zojuist een stuk gereden en nu pakt die weer goed op..

De verdeler moet ik sowieso iets mee want er zitten sporen van aanlopen in de kap... wie weet hoe het asje gelagerd is?

Re: Inhouden 75 TS

Geplaatst: vr apr 24, 2020 06:41
door Stan75
Ik het ook wel eens een versleten verdeler lager gehad. Is een duur onderdeel.
Ding gedemonteerd en uitgedraaid op de draaibank en nieuw bronzen busje in gemaakt.

Re: Inhouden 75 TS

Geplaatst: zo apr 26, 2020 15:27
door Shandro
Hoe gaat het asje van de verdeler los? Is het een kwestie van het pinnetje bij de meenemer eruit tikken? Lijkt erg vast te zitten namelijk.

Re: Inhouden 75 TS

Geplaatst: zo apr 26, 2020 15:50
door Shandro
Het was inderdaad het pinnetje dat er uit moest.. de 2 originele busjes zaten tegen elkaar aan 1 kant.. hoort dit zo?

Re: Inhouden 75 TS

Geplaatst: zo apr 26, 2020 15:50
door Shandro
Het was inderdaad het pinnetje dat er uit moest.. de 2 originele busjes zaten tegen elkaar aan 1 kant.. hoort dit zo?

Re: Inhouden 75 TS

Geplaatst: zo apr 26, 2020 21:42
door Stan75
Geen idee.... is voor mij al 12 jaar geleden..

Re: Inhouden 75 TS

Geplaatst: di jun 02, 2020 18:43
door Shandro
Nadat ik dacht dat het inhouden verholpen was door de verdeler te repareren vandaag toch weer een hoop gestotter en geen vermogen.

De vorige keer was het euvel met vrij warm weer aanwezig. Laat het nu vandaag ook lekker warm geweest zijn.

Ik vermoed dat de lmm niet goed regelt op de warme lucht... er zit een open KN filter op.

Ik snap dat met warme lucht het vermogen niet beter wordt met een open filter. Maar dat daardoor het wegrijden bij een stoplicht haast onmogelijk is lijkt mij ook sterk.

Re: Inhouden 75 TS

Geplaatst: di jun 02, 2020 20:56
door DJ
8v is veel te weinig. 12v moet die pomp toch wel hebben.

Vanaf het relais bij het schutbord loopt er een roze kabel naar je dashboard (handschoenenkastje er even uit trekken), waar ergens een stekker zit die altijd doorfikt. Doorverbinden scheelt al veel. Daarna loopt die kabel richting je zekeringskast en dan naar je brandstofpomp.

Die stekker in je dashboard als 1ste checken dus.


En BDP sensor kan ook idd. Vooral icm axiale speling op de krukas, dan herkent de ECU de tandjes op de poelie niet goed meer.
Heb je nog steeds die 8V op de pomp? Dan word het nooit wat. Moet gewoon 12V op de pomp staan.

Gr
DJ

Re: Inhouden 75 TS

Geplaatst: di jun 02, 2020 22:33
door Shandro
Ik heb alle contacten goed schoongemaakt. Helemaal 12v is het nog niet.

Vanaf waar kan ik het circuit het beste omzeilen? Gelijk vanaf het relais naar de pomp met een aparte zekering? Of wel gewoon langs de zekeringkast?

Het vreemde is dat ik nu net even een rondje gereden heb en er weer helemaal niks aan de hand is.

Even 3 stappen verder, als het te maken heeft met de lmm kan het dan zo zijn dat de waarde van luchtmassa en temperatuur niet voorkomt in de map van de ecu. Waardoor die in een soort noodloop gaat. Bijvoorbeeld extra verrijken om detoneren te voorkomen...

Ook het stationair is altijd aan de hoge kant. Kan de stationairregelaar er iets mee te maken hebben misschien. De sensor onder de gasklep werkt wel naar behoren.

Re: Inhouden 75 TS

Geplaatst: wo jun 03, 2020 01:00
door DJ
Ik heb alle contacten goed schoongemaakt. Helemaal 12v is het nog niet.

Vanaf waar kan ik het circuit het beste omzeilen? Gelijk vanaf het relais naar de pomp met een aparte zekering? Of wel gewoon langs de zekeringkast?

Het vreemde is dat ik nu net even een rondje gereden heb en er weer helemaal niks aan de hand is.

Even 3 stappen verder, als het te maken heeft met de lmm kan het dan zo zijn dat de waarde van luchtmassa en temperatuur niet voorkomt in de map van de ecu. Waardoor die in een soort noodloop gaat. Bijvoorbeeld extra verrijken om detoneren te voorkomen...

Ook het stationair is altijd aan de hoge kant. Kan de stationairregelaar er iets mee te maken hebben misschien. De sensor onder de gasklep werkt wel naar behoren.
Brstpomp bedrading is origineel waardeloos. Mogelijk is het nu niet de directe oorzaak van jouw storing, maar brstpomp bedrading is wel gekend zwak punt wat met niet te veel tijd en geld gewoon goed en betrouwbaar is te krijgen.
(had alfa zelf moeten doen, net als startrelais, had veel reputatieschade gescheeld tegen minimale kosten)

Ik los het zelf zo op:

Ik gebruikt de roze/witte draad die uit de motronic kabelboom komt om een extra relais te schakelen. Ik pik de kabel op de bij 4 voudige stekker die de verbinding is tussen motronic en autokabelboom (rechts bovenin de motorruimte waar ook overige relais zitten)
Als relais gebruik ik er 1 met opgebouwde zekering. Zoals bijvoorbeeld origineel ook op claxon en koelfan zitten. Die zijn 30A. Maar 15A is zat voor brstpomp.
Voeding naar het relais (accu plus) kan je bijvoorbeeld weghalen van verdeelpunt rechtsvoor in de motorruimte waar ook de koelfan aanhangt.
Vervolgens een 2.5mm2 kabel zonder stekkers of andere ellende binnendoor rechttoe rechtaan naar beide bezinepomp. Ik heb zelf 4mm2 gebruikt, maar dat is echt overkill. Maar had ik liggen.
Zorg ook dat de massa van de benzinepompen goed is! (onder de achterbank)

De aansluitingen op de benzinepomp onder de auto kan je mooi spatwaterdicht maken met een stekkerhoesje voor een 2 polige boschstekker. Past mooi. Aansluitingen op de pomp lekker dik in de spuitvaseline zetten.

Als je toch met elektra bezig bent. Met een extra handbediening op de koelfan kan je ook gedoe voorkomen. Extra schakelaar binnen in dash bouwen. Normaal schakelt thermocontact het koelfan relais naar massa. Zet gewoon een schakelaar in het dash naar massa parallel aan het thermocontact.
De koelfanmotor stekker trouwens ook vaak in matige staat. Hangt laag in de motorruimte (vocht) en is simpele open stekker.

Alle electra spullen kan je heel handig hier bestellen: www.rdae.nl
Een ideaale webshop voor auto elektra.
En nee ik heb geen aandelen van hem, :wink: gewoon tevreden klant. :D


Gr
DJ

Re: Inhouden 75 TS

Geplaatst: wo jun 03, 2020 01:04
door DJ
Ik heb alle contacten goed schoongemaakt. Helemaal 12v is het nog niet.

Vanaf waar kan ik het circuit het beste omzeilen? Gelijk vanaf het relais naar de pomp met een aparte zekering? Of wel gewoon langs de zekeringkast?

Het vreemde is dat ik nu net even een rondje gereden heb en er weer helemaal niks aan de hand is.

Even 3 stappen verder, als het te maken heeft met de lmm kan het dan zo zijn dat de waarde van luchtmassa en temperatuur niet voorkomt in de map van de ecu. Waardoor die in een soort noodloop gaat. Bijvoorbeeld extra verrijken om detoneren te voorkomen...

Ook het stationair is altijd aan de hoge kant. Kan de stationairregelaar er iets mee te maken hebben misschien. De sensor onder de gasklep werkt wel naar behoren.
Mbt stationair, zit er nog een werkende lambda regeling op? Kan ook alleen de sensor zijn, zonder de kat.

Gr
DJ

Re: Inhouden 75 TS

Geplaatst: wo jun 03, 2020 21:26
door Shandro
Voor zover ik weet zit er geen lambda sensor op. Er is ook geen kat aanwezig. Waar zou de sensor dan moeten zitten? In het gehele uitlaat traject is geen montagepunt te vinden.