Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: 164 QV velgen op 75

wo jan 01, 2020 19:10

Je hebt ze al gekocht dus gewoon proberen en je weet het. :D

De centreerrand is gekomen voornamelijk als montagehulp toen de fabricanten overstapten van wielmoeren naar wielbouten (laatste is goedkoper).
Bij gebruik van schuifbouten (igv een andere steekcirkel) is een goede centreerrand natuurlijk wel onmisbaar!

Er zijn een heleboel (oudere) auto's die geen centreerrand hebben.
Meestal heeft een band een veel grotere maattollereantie dan een velg.
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

Gebruikersavatar
GiljanVdM
Member
Member
Berichten: 131
Lid geworden op: zo jan 20, 2019 19:22

Re: 164 QV velgen op 75

za feb 22, 2020 19:49

Wielen centreren zichzelf dmv de konische kant van de bouten/moeren aan te draaien. Naafgat heeft er niets mee te maken, sterker nog, dit kan eerder onbalans in de hand werken.

Gewoon ruim wegschuren en wielen aantrekken met de juiste moeren.

Grtz,fRank
Voorwaarde is wel zoals Frank ook al aangeeft dat je gat voldoende ruimt zodat velg daadwerkelijk kan centreren op de conische wielmoeren, en niet stuikt op het naafgat. Wiel moet met beetje handkracht te monteren en demonteren zijn op de naaf. Hard duwen en trekken klopt niet. (tenzij het een wiel is wat in geen jaaaaaren los is geweest en de boel is geoxideerd) Let ook op de juiste wielmoeren, originele wielmoeren voor stalen velgen zijn vaak harder en hebben vaak kortere conische flank. Kan je gaten wielmoeren in LM velg met slopen. Vice versa kan je konische vlak van "zachte" LM wielmoeren slopen doet ze op stalen velg te monteren.

In het ideaale geval centreert de naaf van het wiel keurig op naaf van de as en komt dat overeen met centreering op de boutgaten
Moet de naaf op de as natuurlijk ook wel netjes centrisch zijn....

Gr
DJ
Ik veronderstel dat zowel de speedline velgen van de 75 als deze 164 velgen LM zijn? Ga eens even kijken voor een setje conische moeren.
Nu: Alfa Romeo 75 3.0 V6 QV (1991)

Vroeger: Alfa Romeo 159

Terug naar “Algemene Technische vragen”