Pagina 1 van 4

Het groooote momentsleutel-topic. klikkerdeklikkerdeklik !

Geplaatst: ma dec 12, 2005 10:33
door Michel
Wie heeft deze ter beschikking ? Ik zoek dus de aantrekkoppels zowel aan motor als aan carb zijde.
Let op: het betreft een 116 blok, rubbers meteen op het blok (geen metalen inlaatspruitstuk)

RE: gezocht: aanhaalmoment carb-rubbers

Geplaatst: ma dec 12, 2005 20:44
door Alessandro
20 Nm.


Maar ik zou die dingen dus gewoon op gevoel met het handje vastzetten. Voor je het weet draai je de boel kappot ten gevolge van de onnauwkeurigheid van de momentsleutel. :shock: Of heb jij een hele duure/ goede/ professionele sleutel??? En trouwens kun je daat uberhaubt wel bij met een ratel/ momentsleutel?????

Doe naar gewoon, dan doe je al gek genoeg! :wink:

En dit bedoel ik dus heel serieus. :!:

(zo heb ik vroeger in mijn prille sleutelstadium, toen ik ook dacht dat alles met een momentsleutel aanfehaald diende te worden, diverse dingen kapotgedraaid :oops: Dat leer je dus wel af hoor!)

RE: gezocht: aanhaalmoment carb-rubbers

Geplaatst: ma dec 12, 2005 21:48
door Michel
:lol: :lol: :lol: :lol:

De vrees was dus idd om ze te vast te zetten ipv te los, daarom dat ik ook aanhaalmoment wilde weten.
Ik heb een tengtools momentsleutel, er zitten sleutel stukjes bij, dus er valt wel bij te komen.
Ik zet ook zeer weinig dingen op het juiste moment, alleen hier lijkt 't me toch belangrijk, aangezien je toch met pakkingen ed te maken hebt :?:

RE: gezocht: aanhaalmoment carb-rubbers

Geplaatst: ma dec 12, 2005 22:01
door Rens 1.7QV
vast is vast. En stel dat je het kapot draait, dan weet je voor de volgende keer dat het dus iets minder moet :wink: . Tis ff vervelend, maar dan leer je wel dingen vast draaien. Bij mij is er ook wel eens een boutje of schroefdraad gesneuveld :oops:

Rens

RE: gezocht: aanhaalmoment carb-rubbers

Geplaatst: ma dec 12, 2005 22:01
door Alessandro
Welnee! :o Gewoon op gevoel aandraaien, gaat altijd goed! Heb vertrouwen in jezelf! :thumbs: het enigste wat ik per se op moment zet zijn kopbouten, krukaslagerboueten en drijfstangbouten. :wink:

RE: gezocht: aanhaalmoment carb-rubbers

Geplaatst: di dec 13, 2005 03:49
door berlinista
Alessandro: Helemaal mee eens!
En wielbouten!
Rik

Re: RE: gezocht: aanhaalmoment carb-rubbers

Geplaatst: di dec 13, 2005 09:04
door Michel
En wielbouten!
Rik
Verbazend hoe "los" die eigenlijk staan.....
en dan zie je mensen met hun volle gewicht op die kruissleutel staan schoppen om hun bouten vast te zetten. :?

Re: RE: gezocht: aanhaalmoment carb-rubbers

Geplaatst: di dec 13, 2005 10:03
door kroehlur
En wielbouten!
Rik
Verbazend hoe "los" die eigenlijk staan.....
en dan zie je mensen met hun volle gewicht op die kruissleutel staan schoppen om hun bouten vast te zetten. :?
...... en vervolgens met een moker op de kruissleutel staan meppen om die krengen weer los te krijgen (net gezien op straat bij mij om de hoek).

Ik doe de meeste dinge ook op gevoel, maar zoek meestal ff op of er wel een specifieke moment voorgeschreven is. Zo ja (en met name als het heel hoog is) doe ik het toch met de momentsleutel. Is wel heel netjes zo, toch? 8)

Re: RE: gezocht: aanhaalmoment carb-rubbers

Geplaatst: di dec 13, 2005 22:48
door Alessandro
Alessandro: Helemaal mee eens!
En wielbouten!
Rik
Toegegeven: die wielbouten draai ik bij voorkeur ook vast met momentsleutel (110 Nm), maar is voor mij geen must. Ik bedoel heb je een lekke band => heb jij dan een momentsleutel bij de hand? :wink: Enkel kopbouten vind ik echt een must.
Toch aardig om te zien dat er meer mensen min of mneer dezelfde gedachten en gewoontes hebben in deze. :thumbs:

RE: gezocht: aanhaalmoment carb-rubbers

Geplaatst: di dec 13, 2005 22:54
door Michel
@ kroehlur: ik voornamelijk ook liefst met lage aantrekkoppels, kwestie van niet over te draaien. Maar ik volg Sander wel in z'n theorie ivm overtrekken...
Voor bv. 20nm, zoals hier het geval, is dat de laagste stand van m'n (toch wel lange) sleutel. halverwege vastnemen ipv op het uiteinde (zegge: de lengte van een standaard ratel) geeft meer gevoel ivm hoe veel kracht je uitoefent ?

RE: gezocht: aanhaalmoment carb-rubbers

Geplaatst: di dec 13, 2005 23:15
door Alessandro
@Michel; ik lees dat 20Nm de laagste stand is van je sleutel. :shock: Neem dan één ding van mij aan: dit gaat niet werken!!!!! Die moer ga jij zo door draaien, gegarandeerd!!!!!!!!!!!!!!!! (ervaring helaas :oops: )

RE: gezocht: aanhaalmoment carb-rubbers

Geplaatst: di dec 13, 2005 23:20
door Michel
beter hiervoor zou een 5-40 oid zijn. zijn minder bruut.
zal wel zonder lukken ;) het losdraaien zegt ook al iets ;)

RE: gezocht: aanhaalmoment carb-rubbers

Geplaatst: wo dec 14, 2005 08:58
door GiuliaCorse
Michel gewoon afdraaien en dan een half slagje minder. :lol:

Gewoon met de hand op gevoel vastdraaien.
En Sander LM wielen 110 en stalen 90

RE: gezocht: aanhaalmoment carb-rubbers

Geplaatst: wo dec 14, 2005 09:50
door Andretti Molletti
Hoe kan je nou met een momentsleutel een bout die op 20Nm moet afdraaien met 20Nm????????????

Koop een echte momentsleutel!!
En halverwege vastpakken??? 20 Nm is 20Nm.
Je sleutelt met je eigen gereedschap wat een bepaalde lengte heeft... daar ontwikkel je gevoel voor.
Pak je een keer iets langer gereedschap dan gaat alles dus vaster.. bij korter gereedschap omgekeerd..

Neem maar van mij aan dat je je momentsleutel moet koesteren. Ik gebruik hem ook niet elke dag hoor, maar een wiel dat ik vervang zonder M-sleutel dat trek ik later echt na.
Een nokkenaslagerkap die zet ik op moment. Inlaatspruitstukken op moment... etc etc.. het blijft alu he... hoe vaak ik hier lees dat er weer eens een boutje afgebroken is uit bv een kop...

In plaats van die dure Ronals of die originele ricambi ... koop eens een echte momentsleutel!

(einde preek ;))

RE: gezocht: aanhaalmoment carb-rubbers

Geplaatst: wo dec 14, 2005 09:57
door AlfettaOwner
En als je een momentsleutel gebruikt verzuim dan niet wanneer deze niet wordt gebruikt op NUL in te stellen!!!!
Heel veel mensen vergeten dat en de veer blijft op spanning staan.

Na een jaar is 20Nm dan zeker geen 20Nm meer :wink: en kan ie bij het oud ijzer :!: :!: