Pagina 1 van 2

Bodemspeling Spider 916 3.0

Geplaatst: zo dec 29, 2019 13:10
door Pibri
Vorig voorjaar overgestapt van een Spider IV naar de huidige Spider 916, 3.0 12V uit 1999. Bevalt erg goed. Twee keer de buitenlandrit mee gereden, genoten van het prachtige Busso geluid. Maaaar.. Ik raak regelmatig de grond met de carterpan, terwijl ik juist erg voorzichtig doe.

Ik heb net gemeten in de garage dus vlakke ondergrond. Bodemspeling is 8 cm. Is dat niet wat weinig? Dus met ons tweetjes erin zal het nog minder zijn. Weet iemand wat de speling moet zijn. Kan me niet voorstellen dat je constant moet opletten.

Hoe kan ik dit iets verhogen? Kan het zijn dat de originele veren iets ingezakt zijn of zijn er motorsteun rubbers die af zijn.

De spider staat op 17 inch 225/45

Alvast bedankt..

Pieter

Re: Bodemspeling Spider 916 3.0

Geplaatst: zo dec 29, 2019 17:37
door GT 75V6
Vervelend probleem. In de achterwielophanging zitten bump stops die na verloop van tijd rotten en dan inzakken. Daar zou ik eerst eens naar kijken. En wellicht zijn de originele veren in de loop der tijd wat vermoeid geraakt en daardoor wat ingezakt?

Zie hier: https://www.alfaowner.com/threads/repla ... p.1117530/

Verder is het ook gewoon een eigenschap van de 916 Spider (V6). Mijn ouders hadden er jaren 1 die zelfs met moeite op een brug te krijgen was. Maar de bodem raakte je in het dagelijks verkeer eigenlijk niet...

Re: Bodemspeling Spider 916 3.0

Geplaatst: zo dec 29, 2019 18:34
door Dirk-33
Kijk ook eens goed naar je schokdempers. Met versleten dempers krijgt je auto de neiging om door te slaan bij drempels enzo en raak je vaker de grond.

Setje nieuwe veren en schokdempers rondom hoeft niet eens de wereld te kosten maar kan een auto opleveren die als nieuw voelt

Re: Bodemspeling Spider 916 3.0

Geplaatst: zo dec 29, 2019 19:59
door Carloz
Achterste bumpstops hebben natuurlijk totaal geen invloed of je met je carterpan wel of niet de grond raakt.

Wat wel goed kan is dat de bumpstops op de McPherson veerpoten weg of gaar zijn.

Schokdempers doen niet zo veel tegen de mate van inveren dus dat gaat je niet zo veel brengen.

De standaard voorveren zijn vrij zacht en zijn weinig progressief, ook de Eibachs zijn niet erg stevig.

En verder:
De 916 ligt sowieso vrij laag. De V6TB is nog erger doordat de downpipe en de pijpjes van de voorste en achterste cilinderbank nog lager liggen dan de carterpan. Deze slijten soms gewoon door.

225/45-17 geeft al zo'n 11mm meer bodemvrijheid dan de standaard 205/50-16, dus dat scheelt weer.

Re: Bodemspeling Spider 916 3.0

Geplaatst: zo dec 29, 2019 22:51
door Pibri
Ik zou wel eens willen weten wat bij andere 916 v6 rijders de bodemspeling is. Of die van mij echt zo uitzonderlijk is. Ik geef meestal wel de voorbanden wat extra lucht.. Scheelt ook iets haha.

Re: Bodemspeling Spider 916 3.0

Geplaatst: ma dec 30, 2019 08:19
door Carloz
Ik zal het vanmiddag bij mij opmeten.

Re: Bodemspeling Spider 916 3.0

Geplaatst: ma dec 30, 2019 11:37
door Carloz
95mm onder de carterpan
85mm onder de downpipe (TB)

Bij mij staat ie 15mm lager dan standaard: Fase2 veerpoten met Fase1 Eibach.
En 225/40-18 (= vrijwel gelijk aan 225/45-17)

En ik heb het idee dat mijn motorrubbers niet helemaal goed zijn.

Dus dan staat die van jou wel heel laag. Misschien zitten er lagere veren in? Of heeft iemand er een ringetje afgeslepen?

Re: Bodemspeling Spider 916 3.0

Geplaatst: ma dec 30, 2019 11:51
door Pibri
Dankje daar kan ik wat mee ;)
Was er al bang voor dat ie te laag is. Zal de motorrubbers ook ns bekijken. De veerpoten zijn origineel, hoogtens door ouderdom iets ingezakt. De onderste draagarmen zijn niet horizontaal maar een fractie doorgebogen. Weet niet of dat iets zegt...

Re: Bodemspeling Spider 916 3.0

Geplaatst: ma dec 30, 2019 12:25
door Carloz
Bij mij wijzen ze ook iets omhoog.

Ik kan twee vingers naast elkaar (40/45mm) tussen het loopvlak vd banden en de wielkast/-kuip kwijt.

Re: Bodemspeling Spider 916 3.0

Geplaatst: ma dec 30, 2019 16:33
door Pibri
Bij mij precies dezelfde ruimte tussen loopvlak en kuiprand, 4 a 4,5 cm

De draagarmen, vanaf binnen naar buiten gezien lopen ze een fractie op. Lijkt erop dat de ophanging gelijk is als bij jou.

Blijft over denk ik de motorsteunrubbers. Ga es kijken waar die zitten..

Re: Bodemspeling Spider 916 3.0

Geplaatst: ma dec 30, 2019 22:32
door Carloz
Nou, lijkt me sterk dat de ophanging het zelfde is. De combi die ik heb gemonteerd ben ik nog niet eerder tegen gekomen.

Maar de wagenhoogte is idd. gelijk dus is de eerste verdachte is nu de motorophanging, 15mm lager dan bij mij is niet niks.


Het rechter motorrubber is echter niet meer origineel leverbaar. Ik ga mijn geluk beproeven met een dieselversie van een 147/156.

Re: Bodemspeling Spider 916 3.0

Geplaatst: ma dec 30, 2019 23:00
door Pibri
Haha ik bedoelde ook dat de ophanging gelijk van hoogte is. Ga morgen ns kijken hoe t met de rubbers gesteld is. wordt vervolgd

Re: Bodemspeling Spider 916 3.0

Geplaatst: do jan 02, 2020 16:30
door Pibri
Afbeelding

Als ik de bovenste motorsteun zo zie denk ik dat inderdaad de andere motorsteunrubbers ingezakt zijn

Deze hangt teveel naar beneden?

Re: Bodemspeling Spider 916 3.0

Geplaatst: do jan 02, 2020 19:44
door Carloz
Ik heb net ook even bij mij gekeken.

Bij mij ziet het er ook zo uit alleen wat minder erg heb ik het idee. Maar bij mij is het rechter motorrubber niet zo best geloof ik.

Lijkt mij dat het gewoon netjes haaks hoort te zitten.

Re: Bodemspeling Spider 916 3.0

Geplaatst: do jan 02, 2020 20:05
door Dirk-33
Lijkt mij ook dat die redelijk haaks hoort te zijn.

Zet eens voorzichtig een krik onder de carterpan en kijk of je de motor makkelijk (en veel) omhoog krijgt. Bij frisse steunen kan een motor niet heel ver omhoog voordat die de carrosserie mee omhoog tilt.