Gebruikersavatar
GiuliaSuper
Newbie
Newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: za mar 11, 2017 19:57

Verschil in pedaalhoogte (aangrijppunt) bij Giulia Super (105 series)

za dec 14, 2019 21:10

Beste allen,

Mijn situatie is als volgt:
- Ik heb een Giulia Super waarmee ik 'enthousiast' rally rijd, en soms een trackday
- Om wat extra gang te hebben, heb ik er een 2.0L nord blok in liggen
- De voorremmen (ATEs) heb ik vervangen voor een Wilwood 4-Pot set (om precies te zijn: Wilwood Midilite 4-pot, Z-120-7472) met Montreal geventileerde schijven en Ferodo DS2500 blokken
- Achter heb ik de originele ATEs behouden
- Hier tussen (op de tunnel achter de handrem) heb ik een Tilton screw type brake bias valve

Enkele foto's bijgevoegd

Het probleem dat ik reeds al jaren ondervind is:
- De pedaaldruk is niet consistent; vaak moet ik het pedaal eerst een keer intrappen om het pedaal hard te krijgen (dan gaat het pedaal een stuk dieper) en vervolgens is het pedaal echt hard en kan ik er op 'leunen', wat uiteraard niet heel prettig is wanneer je op tempo rijdt; ik wel gewoon dat het pedaal altijd hard is en altijd dezelfde slag heeft
- Ik heb het idee dat dit probleem er met name is nadat ik een bocht uit kom; dus voor de bocht trap ik het pedaal (twee maal om te zorgen dat 't echt hard is en ‘hoog zit’), dan ga ik door de bocht, en als ik dan bij de volgende bocht weer rem, gaat het pedaal weer een stuk dieper
- Echter als ik op het rechte stuk hard rem, gewoon rechtuit blijf rijden (niet door een bocht ga), en ik trap even later weer op de rem dan is het pedaal nog hard

Uiteraard heb ik al zeer (zeer) veel verschillende zaken gecontroleerd en vervangen, om te zien of dat het probleem verhelpt, bijv.
- Uiteraard het remsysteem goed ontlucht (goed ontluchten, vervolgens flink stuk mee rijden, nacht laten staan en dan nog eens ontluchten)
- Hoofdremcilinder en rembekrachtiger al drie keer vervangen voor een nieuwe om te kijken of dat helpt
- Remvloeistof al meerdere keren vervangen
- De eerste set klauwen vervangen voor een andere type Wilwood Midilite met kleine zuigers die beter passen bij de grootte van de hoofdremcilinder (de niet nader te noemen 'Autosport benodigdheden leverancier' gaf toe dat hij een fout had gemaakt in de berekening van de correcte grootte... )
- De Tilton remkrachtverdeler vervangen, omdat ik het idee had dat deze mogelijk iets lekte
- De remleidingen vervangen om er zeker van te zijn dat die nergens lekken en nergens 'geknepen' zijn
- De vacuumklep in de kop vervangen
- De achter remklauwen schoon gemaakt, want de zuigers leken iets te klemmen door verzamelde remstof

En nog steeds is het probleem er.

Daarom twee vragen:

1. Weet iemand wat de oorzaak kan zijn van deze inconsistente pedaaldruk / pedaalslag ?

2. Wat voor 'remupgrade' raden jullie aan / heeft zich reeds bewezen voor 'enthousiast rallygebruik' in een Giulia Super 105-series ?

Dank

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door GiuliaSuper op za sep 04, 2021 19:27, 3 keer totaal gewijzigd.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4357
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Inconsistent rempedaal bij Giulia Super (105 series) 4-pot remupgrade

za dec 14, 2019 22:04

Als ik je verhaal lees is het niet zozeer inconsistente pedaaldruk maar pedaalslag
Moeilijk om van achter toetsenbord te zeggen of dat hier echt het probleem is, maar bij enthousiaste vlotte rijstijl over niet al te best wegdek en af en toe een curb of een berm meepakken flexen de astapen/fusee's.
Gevolg is dat de remblokken en daarmee de remzuigers naar achteren worden gedrukt. Want positie remschijf tov remtang veranderd. En hoe grotere remschijven en remblokken hoe meer last je hebt van dit probleem. En nee, een fuseestuk is echt niet star...
Ik heb op mijn 75TS racer agv enthousiast curb's mee pakken wel de aanloopsporen van remschijf op buitenkant van fusee gehad.... :shock:
De oplossing, consequent voor aanremmen van de bocht weer even de blokken tegen de schijven aanzetten door heel even zachtjes remmen.
Veel wiellager speling helpt natuurlijk ook niet. Wat overigens niet wil zeggen dat je dan maar alle speling uit je voorwiellagers moet stellen... :wink:

Gr
DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4357
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Inconsistent rempedaal bij Giulia Super (105 series) 4-pot remupgrade

za dec 14, 2019 22:13

Om vraag 2 te beantwoorden.
Gewoon 105 serie 1750/2000 remsysteem met echt goede remblokken (Pagid blauw of Carbon Loraine RC5) voldoet prima op openbare weg.
Heb ik op mijn bertone. Remt goed. Met hoog en hard pedaal.
Of 1600 fusee met 75TS remtangen en 1750/2000 remschijven.
Niks mis mee op een lichte 105 serie. Ik ga er vanuit dat jouw rally Giulia rond de 1000kg weegt.
Op mijn pa z'n berlina (zware usa koets) en met gastank voldeed 2000 remsysteem trouwens maar zeer matig. Daar heb ik dan ook grotere remmerij op gebouwd. Maar die auto is 1200+kg.

Gr
DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4357
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Inconsistent rempedaal bij Giulia Super (105 series) 4-pot remupgrade

za dec 14, 2019 22:18

Of koop een paar nieuwe fusee's bij de Alfaholics marketing guru's....

https://www.alfaholics.com/race-parts/1 ... right-set/

Gr
DJ

Gebruikersavatar
GiuliaSuper
Newbie
Newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: za mar 11, 2017 19:57

Re: Inconsistent rempedaal bij Giulia Super (105 series) 4-pot remupgrade

za dec 14, 2019 23:07

Hi DJ,

Bedankt voor je zeer goede reacties.

Ik zat die Alfaholics pagina eens te lezen (heb ik overigens zelf zeer slechte ervaring mee, maar dat terzijde) en ze beschrijven - net als jij deed - inderdaad precies wat ik ervaar:

We have developed these new CNC machined billet uprights to tackle the last remaining engineering flaw in the design of 105/115 series front suspension when used in a high performance application. What started off as a project to get rid of brake pad knock back, has resulted into arguably the single biggest improvement in the entire suspension for performance 105 series driving...!

Alfa designed the uprights with relatively small diameter spindles for mounting the front hub/disc assemblies, which suited the standard wheel/tyre package the factory used. However, when these factory uprights are used with modern high grip tyres, owners all suffer from a long brake pedal after going through a series of corners (either on road or track) that require the brake pedal being pumped once to get the bite point back to the correct pedal height – this effect is known by performance drivers as “pad knock back”. This is caused by the thin spindle flexing in the upright from the loading and that causes the discs move and push the brake pads away from the discs, causing the long brake pedal. To tackle this issue we have completely redesigned the uprights using a larger diameter spindle and a more robust fitment area where they into the upright to give them additional support.

Dank voor je tips.

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: Inconsistent rempedaal bij Giulia Super (105 series) 4-pot remupgrade

zo dec 15, 2019 00:32

Zoals DJ al heeft gezegd: 1600 fusee/massieve Brembo schijf/"75 TS" Brembo klauwen en Carbone Lorraine. Letterlijk (race)hufterproof. (Vraag me maar hoe ik dat weet.. :mrgreen: ) Al die andere (dure !!) pipapo-tralala staat misschien wel leuk, maar heb je echt niet nodig.
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
GiuliaSuper
Newbie
Newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: za mar 11, 2017 19:57

Re: Inconsistent rempedaal bij Giulia Super (105 series) 4-pot remupgrade

zo dec 15, 2019 09:38

Bedankt voor de tips; dan ga ik dat eens proberen.

Grappig inderdaad wat die Bank-broeders beschrijven:

However, when these factory uprights are used with modern high grip tyres, owners all suffer from a long brake pedal after going through a series of corners (either on road or track) that require the brake pedal being pumped once to get the bite point back to the correct pedal height

Ik rij met een set Avon CR6ZZ (bevallen me zeer goed) en maak er ook dankbaar gebruik van... maar vervolgens is na de bocht 't rempedaal wel helemaal weg.

Dank heren :thumbs:

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2052
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: Inconsistent rempedaal bij Giulia Super (105 series) 4-pot remupgrade

zo dec 15, 2019 11:45

Of koop een paar nieuwe fusee's bij de Alfaholics marketing guru's....

https://www.alfaholics.com/race-parts/1 ... right-set/

Gr
DJ
Ik denk dat je die ook wel hier in nl kunt laten maken.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4357
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Inconsistent rempedaal bij Giulia Super (105 series) 4-pot remupgrade

zo dec 15, 2019 12:29

Of koop een paar nieuwe fusee's bij de Alfaholics marketing guru's....

https://www.alfaholics.com/race-parts/1 ... right-set/

Gr
DJ
Ik denk dat je die ook wel hier in nl kunt laten maken.
Waarom zou je? Ik kan wel een leukere en nuttigere manier verzinnen om 4K aan m'n 105'je te besteden. Of in het algemeen om 4K te besteden. :lol:

Gr
DJ

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2052
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: Inconsistent rempedaal bij Giulia Super (105 series) 4-pot remupgrade

zo dec 15, 2019 13:00

Ja, precies mijn punt.

Gebruikersavatar
GiuliaSuper
Newbie
Newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: za mar 11, 2017 19:57

Re: Inconsistent rempedaal bij Giulia Super (105 series) 4-pot remupgrade

zo dec 15, 2019 14:15

Of koop een paar nieuwe fusee's bij de Alfaholics marketing guru's....

https://www.alfaholics.com/race-parts/1 ... right-set/

Gr
DJ
Ik denk dat je die ook wel hier in nl kunt laten maken.
Waarom zou je? Ik kan wel een leukere en nuttigere manier verzinnen om 4K aan m'n 105'je te besteden. Of in het algemeen om 4K te besteden. :lol:

Gr
DJ
En mijn ervaringen met Alfaholics zijn ook zeer slecht. Ik zal bekennen dat ik zo'n vijf jaar geleden zo dom was om in de marketing-machine van de Bank-broeders te tuinen en redelijk wat 'Ti Super R' spul te bestellen... echt allemaal dure troep; het enige waar echt aandacht aan is besteed, was om het "Alfaholics" logo er goed op te krijgen; de spullen zelf allemaal goedkope Chinese troep.

Enkele voorbeelden:
- Alfaholics GTA-R 6-pot remset kwam met een remdrukverdeler en nieuwe (dubbele) hoofdremcilinders; reed echt ruk. Na heel veel uren sleutelen en puzzelen, kwamen we er achter dat de hoofdremcilinder veel te klein waren voor de grote van de zuigers... was uiteindelijk zo ontzettend veel werk om goed werkend te krijgen dat ik 't er maar af heb gehaald (toen kwam de Wilwood set er op)
- de Alfaholics achtertriangle bleek gewoon scheef te zijn; wielen stonden veel te 'offset' in de wielkassen; kon je niet mee rijden
- 55L brandstoftank kwam met zoveel schuim er in dat je niet eens normaal kon tanken; tankpistool sloeg steeds af
- de 'fast road suspension' was zachte troep; leek meer alsof je in een Cadillac reed
- de 'op maat gemaakte Alfaholics uitlaat' (60mm dacht ik) paste zo slecht, dat we die uiteindelijk zelf nog helemaal op maat hebben moeten maken
- Alfaholics oliekoeler heeft vanaf dag-1 altijd gelekt
- Electrische fan hadden ze verkeerde fan-blad meegeleverd; eentje om uit te blazen i.p.v. aan te zuigen... hadden de stroom omgedraaid om 'm in ieder geval aan te laten zuigen, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling

... en zo kan ik nog wel even doorgaan... echt een stelletje Marketing oplichters.

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: Inconsistent rempedaal bij Giulia Super (105 series) 4-pot remupgrade

zo dec 15, 2019 14:26

:-#
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8814
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Inconsistent rempedaal bij Giulia Super (105 series) 4-pot remupgrade

zo dec 15, 2019 14:33

Hmm, dit verhaal komt me enigszins bekend voor. Op mijn trackday-75 met relatief grote voorremmen heb ik ook al wel eens gedacht dat er zoiets aan de hand zou kunnen zijn, maar dan dacht ik daar meteen achteraan: je verbeeldt het je vast...
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4357
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Inconsistent rempedaal bij Giulia Super (105 series) 4-pot remupgrade

zo dec 15, 2019 15:09

Hmm, dit verhaal komt me enigszins bekend voor. Op mijn trackday-75 met relatief grote voorremmen heb ik ook al wel eens gedacht dat er zoiets aan de hand zou kunnen zijn, maar dan dacht ik daar meteen achteraan: je verbeeldt het je vast...
Ga er maar rustig vanuit dat het speelt. Gekend probleem bij racen met een 75. Gewoon met linkervoet remmen "op scherp" zetten voor aan remmen van bocht.
Overigens doen remsystemen in moderne auto's dit automatisch. Periodiek ff remblokken tegen de schijf zetten. Scheelt reactie tijd en pedaal gevoel.
En in Nascar trekken ze naar ik heb gehoord met heel dun staaldraad de remblokken van de schijven af om ongewenst slepen (verlies) te voorkomen...Draadje breekt natuurlijk in geval hard remmen.

Gr
DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4357
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Inconsistent rempedaal bij Giulia Super (105 series) 4-pot remupgrade

zo dec 15, 2019 15:22

@GiuliaSuper, hoe groot zijn je remschijven eigenlijk? Zo idioot groot zien ze er niet uit. Kan ook haast niet want Montreal stond ook op 14" dacht ik.

Probleem zal voornamelijk gevolg zijn van de grotere/hogere remblokken in de Wilwood tangen.

Je kan natuurlijk ook nog proberen fusee een beetje op te stijven met wat strategische geplaatste verstevigingen. Ik weet niet wat reglementair toegestaan is. Want hoofdoorzaak is natuurlijk flex in de fusee's. Overigens heeft een 105'je grotere (iets minder kleine) voorwiellagers dan een 75...
Als je fusee/astappen stijver krijgt hoef je niks aan je rem set up te doen. Hoeft misschien sowieso niet als je aan went om voor aan remmen ff met linker voet de remblokken alvast tegen de schijf te zetten.

Gr
DJ

Terug naar “Algemene Technische vragen”