Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1229
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

Draagarmen Alfa 75 demonteren

vr feb 07, 2020 20:50

Misschien een domme vraag, maar kan t antwoord vooralsnog hier niet terugvinden. Maar kort: is het mogelijk om de onderste draagarm van een 75 te demonteren naar voren en dat de torsie is in de carrosserie blijft zitten?
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8813
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Draagarmen Alfa 75 demonteren

vr feb 07, 2020 21:13

Ja. Bouten er uit die de draagarm aan het chassis vastmaken, fuseekogel los, een stuk hout om op te slaan, een flinke hamer en een goede voorraad vloeken. Daarmee kom je er wel. De kans bestaat dat de torsiestaaf met de draagarm mee naar buiten komt - even de positie van de torsiestaaf in de draagbalk markeren dus. Anders ben je later het bokje.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Draagarmen Alfa 75 demonteren

vr feb 07, 2020 23:09

even de positie van de torsiestaaf in de draagbalk markeren dus. Anders ben je later het bokje.
Je hoeft niet het bokje te zijn.

Er zitten vlakke kanten op spiebanen voor de standaard rijhoogte.

En dat verhaal met het tellen van de tandjes voor en achter enzo is ook overrated.

Als alles van de onderste draagarm af is (fusee, schokdemper, maar niet lange bouten) meet dan de afstand tussen draagarm en de wielkast. Als t maar vaste punten zijn. Als je de spiebanen netjes schoon hebt dan kun je ze er zo in en uit schuiven. Zet met een krik de draagarm goed, en schuif net zolang totdat deze er in gaat op de gewenste draagarm hoogte.

Werkt 100% en je hoeft niks te rekenen.

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1229
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

Re: Draagarmen Alfa 75 demonteren

vr feb 07, 2020 23:30

Dank mannen. Ben inmiddels wat verder maar heb wegens het ontbreken van een kogeltrekkertje (en dorst) mijn poging van vandaag verder moeten staken... morgen nieuwe kansen!
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2156
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

Re: Draagarmen Alfa 75 demonteren

za feb 08, 2020 09:09


Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8813
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Draagarmen Alfa 75 demonteren

za feb 08, 2020 09:37

even de positie van de torsiestaaf in de draagbalk markeren dus. Anders ben je later het bokje.
Je hoeft niet het bokje te zijn.

Er zitten vlakke kanten op spiebanen voor de standaard rijhoogte.

En dat verhaal met het tellen van de tandjes voor en achter enzo is ook overrated.

Als alles van de onderste draagarm af is (fusee, schokdemper, maar niet lange bouten) meet dan de afstand tussen draagarm en de wielkast. Als t maar vaste punten zijn. Als je de spiebanen netjes schoon hebt dan kun je ze er zo in en uit schuiven. Zet met een krik de draagarm goed, en schuif net zolang totdat deze er in gaat op de gewenste draagarm hoogte.

Werkt 100% en je hoeft niks te rekenen.
Is ook zo, maar je zult iets moeten meten en/of markeren. Nou ja, je moet niks natuurlijk, maar het maakt je leven wel makkelijker :mrgreen:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2134
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

Re: Draagarmen Alfa 75 demonteren

zo feb 09, 2020 16:08

Dank mannen. Ben inmiddels wat verder maar heb wegens het ontbreken van een kogeltrekkertje (en dorst) mijn poging van vandaag verder moeten staken... morgen nieuwe kansen!
wrom n kogeltrekker nodig? 2 hamers is meer dan genoeg, bovendien beschadig je dan t hoesje van de kogel niet
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1229
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

Re: Draagarmen Alfa 75 demonteren

zo feb 09, 2020 16:10

Dan moet ik te vuistje er met wat meer overtuiging tegen slaan... maar zelfs de stuurkogel en stabi zitten ramvast...
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1229
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

Re: Draagarmen Alfa 75 demonteren

ma feb 10, 2020 22:59

Met een kogeltrekkertje - of eigenlijk duwertje - had ik de stuurkogel en fusee zo los. Alleen: die @;!@%& stabi zit vast op de draagarm. Als een huis. Een trekker erop gezet, wat opbeurende aanmoedigingen met het vuistje etc, niets helpt. Durf de trekker ook niet te hard te spannen anders ben ik mijn rubbertje weer kwijt. :D

Iemand dit ooit gehad? En meer in het bijzonder: wat was de oplossing?
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Draagarmen Alfa 75 demonteren

di feb 11, 2020 06:41

Ja die kunnen goed vastzitten.
Mijn advies: nieuw rubbertje kopen.
Dan kun je de oude uitboren en de stang eraf halen. met een zaagje/dremel en een beitel kun je dan het vastzittende busje voorzichtig open slijpen en er af tikken.

Terug naar “Algemene Technische vragen”