DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Inconsistent rempedaal bij Giulia Super (105 series) 4-pot remupgrade

zo dec 15, 2019 15:25

Zoals DJ al heeft gezegd: 1600 fusee/massieve Brembo schijf/"75 TS" Brembo klauwen en Carbone Lorraine. Letterlijk (race)hufterproof. (Vraag me maar hoe ik dat weet.. :mrgreen: ) Al die andere (dure !!) pipapo-tralala staat misschien wel leuk, maar heb je echt niet nodig.
Maar Emile, jouw racejuul is zo licht dat die gelijk al begint te vertragen door de luchtweerstand als je gas loslaat. Die heeft helemaal geen massatraagheid meer. :lol: :wink:
Jij hebt geen remmen meer nodig. Of gewoon een gat bodem zoals in een Flintstones auto. En dan remblokjes aan je raceschoenen. :lol:

Gr
DJ

Gebruikersavatar
GiuliaSuper
Newbie
Newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: za mar 11, 2017 19:57

Re: Inconsistent rempedaal bij Giulia Super (105 series) 4-pot remupgrade

zo dec 15, 2019 15:53

@GiuliaSuper, hoe groot zijn je remschijven eigenlijk? Zo idioot groot zien ze er niet uit. Kan ook haast niet want Montreal stond ook op 14" dacht ik.

Probleem zal voornamelijk gevolg zijn van de grotere/hogere remblokken in de Wilwood tangen.

Je kan natuurlijk ook nog proberen fusee een beetje op te stijven met wat strategische geplaatste verstevigingen. Ik weet niet wat reglementair toegestaan is. Want hoofdoorzaak is natuurlijk flex in de fusee's. Overigens heeft een 105'je grotere (iets minder kleine) voorwiellagers dan een 75...
Als je fusee/astappen stijver krijgt hoef je niks aan je rem set up te doen. Hoeft misschien sowieso niet als je aan went om voor aan remmen ff met linker voet de remblokken alvast tegen de schijf te zetten.

Gr
DJ

Klopt, zijn OEM Montreal schijven: 272x22mm, dus iets groter dan de originele 105 schijven, zijn geventileerd en passen gewoon op de standaard 1600 naaf.
Laatst gewijzigd door GiuliaSuper op zo dec 15, 2019 16:15, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
GiuliaSuper
Newbie
Newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: za mar 11, 2017 19:57

Re: Inconsistent rempedaal bij Giulia Super (105 series) 4-pot remupgrade

zo dec 15, 2019 16:13

Zoals DJ al heeft gezegd: 1600 fusee/massieve Brembo schijf/"75 TS" Brembo klauwen en Carbone Lorraine. Letterlijk (race)hufterproof. (Vraag me maar hoe ik dat weet.. :mrgreen: ) Al die andere (dure !!) pipapo-tralala staat misschien wel leuk, maar heb je echt niet nodig.

Om te voorkomen dat ik straks weer iets verkeerds monteer; heb je links naar deze producten die je aanraadt ?

Bijv. deze 75 / GTV6 combi via OKP:
- Satz Bremszangen NEU vorne Aluminium GTV6 + 75 V6: https://www.okp.de/xtc2/75/Milano/45-Br ... 22983.html
- Bremsscheibe Sport vorne gelocht GTV6 / 75 TS / 75 V6: https://www.okp.de/xtc2/75/Milano/45-Br ... 22042.html

Past dat op de 1600 naaf, of moet je daarvoor bijv. andere gaten in de schijf boren om het op de naaf te passen ?

Of raad je eerder iets van de 105 serie aan, zoals:
- Satz Bremszangen vorne NEU 1750 - 2000 Nord: https://www.okp.de/xtc2/105/115-Giulia/ ... 22087.html
- Satz Bremszangen vo. Alu GTAm / Porsche / Fiat / Lancia: https://www.okp.de/xtc2/105/115-Giulia/ ... 22076.html
+
- Bremsscheibe Sport vorne gelocht 1750 - 2000 Nord: https://www.okp.de/xtc2/105/115-Giulia/ ... 22032.html
- Bremsscheibe Sport vorne gelocht 1,3 - 1,6 Nord: https://www.okp.de/xtc2/105/115-Giulia/ ... 22041.html
- Bremsscheibe Sport vorne innenbelüftet 1750 - 2000 105: https://www.okp.de/xtc2/105/115-Giulia/ ... 22114.html
- Bremsscheibe vorne GTAm / GTA 1300 (innenbelüftet): https://www.okp.de/xtc2/105/115-Giulia/ ... 22080.html

Dank

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Inconsistent rempedaal bij Giulia Super (105 series) 4-pot remupgrade

zo dec 15, 2019 16:59

Aangezien je 1600 fusee's hebt passen de grotere 105 serie 1750/2000 remtangen niet. Heb je ook 2000 fusee's nodig.
De remschijven van een gtv6 of 75V6/TS moet je niet willen. Allemaal gedoe met omboren van 5x98 naar 4x108.

Simpelste is een setje 75TS/V6 brembo remtangen kopen. Als je geluk hebt passen die 1 op 1 over je huidige schijven heen. (oplijnen hart schijf en hart remtang) Geventileerd is een beetje overkill op een lichte 105 voor rallywerk en af en toe trackday. Maar je hebt er er nu op zitten.

En anders setje A merk 105 serie 2000 remschijven kopen. Evt gegroefd.
Een 1600 fusee, 2000 remschijf en 75TS/V6 remtang passen een op een. Alleen paar mm weg vijlen hoor ik soms. Zelf nooit hoeven doen. Heb standaard 105 serie 2000 systeem. Enige echte verschil is dat je met 1750/2000 remsysteem lompe stalen Ate tangen hebt. Zwaar maar wel degelijker (stijver) dan Alu brembotang. Maar op een lichte 105 serie (gemiddeld 10 tot 20% lichter dan een 75) zal dat niet z'on punt zijn. Remblok oppervlak Ate 2000 remtang is ook iets groter van Alu brembo van 75TS/V6. Maar geen wereld van verschil.

Of koop anders een set complete 105 serie 1750/2000 fusee's compleet met remtangen en schijven. Dat is ook plug and play.

En zet een setje Pagid blauw of Carbone LorraIne RC5 of RC5+ blokken in de remtangen. Of het nu Alu brembo's van 75 of stalen Ate van 1750/2000 modellen word. Ik heb geen recente ervaring met Ferrodo 2500 compound, maar de oude 2500 vond ik koud niet lekker aangrijpen. Dat wil je niet op straat of met rally. Pagid blauw bijt gelijk. Pagid blauw heeft overigens officieel geen straat toelating.
Is een autosport blok. Oa heuvelklim toepassing, die doen ook niet aan eerst remblokken op warmen.

Controleer wel of je voorwiellager wel in orde zijn. Teveel lager speling helpt ook niet.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: Inconsistent rempedaal bij Giulia Super (105 series) 4-pot remupgrade

zo dec 15, 2019 17:05

75 ts klauw met standaard 2000 massieve schijven past wel, maar is geen plug en play. Je moet het afstandsblokje dan uit de klauw halen. Met je huidige schijven (of de gevetileerde van okp) zou het wel plug en play moeten zijn.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Inconsistent rempedaal bij Giulia Super (105 series) 4-pot remupgrade

zo dec 15, 2019 17:12

75 ts klauw met standaard 2000 massieve schijven past wel, maar is geen plug en play. Je moet het afstandsblokje dan uit de klauw halen. Met je huidige schijven (of de gevetileerde van okp) zou het wel plug en play moeten zijn.
Oeps, :oops: Idd afstandblokje moet er tussenuit. Bij oude klauwen kan dat een uitdaging zijn ivm vast zittende bouten. Of eigenlijk zitten die meestal vast...

Gr
DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Inconsistent rempedaal bij Giulia Super (105 series) 4-pot remupgrade

zo dec 15, 2019 17:15

@GiuliaSuper, op Facebook de groep 105/115 series parts&occasions komt nu net allerhande 1750/2000 remmerij en ophangdelen voorbij. Van ene Alexandre Martelli. ZIet er op de foto's netjes uit en redelijke vraagprijzen.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
GiuliaSuper
Newbie
Newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: za mar 11, 2017 19:57

Re: Inconsistent rempedaal bij Giulia Super (105 series) 4-pot remupgrade

zo dec 15, 2019 19:44

Bedankt voor de tips :thumbs:

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6832
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Inconsistent rempedaal bij Giulia Super (105 series) 4-pot remupgrade

zo dec 15, 2019 22:25

Zou eens een dun pennetje op het fusee moeten lassen en deze zo dicht mogelijk richting de schijf buigen, wel op de buitenste rand. Dan kun je testen of inderdaad de schijf tov fusee beweegt.

Flex in het fusee zal in de astap zitten neem ik aan? Daar is wel een andere voor te maken verwacht ik.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Inconsistent rempedaal bij Giulia Super (105 series) 4-pot remupgrade

zo dec 15, 2019 23:27

Zou eens een dun pennetje op het fusee moeten lassen en deze zo dicht mogelijk richting de schijf buigen, wel op de buitenste rand. Dan kun je testen of inderdaad de schijf tov fusee beweegt.

Flex in het fusee zal in de astap zitten neem ik aan? Daar is wel een andere voor te maken verwacht ik.
Leuke test. :D
Ik heb nog even gezocht of ik destijds foto's heb gemaakt van de cirkelvorminge aanloopsporen op de buitenkant van de fusees van mijn race 75. Maar helaas niet. Maar kon maar door 1 ding veroorzaakt zijn.
Ik denk flex in zowel astap als fusee zit. Maar weten doe ik dat ook niet. Is een gekend probleem iig, niet alleen bij oude alfa's.
Astap krijgt iig wel als eerst van de 2 kracht te verwerken.
Jij hebt dikke verzwaarde astappen tbv bmw naven, toch?
Ook grote remmen per ongeluk?
En u rijd ook wel eens "enthousiast" ? :mrgreen:

Gr
DJ

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6832
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Inconsistent rempedaal bij Giulia Super (105 series) 4-pot remupgrade

ma dec 16, 2019 15:17

Bij mijn giulia zitten er bussen op de originele astappen gelast. :oops: en daar gebruik ik dan bmw naven op met bmw schijven. Schijfmaat is 280/284x22 of zoiets. Ik gebruik de bijbehorende bmw remklauwen met een adapter. Dit zijn wel van die 'schuivende' remklauwen.

Remt best behoorlijk in ieder geval. :P maar niet echt een ombouw die ik aan zou raden gezien al het werk en dan heb je ook nog steek 5x120..
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: Inconsistent rempedaal bij Giulia Super (105 series) 4-pot remupgrade

wo dec 18, 2019 16:54

grotere en zwaardere remmen , daar wordt je ophanging idd wat gevoeliger van, is wel vaker gebleken, fusee verstijven, zoals DJ aangaf is een goede optie denk ik..

rijd zelf met de Brembo's van een 75 met Carbon Lorraine 5 blokken op een vd Giulia's , en vond het die paar keer op cpz verrassend goed remmen, heb deze combinatie ook op mijn Alfetta, die veel over polderdijkjes gereden wordt, en een tijd regelmatig CPZ gezien heeft, en ook daar nooit tekort gekomen..
wel bij beide de spatplaat thv remvlak op de schijf verwijderd..

Alfaholics levert vaak mooie spullen, mijn uitlaat pastte (toevallig? )prima en de wielen ook, maar een maat bestelde het rem pakket, en in de "folder"A-merk cilinders, en kreeg zelf merkloos thuis gestuurd, en was niet direct plug&play.. auto is nog niet klaar, maar ben benieuwd hoe het dadelijk remt.. twijfel zelf over de juiste diameter van voor en achter, maar vlg alfaholics prima.. hoop dat het dadelijk goed gaat ..

iig Succes met je Remmen :thumbs:
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
75 1.8 ie 1990

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
scarb 5082

Gebruikersavatar
GiuliaSuper
Newbie
Newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: za mar 11, 2017 19:57

Re: Verschil in pedaalhoogte (aangrijppunt) bij Giulia Super (105 series)

zo mar 08, 2020 15:31

Voor de geinteresseerde

Na heel wat verder onderzoekwerk, ben ik tot de conclusie gekomen dat het verschil in pedaalhoogte niet van voren (bijv. uit flex van de fusees), maar van achteren komt.

De fusees zijn hartstikke stijf en voor de zekerheid heb ik de remset vervangen voor een standaard 2L set en meteen ook de lagers voor meevervangen voor een goede SKF set (en een set Pagid blauw remblokken).

Echter is het duidelijk te zien dat de speling uit de achterremmen komt. Ondanks dat er geen speling op de lagers achter zit, is duidelijk te zien dat de wielen toch speling hebben en daarmee de schijf mee beweegt (terwijl de klauw uiteraard stil blijft staan), waardoor de schijf de remblokken achteren naar binnen duwt.

Het eerste deel van de pedaalslag is dan duidelijk nodig om de (achter)blokken weer terug op z'n plek te krijgen. Dit kon ik ook reproduceren in de garage.

Iemand vertelde me dat dat vaker voorkomt bij een 2000 sperdif (platensper met twee platen), omdat die de lagers in het differentieelhuis niet meer hebben. Maar dat kan ik niet zo goed rijmen waarom de wielen dan daardoor zo kunnen bewegen (de 'camber beweging' als het ware), want de lagers aan de buitenzijde zitten er uiteraard wel gewoon nog, en hebben geen speling (FAG lagers).

Enige idee dat ik nu nog heb is om bijv. een restdrukventiel te monteren (bijv. https://www.biesheuvel.nl/product/wil26 ... e-10-pound) die wat druk op de achterremmen houdt, maar ik weet niet of dat voldoende is om de blokken op z'n plek te houden.

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: Verschil in pedaalhoogte (aangrijppunt) bij Giulia Super (105 series)

zo mar 08, 2020 15:52

Er zitten gewoon lagers in het diffferentieelhuis bij een sper.

Je zou de veerklemmen eens uit de remklauwen kunnen halen (en alleen de pennen laten zitten).

Geeft mogelijk iets meer slijtage, maar zorgt wel dat de blokken altijd aan liggen.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Verschil in pedaalhoogte (aangrijppunt) bij Giulia Super (105 series)

ma mar 09, 2020 06:51

Sper diff heeft idd gewoon lagers.
Maar sperdiffs staan er wel om bekend dat ze extra speling geven.
Dat is gevolg van de constructie van het sper. As schuift met splines in een sperplaatje. En dat plaatje valt in het diffhuis.
Allemaal schuivend om het te kunnen laten werken. Dus met iets ruimte ingebouwd in ontwerp.
Dat geeft wat speling die oa bij APK soms te onrechte voor wiellager speling word gezien (afkeur) maar daar niets mee te maken heeft.
Is ook andere speling.

Maar ik het zelf een 2ltr GTV (105 serie) met speras. En dat remt als een malle. Hoog en hard pedaal.

Gr
DJ

Terug naar “Algemene Technische vragen”