Pagina 1 van 1

burman stuurhuis

Geplaatst: za dec 28, 2019 20:05
door Codatronca
wat voor olie moet er in een stuurhuis

Re: burman stuurhuis

Geplaatst: za dec 28, 2019 23:20
door leuv
Volgens mij gewoon een SAE motor olie.
Maar ik zou er een "dikkere" olie of zelfs dun vet in doen en dat om olie lekkage tegen te gaan

Re: burman stuurhuis

Geplaatst: zo dec 29, 2019 19:16
door Hansromeo
Ik pomp er altijd vet in met de vetspuit, dus geen nare lekkages en werkt perfect

Re: burman stuurhuis

Geplaatst: za jan 04, 2020 17:47
door Stef33
Daar hoort dezelfde olie in als in de versnellingsbak en differentieel, ik gebruik GL-5 80W90.
Maar inderdaad, als de keerringen niet 100% zijn kan dat lekken. Sommigen schijnen te experimenteren met semi vloeibaar vet als alternatief voor olie. Wil ik ook nog eens naar kijken omdat ik inderdaad ietsje lekkage heb. Van normaal vet kun je je afvragen of het overal in loopt, maar als het werkt....

Re: burman stuurhuis

Geplaatst: vr jun 07, 2024 21:23
door Juanenricedelarocca
80w90 olie mengen met vet en er met een trechtertje in laten lopen. Wanneer het warm is wordt het dun vloeibaar.

Re: burman stuurhuis

Geplaatst: do jun 13, 2024 22:01
door LJS
ik las dat het kan verschillen. De ene olie mengt niet met de andere. Olie voor de stuurhuispomp kan dus verschillen per type en bouwjaar. zie bijvoorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=pG-JBmIqPQw&t=3s minerale olie of synthetische?

Re: burman stuurhuis

Geplaatst: ma jun 17, 2024 02:41
door Stef33
Het gaat hier om een onbekrachtigd stuurhuis zoals gebruikt in oude alfa's (iig 105 serie, ook nog andere?). Er is dus geen stuurpomp en deze olie is alleen bedoeld om de tandwielen in het stuurhuis te smeren. Lekkere dikke olie en/of vet gebruiken dus. Niet te adviseren voor een bekrachtigd stuurhuis. ;-)

Lekker oud topic trouwens. :-)

Re: burman stuurhuis

Geplaatst: vr jun 27, 2025 12:45
door DrT
Sinds bijna 2 jaar heb ik een 1976 Spider US vs. vanaf het begin vond ik de spider matig sturen. Slecht centreren, continue bijsturen, relatief zwaar sturen. Het is iets verbeterd; het onderstel is al aangepakt door de jongens van Scalino. Bij het Burman hoofdstuurhuis is verder de carrosserie versterkt met extra lassen. Het Burman hoofdstuurhuis lijkt in orde. We overwegen nu het hulpstuurhuis en de stuur kogels aan te pakken. Vraag is: mag ik van een 1976 Spider met Burman stuurhuis verwachten dat hij goed gaat sturen?

Re: burman stuurhuis

Geplaatst: za jun 28, 2025 00:05
door Performa
Oud topic... Maar natuurlijk kan je dit verwachten van een spider het 105/115 is zo een beetje het mekka van comfort+sportiviteit zeker toendertijd. En hoewel de burman intussen berucht is voor scheuren(+-50jaar na productie) staat deze ook bekend als de best sturende van de twee(ZF,Burmann).
Je heb een goede uitlijning nodig denk ik...

Re: burman stuurhuis

Geplaatst: za jun 28, 2025 10:14
door DrT
Hartelijk dank voor je reactie. En goed te lezen over hoe goed sturend de oorspronkelijke Spider met Burman was. Nu is hij dat nog niet.
Is het redelijk te verwachten dat het aanpakken van hulpstuurhuis en kogels de gewenste verbetering gaat geven?

Re: burman stuurhuis

Geplaatst: za jun 28, 2025 10:28
door Veloce
Ik heb een 105je met Burman en eentje met ZF en die eerste vind ik veel prettiger in de middenstand.
Je kunt t altijd laten reviseren, kost ook niet te wereld.
Stuurkogels vervangen doet ook wonderen voor de directheid in je stuurinput. Je kunt zelfs overwegen door de buitenste stuurkogels te vervangen door uniballs of er kortere stuurarmen op te.plaatsen.

Re: burman stuurhuis

Geplaatst: za jun 28, 2025 18:58
door Performa
Je zegt dat het onderstel als is aangepakt... Dan ga ik er van uit dat de stuurkogels en hulpstuurhuis geen speling hebben. Zoek een goede uitlijnspecialist en deze zal normaliter ook voor het uitlijnen aangeven waar er eerst nog zaken te vervangen zijn.

Re: burman stuurhuis

Geplaatst: zo jun 29, 2025 04:15
door DJ
Ik heb een 105je met Burman en eentje met ZF en die eerste vind ik veel prettiger in de middenstand.
Je kunt t altijd laten reviseren, kost ook niet te wereld.
Stuurkogels vervangen doet ook wonderen voor de directheid in je stuurinput. Je kunt zelfs overwegen door de buitenste stuurkogels te vervangen door uniballs of er kortere stuurarmen op te.plaatsen.
Dan moet je die ZF even afstellen met de centrale schroef met contramoer bovenop.
Wel met minimaal de wielen van de grond, anders voel je niet wat je doet en heb je kans de boel te slopen.
Nog mooier is de stuurstangen even losgooien.

Gr
DJ

Re: burman stuurhuis

Geplaatst: zo jun 29, 2025 04:18
door DJ
Sinds bijna 2 jaar heb ik een 1976 Spider US vs. vanaf het begin vond ik de spider matig sturen. Slecht centreren, continue bijsturen, relatief zwaar sturen. Het is iets verbeterd; het onderstel is al aangepakt door de jongens van Scalino. Bij het Burman hoofdstuurhuis is verder de carrosserie versterkt met extra lassen. Het Burman hoofdstuurhuis lijkt in orde. We overwegen nu het hulpstuurhuis en de stuur kogels aan te pakken. Vraag is: mag ik van een 1976 Spider met Burman stuurhuis verwachten dat hij goed gaat sturen?
Het hulpstuurhuis is een gekende bron van slecht en zwaar sturen bij 105 serie. Dus daar moet je zeker naar kijken.
Vind het opmerkelijk dat er eerst een verstevigingsplaat bij hoofdstuurhuuis word gelast maar nog niet naar hulpstuurhuis is gekeken.
Overigens is versteviging bij hoofdstuurhuis wel een goed idee.
Bij het hulpstuurhuis ook trouwens.

Gr
DJ