Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1635
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

Remdruk probleem Spider 916 2.0 TS

wo mar 04, 2020 22:52

Heb het volgende probleem:

Na het preventief en noodzakelijk vervangen van de volgende onderdelen:

Ik: Nieuwe remslang links voor (ivm haarscheuren, rechts was al ooit vervangen en nog goed).
Ik: Remklauw linksvoor (gebruikt) oude zat vast, rechts was nog wel goed.
Ik: Nieuwe remblokken en schijven voorzijde (versleten).
Ik: Nieuwe remblokken en schijven achterzijde (versleten).
Ik: Nieuwe geleidepennen remklauwen achter (preventief, oude waren nog gangbaar).

APK monteur: Nieuwe remslangen achter (ivm haarscheuren).
APK Monteur: Remvloeistof ververst en voor en achter ontlucht.
APK monteur: Nieuwe handremkabels L+R (versleten en kapot).

Ik: Nieuwe remdrukverdeler achteras, exemplaar zonder hevel die op de auto zat is niet meer leverbaar, nu exemplaar met hevel erop gezet en deze vastgezet aan de achteras met een veer, de remdrukverdeler is dus niet meer "last afhankelijk" maar gewoon vastgezet.
Achterremklauwen heb ik vanavond handmatig ontlucht na montage van bovenstaande remdrukverdeler, voorzijde is nog niet (opnieuw) ontlucht.

Er is nu dus totaal géén remdruk zodra de motor loopt. Zodra de motor uitstaat heb ik wel remdruk na een paar keer drukken...
Remdrukprobleem is gekomen na het vervangen van alle bovengenoemde delen behalve de remdrukverdeler.
Tijdens APK was de remdruk aan achterzijde te zwak om door de APK te komen, dus diagnose remdrukverdeler defect. Echter is vervangen dus niet de oplossing zo lijkt.

Wat is nu de beste manier om eea stap voor stap uit te sluiten?

Ik ga zelf nogmaals alle remklauwen handmatig ontluchten. En evt als de auto dan enigzins rijdbaar is daarna nogmaals in de garage ontluchten.
En is het nou wel of niet nodig om te ontluchten met de wielen op de grond?

Verder heb ik geconstateerd dat vanaf de aansluitingen voor de achteras alle leidingen al reeds van koper zijn (vermoedelijk door de vorige eigenaar).
Kunnen de huidige koperen leidingen slecht zijn? Wellicht ergens te scherp gebogen en daardoor verstopt. Of slechte aansluitingen gefelst?
Heeft de lengte van de vaste leidingen nou wel of geen invloed? Voor mijn gevoel zijn de koperen leidingen niet mooi op maat/op lengte gemaakt. Maar volgens de APK monteur maakt dat niets uit...


Ik hoor het graag. :)
Qua kosten voor de auto loop ik inmiddels tegen de max aan, en het beestje moet voor de 15e echt gaan rijden... anders stop ik met het project en gaat ze in onderdelen uit elkaar.
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1719
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Remdruk probleem Spider 916 2.0 TS

do mar 05, 2020 06:52

Heb je nu na het nogmaals ontluchten wel of niet problemen met de remdruk? Kan ik niet helemaal opmaken uit het verhaal.

Lengte van de remleiding maakt idd niets uit, zie het als een buis met knikkers. als je er voor eentje in duwt, komt er achter eentje uit. Dan maakt de lengte van die buis niks uit.

Heeft de auto ABS? Zo ja dan moet je met vervangen van onderdelen altijd opletten dat de pomp niet droog komt te staan, anders krijg je problemen met ontluchten. Als de auto ABS heeft, dan moet je normaal gesproken via de juiste sofware de ventielen in de unit ook aan kunnen sturen om te helpen met ontluchten.

Hoofdremcilinder kan ook aan het einde van zn leven zijn. Heeft vaak te maken met manier van ontluchten. Met de voet ontluchten heb ik er al meedere kapot getrapt doordat je te ver gaat met het pedaal en de cupjes in de cilinder een roestig deel raken en gaan lekken. Dan krijg je inwendige lekkage en bouw je geen druk op maar je ziet t niet.

Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: Remdruk probleem Spider 916 2.0 TS

do mar 05, 2020 14:34

Kan ook dat je stiekum lucht hapt langs de cups van je hoofdremcilinder als deze al flink gebruikt is.
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: Remdruk probleem Spider 916 2.0 TS

do mar 05, 2020 14:36

In geval van verleten cups in de hrc bedoel ik dan.
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

AR823
Full Member
Full Member
Berichten: 302
Lid geworden op: za aug 11, 2012 11:38
Locatie: Oostflakkee

Re: Remdruk probleem Spider 916 2.0 TS

do mar 05, 2020 21:35

Als het klopt dat dit hetzelfde systeem is als van de Alfa 155, heb je idd een probleem.
De ABS pomp is heel moeilijk te ontluchten en het is een ingewikkelde procedure volgens het werkplaatshandboek.
Je moet altijd het rempedaal iets ingedrukt vastzetten, zodat het compensatiegaatje in de hrc dicht is.
Zo loopt het reservoir en dus ook de ABSpomp niet leeg en kun je altijd gewoon ontluchten.
Er zijn verschillende manieren om te ontluchten, Ik denk aan het systeem waarbij je het reservoir onder druk zet en dus
ook het ABS . Als je dan 1 voor 1 de leidingen op de ABS lost, raak je al redelijk wat lucht kwijt.
Vervolgens bij de wielen ontluchten en wat geluk hebben. Bij de 155 moet je de hevel met de veer van de
remkrachtverdeler afstellen door er een 5kg gewicht aan te hangen.

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1635
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

Re: Remdruk probleem Spider 916 2.0 TS

zo mar 08, 2020 13:42

Ja het is een auto met ABS...
Vanmiddag geconstateerd dat de nieuwe remdrukverdeler wederom (inwendig?) lekt want er lopen weer her en der druppels uit het rubber.
Rempotje was ook leeg, dus waarschijnlijk met proefrijden afgelopen week alles eruit gereden... :roll:
Hoe dan ook, opnieuw ontluchten heeft geen zin meer, en ik ga het project staken.

Spider gaat in onderdelen uit elkaar om de investering eruit te halen. Jammer maar helaas...
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Terug naar “Algemene Technische vragen”