Pagina 1 van 1

155 1.7 TS 8v motor swap 2.0 TS 8v

Geplaatst: wo apr 22, 2020 16:04
door Joel D.
Goedemiddag,

Ik rijd inmiddels al 8,5 jaar in mijn eerste auto rond, een Alfa Romeo 155 1.7 TS 8v. Ik heb de afgelopen jaren best wat geld, tijd en energie geïnvesteerd in de auto en wil hem eigenlijk ook nooit (zeg nooit nooit ;)) meer weg doen. Er is echter één ding wat me de laatste tijd 'irriteert' en dat is het vermogen. Op zich is het prima om met het verkeer mee te rijden, maar veel meer dan dat is het niet.

Natuurlijk is de meest logische oplossing dan verkopen en een andere zoeken met een grotere motor, maar eigenlijk is dat voor mij geen optie. Ik ben best gehecht aan deze auto en weet wat ik heb (een roestvrije 155!).

Een andere optie (denk ik) is de motor swappen. Natuurlijk is mijn droom een 3.0 V6 24v, maar ik snap dat dit wat meer inhoudt dan motor eruit, motor erin. Daarom lijkt mij een 2.0 TS 8v de perfecte oplossing. Geen (denk ik?) grote aanpassingen, aanvaardbare kosten (hoop ik?) en nét even dat extra vermogen.

Zijn er mensen met ervaring hiermee? Is een 2.0 TS 8v nog enigszins plug and play, en waar moet ik rekening mee houden?

Alvast bedankt,

Joël

Re: 155 1.7 TS 8v motor swap 2.0 TS 8v

Geplaatst: do apr 23, 2020 08:36
door Carloz
Is denk plug and play, mechanisch gezien. Je zal de ECU moeten omwisselen of de originele chippen. Ik verwacht dat je de kabelboom gewoon kan gebruiken.

En dan heb je 10-15pk meer? En wat meer souplesse waarschijnlijk.

Best wel veel werk voor zo weinig extra. :shock: Als de huidige motor nou kapot was zie ik er meer heil in.

Misschien toch nog een poosje moed verzamelen voor de 24V swap!

Re: 155 1.7 TS 8v motor swap 2.0 TS 8v

Geplaatst: do apr 23, 2020 09:16
door Roland Artc88
En dan heb je 10-15pk meer? En wat meer souplesse waarschijnlijk.
Dat zal je verbazen:
116 vs 143 PK
146 vs 187 Nm

+27 PK en +41 Nm zou goed verneembaar moeten zijn. Bovendien heb je dan de kans om de 2.0 van tevoren goed aan te pakken en er fris in te leggen (eventueel met andere nokkenassen o.i.d.).

Re: 155 1.7 TS 8v motor swap 2.0 TS 8v

Geplaatst: do apr 23, 2020 09:31
door Michel75
De 1.7 TS 8v heeft geen variabele nokkenas, dus ik zou de motorkabelboom meenemen.

Re: 155 1.7 TS 8v motor swap 2.0 TS 8v

Geplaatst: do apr 23, 2020 09:49
door Carloz
Pff, ik was in de bonen met de 1.8! #-o

Re: 155 1.7 TS 8v motor swap 2.0 TS 8v

Geplaatst: do apr 23, 2020 11:29
door rutgerdow
Het gaat geld en tijd kosten, dus wat dat betreft zou ik ff goed met jezelf overleggen of je niet een v6 wilt.
Dit is uiteindelijk net zo plug en play als een 2.0 8v: je moet immers toch kabelboom en ecu overzetten.
En je doet dit eigenlijk 1 keer goed (omdat het veel tijd en geld kost). Ik bedoel daarmee dat als je straks
een 2.0 erin hebt, dan je dan toch niet gaat denken, had ik maar de v6 gedaan.
Remmerij van 1.7 is namelijk niet geschikt voor 2.0, past wel, maar ik moet absoluut aanraden de remmen te upgraden.
Gewicht van 2.0 is ook meer dan 1.7, dus veren moet je ook veranderen. Dan kun je net zo goed v6 fusees pakken
en ook je shocks vernieuwen, dan heb je het ook gelijk goed.

Dus maak voor jezelf een kosten overzichtje wat er allemaal bij komt kijken om naar 2.0 te gaan en als je daarnaast
v6 zet, zul je zien dat dit op het totaal maar een kleine factor meer zal zijn.

Re: 155 1.7 TS 8v motor swap 2.0 TS 8v

Geplaatst: do apr 23, 2020 12:25
door Dirk-33
Lijkt me sowieso al een uitdaging om een V6 of 2.0 TS te krijgen voor een 155.
De 2.0 TS is ook populair in 75 en 105 swaps vanwege de andere cilinderkop tov gewone 2.0

Re: 155 1.7 TS 8v motor swap 2.0 TS 8v

Geplaatst: do apr 23, 2020 12:55
door GTA287PK
Aan een 2.0 zou ik zelf nooit beginnen. Veel kosten en werk voor weinig extra. Kun je voor de 1.7 niet één of ander superchippie laten maken, met een fatsoenlijk lucht inlaat gedeelte en uitlaatspruitstuk ? Ben je misschien al halverwege tussen 1.7 en 2.0. Daarnaast: een 2.0 is een vierpitter.. Niks mis mee, maar de Busso V6 is één van de meest charismatische motoren, ooit ( wereldwijd !!) gebouwd. Als je toch voor de 2.0 gaat: maak niet de fout dan eens een stukkie te gaan sturen in een 155/156 V6, want daarna gaat er alsnóg een V6 in je 155...

Oh ja. Je weet dat Busso's een slokje lusten ? :mrgreen:

Re: 155 1.7 TS 8v motor swap 2.0 TS 8v

Geplaatst: do apr 23, 2020 13:09
door Joel D.
Bedankt voor de antwoorden iedereen. Misschien toch maar een paar maandjes langer sparen voor een Busso dan. ;)

En verbruik maakt niets uit, ik rij 2.500 km per jaar met de auto. En ik ben wel gewend met een auto te rijden die 1:5 rijdt. :shock:

Re: 155 1.7 TS 8v motor swap 2.0 TS 8v

Geplaatst: do apr 23, 2020 13:19
door Lancelot
Als je dan toch bezig gaat maak er dan gelijk RWD van. Is het werk verder niet.

Re: 155 1.7 TS 8v motor swap 2.0 TS 8v

Geplaatst: do apr 23, 2020 14:51
door Bertjegta
Leuk om te lezen dat mijn oude auto nog steeds in goede handen is. Ik heb deze mooie wagen 17 jaar mogen rijden, echt goed ding! Weet dat er al een andere chip in zit van Stephan Lenior, 1 van de eerste, zou een PK of 8 extra moeten leveren en wat koppel, dus rond de 125pk. Verder heb ik jaren geleden ook een zelfde onderzoek gedaan en daarvoor ook de bekende Wim Kroegman uit Nederhorst den Berg geraadpleegd, hij reviseerde in de jaren 90 motoren voor Alfa NL. We kwamen tot de conclusie dat het een zeer ingrijpende operatie zou zijn, zoals door enkelen hierboven ook al beschreven. Niet gedaan dus. Als je echt meer wilt zou ik er een Busso bijnemen, dat is een fikse stap!

Re: 155 1.7 TS 8v motor swap 2.0 TS 8v

Geplaatst: do apr 23, 2020 15:22
door Joel D.
Ik denk inderdaad dat het beter is om een leuke 916 Spider met Busso erbij te nemen voor het mooie weer ja.

Ach, beetje filosoferen is altijd leuk, toch?

Re: 155 1.7 TS 8v motor swap 2.0 TS 8v

Geplaatst: do apr 23, 2020 15:36
door leonm
Ik heb geen idee hoe een 1.7 rijdt, maar heb wel een 1.8 8v (126 pk) en een 2.0 8v (143 pk) gehad en vond de 2.0 toch behoorlijk vlotter dan de 1.8. Aangezien een 1.7 nog eens 10 pk minder heeft dan de 1.8 ga je in mijn ogen toch behoorlijk vooruit met een 2.0 swap

Qua werk weet ik het niet, maar door de variabele nokkenas op de 2.0 zal het idd niet 100% plug en play zijn.
Tuurlijk is een busso leuker, maar dan heb je wel weer de shit van een distributieriem tegenover de onverwoestbare dubbele ketting van de 8v.
Verder vond ik m'n 8v eigenlijk toch ook wel bovengemiddeld goed klinken (lekkere ronk voor een 4 cilinder zelfs met standaard uitlaat), maar een V6 is natuurlijk onovertroffen op dat gebied.

Keuzes......

Re: 155 1.7 TS 8v motor swap 2.0 TS 8v

Geplaatst: do apr 23, 2020 16:50
door Dirk-33
Ik heb zelf een 75 2.0 twinspark en een 166 met de Busso V6 (3.2)

Geloof me, zo'n 2.0 twinspark is een hele leuke motor. Wil toeren maken, hangt fijn aan het gas. Betrouwbaar, degelijk. Auto is licht in de neus en stuurt goed. Relatief zuinig ook.


Maar weet je wat echt 1000x beter is? (hint: het is al genoemd hierboven)

Een Busso V6 die elke keer weer genadeloos richting de 7000 toeren klimt, met een huil die voor een dergelijke betaalbare allemans motor ongeëvenaard is.

Geen grap; die geluidsbeleving is ongekend voor ons stervelingen. Tuurlijk je auto gaat meer verbruiken en hij stuurt misschien wat minder gretig. Maar waar kun je nu echt goed sturen in Nederland? Nergens toch? Waar heb je wel een miljard stoplichten en opritten waar je flink kan optrekken? Juist; nederland. En daar leent een V6 zich echt voor.


Een 916 spider met V6 is wat dat betreft een top idee voor erbij. De 1.7 houd je lekker standaard en die wordt niet per sé minder waard want een originele nette 155 is al bijzonder.

Je opties kosten hoe dan ook een hoop geld.
Want of je nou de 1.7 sneller maakt (alleen te doen met een turbo als je t mij vraagt) een 2 liter of een V6 er in legt, je remmen moet je upgraden en je onderstel mogelijk ook. Dus je ondersteunende modificaties is sws al 1000 euro. En dan moet je nog een motor vinden als je voor de 2.0 of V6 gaat, plus een bak. En ECU. En kabelboom. Knappe jongen als je dat voor 1000 euro red (heel krap voor een nette 2.0). En vergeet niet de juiste koelslangen, nieuwe radiateur, motorsteunen, aandrijfassen misschien, diverse riemen en spanners, vloeistoffen etc etc. nog eens 1000 zeker.

Dus ben je minimaal 3k verder, en dan moet je alles al zelf doen en voor een topprijs vinden. Maar het wordt sowieso meer want als je aan een auto van een kwart eeuw ingrijpend gaat sleutelen ga je alleen maar dingen vinden die je 'nu we er toch zijn' mee moet nemen. Of dingen die demontage niet overleven (afbrekende bouten, broos plastic)


Niet om je te ontmoedigen; want er is weinig mooiers dan na vele weekenden sleutelen je auto weer te starten en de nieuwe brom van de motor te horen.

Re: 155 1.7 TS 8v motor swap 2.0 TS 8v

Geplaatst: do apr 23, 2020 20:55
door Macaco
Motor en bak is geen probleem hoor, heb ik nog van een 164 (laatste serie) staan. 1 in onderdelen en 1 nog in 1 geheel en een bak van een 155. Moet nog wel wat randgebeuren omheen. Voordeel van de 164 2.0 TS is dat er de aansluiting op zit voor een water-oliekoeler, scheelt het plaatsen van een lucht-oliekoeler.