Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Inhouden 75 TS

do jun 04, 2020 21:56

Juiste stekker op de stationair regelklep?

Deze wordt wel eens verwisseld met bv die van de temperatuursensor.

Blauwe stekker hoort op temperatuursensor.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4357
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Inhouden 75 TS

zo jun 07, 2020 10:14

Voor zover ik weet zit er geen lambda sensor op. Er is ook geen kat aanwezig. Waar zou de sensor dan moeten zitten? In het gehele uitlaat traject is geen montagepunt te vinden.
Lamba zit vrij snel na uitlaatspruitstuk. Onder je rechtervoet zeg maar. Maar dan onder de auto. :D

Gr
DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4357
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Inhouden 75 TS

zo jun 07, 2020 10:40

Ik heb alle contacten goed schoongemaakt. Helemaal 12v is het nog niet.

Vanaf waar kan ik het circuit het beste omzeilen? Gelijk vanaf het relais naar de pomp met een aparte zekering? Of wel gewoon langs de zekeringkast?

Het vreemde is dat ik nu net even een rondje gereden heb en er weer helemaal niks aan de hand is.

Even 3 stappen verder, als het te maken heeft met de lmm kan het dan zo zijn dat de waarde van luchtmassa en temperatuur niet voorkomt in de map van de ecu. Waardoor die in een soort noodloop gaat. Bijvoorbeeld extra verrijken om detoneren te voorkomen...

Ook het stationair is altijd aan de hoge kant. Kan de stationairregelaar er iets mee te maken hebben misschien. De sensor onder de gasklep werkt wel naar behoren.
Volgens mij doet hij het helemaal niet zonder LMM signaal als ik me goed herinner. Of hij loopt echt verschrikkelijk beroerd. Is ook logisch want motor heeft geen belasting signaal meer. Kan het me slecht voor de geest halen. Heb na sleutel sessie wel eens proberen te starten en stekker LMM vergeten terug te zetten...
Zou kunnen dat het met LMM te maken heeft, wiper van de potmeter wellicht niet helemaal top meer. Heb je een andere om uit te wisselen? Probleem is wel dat ze allemaal oud worden. Het is super degelijk spul dat wel.

Gr
DJ

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Inhouden 75 TS

zo jun 07, 2020 12:09

Nee met LMM losgekoppeld dan is het extreem beroerd als ie al wil lopen. Overigens slijten die wel in, maar echt verslijten doen ze ook niet.

Maar je moet wel een paar basisdingen checken denk ik.
Werkt de VVT: zet bij stationair toerental 12v op de pinnen (polariteit maakt niet uit) en check of de motor slechter begint te lopen/afslaat.
Een niet werkende VVT zorgt voor erg lam gedrag onderin. D

Check valse lucht: hele inlaattraject afgaan met remreiniger, of met een gasbrander zonder vlam. Als de motor anders gaat lopen als je dat in de buurt van een rubber doet, heb je ergens valse lucht. Helpt ook niet met je stationair toerental.

Check de ontsteking. De modules langs de bobines, daar de stekker van kun je makkelijk af klikken. Doe die omstebeurt en hoor of de motor anders gaat lopen. Ik heb wel eens een gek lopende motor gehad waarna bleek dat 1 module niet goed was. Ondanks dat ontsteking dubbel is uitgevoerd moeten ze toch allebei goed werken voor fijne loop.

Gasklep: druk m met de hand dicht. Ik had hoge stationair loop, bleek de gaskabel net ietsjes spanning te zetten waardoor de gasklep schakelaar net bedient werd.

Volgens mij is een Motronic niet zo modern dat er noodloop mapping in zit.

Shandro
Junior Member
Junior Member
Berichten: 81
Lid geworden op: vr apr 08, 2016 12:33
Locatie: Ermelo

Re: Inhouden 75 TS

vr jun 26, 2020 17:18

Even een update:

Het probleem van de lage spanning op de brandstofpomp is verholpen.

2 weken zonder problemen dagelijks gereden. Totdat het vandaag weer goed warm was buiten. Nadat de motor goed warm was begon die dan toch weer in te houden...

Ik ga denk ik het originele filter met aanzuigbuis maar eens monteren om te kijken of dit verschil maakt.

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

Re: Inhouden 75 TS

za jun 27, 2020 17:30

Vergeet het brandstoffilter niet
''Drive tastefully''

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1229
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

Re: Inhouden 75 TS

di jul 07, 2020 13:00

Is dit nog opgelost? Ik kamp met een vergelijkbaar probleem, zelfde symptomen.

Ik meet bij mij maar 12v spanning op de accu een bij lopende motor. Bij verlichting en achterruitverwarming aan nog maar een volt of 10. Veel te weinig dus en daar komt waarschijnlijk nog maar wewer een beperkt deel van aan bij de pomp. Ik vermoed dat de oorzaak bij mij in een slappe v snaar zit, die heeft een paar cm speling dus wellicht slipt ie bij warmer weer, zeker als er wat meer gebruikers aan staan (ventilator e.d.). Maar he tkunnen ook wat slechte contacten zijn of een dynamo die op het punt staat te gaan hemelen.
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Inhouden 75 TS

di jul 07, 2020 13:12

Spanning over de accupolen met draaiende motor moet ong 13,8 volt zijn. Haal je dat niet dan moet je idd eens goed naar je laadsysteem kijken. Zo doorrijden help je trouwens wel versneld je accu mee om zeep.

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1229
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

Re: Inhouden 75 TS

di jul 07, 2020 13:15

Ik weet. Vandaar ook mijn vermoeden dat daar mogelijk oorzaak ligt. Hopelijk zit t alleen in een slap snaartje.
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

AR1300GTJ
Newbie
Newbie
Berichten: 25
Lid geworden op: zo jan 03, 2016 01:31

Re: Inhouden 75 TS

wo jul 08, 2020 21:07

Meet voor de gein eerst eens of er wel 14V op de uitgang dynamo staat (dus of het geen bedradingsprobleem is).
Je kan je dynamo stilstaand prima belasten met alle verlichting aan en de kachelmotor .. dan 2000 rpm en dan moet hij nog steeds hoger zijn dan de accuspanning (dus laden).

HF
Newbie
Newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: za jan 01, 2005 18:46
Locatie: Den Haag

Re: Inhouden 75 TS

do jul 09, 2020 15:31

Ik heb lang geleden exact hetzelfde gehad met een 75TS. Uiteindelijk bleek de speling op de krukaslagers te groot, Hierdoor gaat de poelie als de olie heet is en je veel vermogen van de motor vraagt te veel dansen en valt het BDP-signaal weg.

De beste oplossing is dan ook de hoofdlagers vervangen (en checken of de krukas zelf nog goed is). Wat je kan proberen is een olie gebruiken die dikker blijft onder zware/hete omstandigheden (bijv. 5W50 of 10W60) of de BDP-sensor een fractie dichter bij de poelie monteren (niet te dichtbij, anders kan de poelie de sensor raken!)
GTV6 (1981)
75 3.0 QV (1991)
GTV 3.0 24v (1997)

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1229
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

Re: Inhouden 75 TS

zo jul 12, 2020 20:26

Sorry voor de topic kaap. Dit tref ik aan in mijn benzinetank, gefotografeerd vanaf het gat van de vlotter naar achteren. Dat zakje wat daar lijkt te zitten hoort er niet neem ik aan?

Afbeelding
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Inhouden 75 TS

zo jul 12, 2020 20:41

Jawel dat is je eerste filter. Voorkomt dat grote stukken in je pompen terecht komen

Wordt vaak een filtersok genoemd

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1229
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

Re: Inhouden 75 TS

zo jul 12, 2020 20:47

Ah. Ik dacht dat iemand zijn lunch zakje er in had gemieterd.
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1229
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

Re: Inhouden 75 TS

di jul 14, 2020 22:50

Probleem lijkt gelokaliseerd. Opvoerpomp doet niets. Ook niet als ik er direct 12v op zet. In de kofferbak had ik overigens ook aL 12v. Alleen lijken deze pompen niet makkelijk verkrijgbaar...
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Terug naar “Algemene Technische vragen”