Gebruikersavatar
Ron0182gouda
Newbie
Newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: zo feb 16, 2020 10:12

Mito 1.3 jtdm diesel rookt

di feb 18, 2020 08:37

Goedemorgen Scarpers.

Allereerst me even voorstellen. Kom uit Gouda en begonnen ooit met een GTV , daarna een reeks van Alfa sprint, 75, 156, Op het ogenblik ben ik een Junior 1600 aan het restaureren tot op he laatste schroefje.

Overgaand naar de vraag. Mijn vriendin heeft een Mito 1.3 jtdm. Bij koude start walmt en braakt hij veel blauwe rook uit, wat zou duiden op onvolledige verbranding. Hij loopt dan ook op 3 poten. In gedachten dat een verstuiver achter blijft zijn deze door de garage uit genomen en naar een injectie specialist gestuurd, Hier kwam uit dat 1 verstuiver wat bleef na druppelen , vervangen dus. Zou je denken dat is opgelost, maar helaas . De vervangen verstuiver heeft niet geholpen, de auto rookt de eerste kilometers verschrikkelijk totdat hij warm wordt, dan komt de andere cilinder er ook bij. Iemand een idee, mijn garagist kon ons niet verder helpen, dan een totaal revisie van de motor, wat me onlogisch lijkt met 140 000 km

Met dank alvast
ROn

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Mito 1.3 jtdm diesel rookt

di feb 18, 2020 08:55

Compressie onvoldoende/druk te laag de 1e kilometers?

Toegegeven 140K is weinig maar rondje compressie meten zou uitsluitsel moeten geven over de staat van kleppen en zuigerveren ic de afdichtingen.
Lijkt me echter het probleem van de garage die de eerdere diagnose stelde/'reparatie' deed?

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
Ron0182gouda
Newbie
Newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: zo feb 16, 2020 10:12

Re: Mito 1.3 jtdm diesel rookt

di feb 18, 2020 09:39

Bij navraag blijkt idd dat er minder compressie is in 1 cilinder. Vraag is echter hoe komt het dat dan de cilinder na de 1e kilometers weer wel meer compressie krijgt.

Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: Mito 1.3 jtdm diesel rookt

di feb 18, 2020 12:00

Dan wordt de motor warm en ontsteekt de betreffende cilinder wel.
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: Mito 1.3 jtdm diesel rookt

di feb 18, 2020 12:02

Dus hoeft niet meer compressie te krijgen om toch te gaan ontsteken.
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

Gebruikersavatar
boessie
Member
Member
Berichten: 216
Lid geworden op: zo okt 27, 2013 21:49
Locatie: Overpelt, B
Contacteer: Facebook

Re: Mito 1.3 jtdm diesel rookt

wo feb 19, 2020 08:48

Gloeibougies allemaal in orde?

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Mito 1.3 jtdm diesel rookt

wo feb 19, 2020 15:00

Dus hoeft niet meer compressie te krijgen om toch te gaan ontsteken.
Bij een betere afdichting (door opwarmen van t blok) is er minder lekverlies en dus een betere compressie.. :wink:

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: Mito 1.3 jtdm diesel rookt

wo feb 19, 2020 15:04

@ frankalfa: maar dat hoeft die niet. :wink:
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Mito 1.3 jtdm diesel rookt

wo feb 19, 2020 16:42

Want?

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: Mito 1.3 jtdm diesel rookt

wo feb 19, 2020 18:21

Het feit op zich dat de motor warmer wordt zorgt ook dat de onwillige cilinder mee gaat lopen / beter gaat ontsteken.

Voor ontbranding is brandstof, zuurstof en de ontstekingstemperatuur nodig. De branddriehoek.

Ik had bijvoorbeeld in mijn Range Rover een VM diesel met een kapotte gloeiplug: starte prima op 3 cilinders incl. rook en vrij snel kwam door het oplopen van de temperatuur nr. 4 erbij en de rook was weg.
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Mito 1.3 jtdm diesel rookt

wo feb 19, 2020 18:29

De temperatuur in de verbrandingsruimte moet voldoende hoog zijn voor zelfontbranding.

Temperatuur verkrijg je door compressie (samen drukken van lucht=hitte) maar bij een koude motor is dat niet genoeg en doen je gloeibougies het zaakje helpen door extra te verwarmen. In dit geval niet voldoende, want je hebt te weinig compressie en de diesel wil niet ontsteken. Alle onverbrande diesel kucht en walmt naar buiten.

Na een tijdje half mee te doen en de rest die wel werkt, gaat die ene cilinder toch warm genoeg worden. Dan ontsteekt (ontbrand, ook goed) de diesel wel en gaat de cilinder meedoen. Als t eenmaal loopt, dan loopt t ook.

Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: Mito 1.3 jtdm diesel rookt

wo feb 19, 2020 19:26

Precies dat. :thumbs:
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

Hansromeo
Full Member
Full Member
Berichten: 357
Lid geworden op: zo jun 23, 2013 12:15
Locatie: Waalre

Re: Mito 1.3 jtdm diesel rookt

wo feb 19, 2020 19:37

Dus gloeibougies checken is het advies
Alfa spider 1973
Alfa 1300 GT junior 1968
Alfa 1300 gt junior 1974
Alfa 1750 gtv 1971
Alfa berlina1972
Alfa berlina 1971

Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: Mito 1.3 jtdm diesel rookt

wo feb 19, 2020 22:56

Dat sowieso
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

Gebruikersavatar
Ron0182gouda
Newbie
Newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: zo feb 16, 2020 10:12

Re: Mito 1.3 jtdm diesel rookt

vr feb 21, 2020 11:38

Gloeibougies zijn gecheckt en waren in orde. Ik zelf denk dat het probleem mechanischer is doordat ook de compressie minder is in 1 van de cilinders. Om er achter te komen welke component nu hiervoor verantwoordelijk is moet dus onderzocht gaan worden. Das nogal een klusje vrees ik. Overigens manifesteert het probleem zich vele malen minder als de buitentemperatuur rond de 10 graden is.

Terug naar “Algemene Technische vragen”