Gebruikersavatar
Bog75
Full Member
Full Member
Berichten: 388
Lid geworden op: zo okt 15, 2006 14:25

Re: Verschil in pedaalhoogte (aangrijppunt) bij Giulia Super (105 series)

ma mar 30, 2020 12:07

Ik rijd redelijk wat rally. 1300/1600 remmen voor, achter standaard. Met sper. Nooit problemen gehad zoals jij beschrijft, ook nooit tekort aan remkracht overigens. Soms na een winter stil wel wat plakkende blokjes achter, maar dat is vrij snel wer gangbaar. Te hard remmen werkt ook slecht voor de navigator trouwens :mrgreen:

Gereden met Hawk blokken die zijn na 3000 km op. Nu gewoon met standaard Ferrodo. Remt eigenlijk ook prima, is wel wat harder duwen dus op een meerdaagse rally wat minder fijn. Pagid Blauw had ik op de 911, fantastische blokken wel prijzig.

Ik veronderstelde (wellicht onterecht) dat het verdeelstuk voor de achterremmen een terugslagventiel had om te veel beweging te voorkomen.

Anyway als we nog lang thuis moeten zitten ga ik de 75 klauwen maar eens vastpakken, zo te lezen de moeite waard en weer een leuk projectje erbij.
Bert en Juul

Gebruikersavatar
Bertjegta
Member
Member
Berichten: 112
Lid geworden op: do okt 16, 2014 13:32
Locatie: Overijssels Vechtdal

Re: Verschil in pedaalhoogte (aangrijppunt) bij Giulia Super (105 series)

ma mar 30, 2020 19:33

Inmiddels heb je al veel adviezen gehad en ik denk dat daar echt wel veel goede oplossingen tussen zitten. Maarrrrr, ik heb precies dezelfde remmenupgrade op mijn Giulia 2 liter zitten als jij die ik ook gebruik voor rally, track en road. De problemen die jij beschrijft heb ik gelukkig niet, al vele tienduizenden kilometers gereden, waaronder 4 Tulpenrallys zonder problemen met de stoppers. Al lezend vroeg ik mij wel af welke remslangen je gemonteerd hebt. Ik heb racespec staalomvlochten leidingen, 2 voor en 1 achter gemonteerd.
Eerlijk is eerlijk, na de laatste tulp wel achteremmen gereviseerd, die waren echt aan hun eind na al die testsjes.... :jumping:
Neem gerust contact op, help je graag als het kan....
I am an Italian. We don't call the cops, we call family.

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: Verschil in pedaalhoogte (aangrijppunt) bij Giulia Super (105 series)

do jun 18, 2020 22:59

Even over de voorste astappen nog.

Ik zag op de website van een australische racer bussen met een paar shims voor de afstelling die over de fuseepen passen en je tussen de 2 lagers klemt.
Hiermee haal je de speling uit de lagers en maak je de fuseepen dikker. Niet meer te bestellen, maar dit kan elke draaier maken.

https://byrneengineering.weebly.com/sto ... a_105.html

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: Verschil in pedaalhoogte (aangrijppunt) bij Giulia Super (105 series)

vr jun 19, 2020 08:21

Pas iemand gesproken die een scheefremmende juul had en dat bleek uiteindelijk op gelost door.....aftermarket rubbertjes te vervangen door ATE. Als je dat aan beide kanten hebt (klevende rubbers, want minder soepel dan hoort) dan zou dit een oorzaak kunnen zijn.
Scheef remmen doet hij immers niet?
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: Verschil in pedaalhoogte (aangrijppunt) bij Giulia Super (105 series)

vr jun 19, 2020 08:55

Sowieso nooit slim, 1 kant reviseren

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1728
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Verschil in pedaalhoogte (aangrijppunt) bij Giulia Super (105 series)

zo jun 21, 2020 20:56

Want dat is net zoiets als 1 schoen laten verzolen.

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: Verschil in pedaalhoogte (aangrijppunt) bij Giulia Super (105 series)

zo jun 21, 2020 22:27

Of 1 schokbreker vervangen

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: Verschil in pedaalhoogte (aangrijppunt) bij Giulia Super (105 series)

ma jun 22, 2020 07:55

Ik had het niet over 1 kant reviseren, want dat hoort idd niet.

Ik had het over mindere kwaliteit rubbers die te stug zijn oid en daarom inconsistent reageren.
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Verschil in pedaalhoogte (aangrijppunt) bij Giulia Super (105 series)

za aug 29, 2020 08:45

Voor de geinteresseerde

Na heel wat verder onderzoekwerk, ben ik tot de conclusie gekomen dat het verschil in pedaalhoogte niet van voren (bijv. uit flex van de fusees), maar van achteren komt.

De fusees zijn hartstikke stijf en voor de zekerheid heb ik de remset vervangen voor een standaard 2L set en meteen ook de lagers voor meevervangen voor een goede SKF set (en een set Pagid blauw remblokken).

Echter is het duidelijk te zien dat de speling uit de achterremmen komt. Ondanks dat er geen speling op de lagers achter zit, is duidelijk te zien dat de wielen toch speling hebben en daarmee de schijf mee beweegt (terwijl de klauw uiteraard stil blijft staan), waardoor de schijf de remblokken achteren naar binnen duwt.

Het eerste deel van de pedaalslag is dan duidelijk nodig om de (achter)blokken weer terug op z'n plek te krijgen. Dit kon ik ook reproduceren in de garage.

Iemand vertelde me dat dat vaker voorkomt bij een 2000 sperdif (platensper met twee platen), omdat die de lagers in het differentieelhuis niet meer hebben. Maar dat kan ik niet zo goed rijmen waarom de wielen dan daardoor zo kunnen bewegen (de 'camber beweging' als het ware), want de lagers aan de buitenzijde zitten er uiteraard wel gewoon nog, en hebben geen speling (FAG lagers).

Enige idee dat ik nu nog heb is om bijv. een restdrukventiel te monteren (bijv. https://www.biesheuvel.nl/product/wil26 ... e-10-pound) die wat druk op de achterremmen houdt, maar ik weet niet of dat voldoende is om de blokken op z'n plek te houden.
Hoe is dit afgelopen?
Ik zie de voor remmenset nu te koop staan.
Beweging van achterwielen/remschijven nu onder controle?
Zaten er sperplaatjes in met verkeerde maatvoering oid? Sperklok uitgesleten?

Gr
DJ

Gebruikersavatar
GiuliaSuper
Newbie
Newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: za mar 11, 2017 19:57

Re: Verschil in pedaalhoogte (aangrijppunt) bij Giulia Super (105 series)

za aug 29, 2020 09:26

Is inderdaad opgelost.

Zoals Paul de Leeuw zei: "je raadt 't nooit" :wink:

Uiteindelijk de achteras laten reviseren en de speling er uit laten halen en opgelost.

Ik heb de remset er af gehaald, omdat ik de Giulia meer terug naar origineel aan het bouwen ben, zodat ik er een FIVA IC op aan kan vragen en er rally's mee in het buitenland kan gaan rijden waarbij je een FIVA-pas nodig hebt.

Dus nu ligt de Wilwood set maar 'op het schap', dus besloten om hem te gaan verkopen.

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5576
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: Verschil in pedaalhoogte (aangrijppunt) bij Giulia Super (105 series)

za aug 29, 2020 18:22

mbt remmen: gewoon alu 75 brembos (past op 1600 fusee) , goede blokken (ben zelf erg tevreden met pagid blauw ) frisse vloeistof en goede leidingen. Moet ook voor steviger rallywerk afdoende zijn. Anders rem je teveel en/of verkeerd.

er worden overigens geen FIVA passen meer afgegeven, dat heet nu anders en gaat geloof ik ook anders. Auto hoeft niet geschouwd en zo. Ik denk dat voorremmen niet boeit, zou alleen geen knalgele 6 pots erop zetten...en wellicht kan je gewoon de montrealschijven gebruiken erbij.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Verschil in pedaalhoogte (aangrijppunt) bij Giulia Super (105 series)

zo aug 30, 2020 08:26

Leuk om te horen wat nu uiteindelijk de oorzaak was.
Weet je toevallig ook nog wat er allemaal precies versleten of te ruim was in de achteras?

Gr
DJ

Terug naar “Algemene Technische vragen”