Pagina 1 van 5
Beste banden voor of achter??? POLLLL
Geplaatst: zo dec 11, 2005 17:04
door @lfa@lgra
Brand maar los. Ik ben benieuwd.

Graag met argumenten onderbouwen!!!

RE: Beste banden voor of achter??? POLLLL
Geplaatst: zo dec 11, 2005 17:13
door ravado
lastige....
ik zeg de voorzijde omdat je daar mee stuurt en het meeste (65-70% ) remt!
Als je niet meer kan sturen dan kan je niet veel meer.....

RE: Beste banden voor of achter??? POLLLL
Geplaatst: zo dec 11, 2005 17:14
door Dellorto
Altijd achterzijde... Je kunt met voor nog iets met het stuurwiel corrigeren, maar als achter uitbreekt wordt het lastiger lijkt me, tenzij je een topcoureur bent... Dus: mn instinct zegt me, achter het meeste profiel!
RE: Beste banden voor of achter??? POLLLL
Geplaatst: zo dec 11, 2005 17:14
door Elentinos
Altijd de achterzijde. Wanneer je achterwielen grip verliezen raak je in een spin. Wanneer je voorwielen grip verliezen ga je altijd rechtuit. dat laatste is beter onder controle te krijgen, imho.
RE: Beste banden voor of achter??? POLLLL
Geplaatst: zo dec 11, 2005 17:26
door ciclista
Copy van Michelin website:
Waarom nieuwe of minder versleten banden achteraan monteren?
Ongeacht of u voor- of achterwielaandrijving hebt, adviseren wij u om de nieuwste banden op de achteras te monteren voor meer veiligheid in onverwachte en lastige situaties (noodstop, scherpe bocht, enz.), vooral op een natte ondergrond.
Talrijke testen hebben aangetoond dat het veel gemakkelijker is om de vooras onder controle te houden dan de achteras.
De voorbanden slijten doorgaans sneller dan de achterbanden, vooral bij voorwielaandrijving waar tegenwoordig bij de meeste auto’s sprake van is.
Nieuwe voorbanden:
- Het gedrag van de auto verandert, omdat het evenwicht tussen voor en achter wordt omgekeerd.
De bestuurder, die eraan gewend is dat de auto aan de voorkant minder grip heeft, komt dus voor een verrassing te staan.
- Op een gladde weg zal de achterkant eerder wegglijden dan de voorkant van de auto.
De bestuurder heeft geen enkele mogelijkheid om de achteras onder controle te krijgen en heeft dan de neiging om opnieuw gas te geven, wat het verschijnsel van ‘achterstevoren gaan’ zal versterken. Alleen een zeer ervaren bestuurder weet hiermee om te gaan...
Nieuwe achterbanden:
- Het gedrag van de auto is gelijk aan het gedrag dat de bestuurder kende voordat de banden verwisseld werden, omdat het evenwicht in grip gelijk is.
- De grip van de achteras wordt beter en de bestuurder kan zijn auto zonder problemen onder controle houden en besturen door gas los te laten en door het stuur met de bocht mee te draaien.
Adviseert Michelin u om de risico’s zoveel mogelijk te beperken door de nieuwe of minder versleten banden op de achteras te monteren voor:
- een betere grip in bochten.
- meer veiligheid.
RE: Beste banden voor of achter??? POLLLL
Geplaatst: zo dec 11, 2005 17:47
door Alfa eL
Zoals hierboven al staat: altijd achter.
Als de voorwielen gaan glijden kun je dit makkelijker corrigeren als wanneer de achterwielen er vandoor gaan.
Re: RE: Beste banden voor of achter??? POLLLL
Geplaatst: zo dec 11, 2005 17:53
door KAS
Altijd achterzijde... Je kunt met voor nog iets met het stuurwiel corrigeren, maar als achter uitbreekt wordt het lastiger lijkt me, tenzij je een topcoureur bent... Dus: mn instinct zegt me, achter het meeste profiel!
Mee eens. Dat geldt ook voor een FWD auto.
RE: Beste banden voor of achter??? POLLLL
Geplaatst: zo dec 11, 2005 18:16
door giulia-tom
Hoewel het als een draak rijdt - ga maar met dit weer eens lekker buiten rijden met de 33je 16v op Gladialen voor - is qua veiligheid het inderdaad beter om achter een goed profiel te hebben....
je kunt toch al niet rare dingen uithalen vanwege geen grip = geen snelheid
O ja, ik prefereer 4 goede banden

RE: Beste banden voor of achter??? POLLLL
Geplaatst: zo dec 11, 2005 18:22
door Tim_33
Phoe, heb ik het verkeerd om zitten..Voor Toyo proxes, achter ho to jo ping banden

RE: Beste banden voor of achter??? POLLLL
Geplaatst: zo dec 11, 2005 18:39
door ravado
ik vind zo'n uitbrekend achterkantje wel geinig dus ik maak me er niet druk om....
noodsituaties vermijd ik want ik anticipeer immer

Re: RE: Beste banden voor of achter??? POLLLL
Geplaatst: zo dec 11, 2005 19:10
door AlfettaOwner
ik vind zo'n uitbrekend achterkantje wel geinig dus ik maak me er niet druk om....
noodsituaties vermijd ik want ik anticipeer immer

Als ik naar Michelins verhaal kijk ben ik licht verbaasd, maar tis blijkbaar proefondervindelijk vastgesteld.
Anders zou ik zeggen voorzijde

RE: Beste banden voor of achter??? POLLLL
Geplaatst: zo dec 11, 2005 20:18
door ravado
bij e.o.a. dag circuitspelen kon je vroeger met een clio (o.i.d.) rijden met zwenkwieltjes onder de achteras en normale wielen op de vooras. Bij de eerste de beste abrupte stuurbeweging stond je achterste voren....
Wat als ze die zwenkwielen nou voorop hadden en hele goede banden achterop hadden gezet........
Ik ben eens met een 33 rechtdoor geschoven (in 1 keer onderstuur zonder waarschuwing, op nat wegdek) en dat had ik te danken aan 1 mm banden voor en betere banden achter....... Ik vond het geen prettig gevoel......en ik ben van mening dat ik met goede banden voorop niet in die situatie terecht was gekomen....maar ja wie ben ik....
p.s. in reactie op wat michelin allemaal schrijft: daarom rij ik nooit Michelin

RE: Beste banden voor of achter??? POLLLL
Geplaatst: zo dec 11, 2005 20:27
door 164 Q4
Ik heb alleen maar achterwiel (en 4 wiel) aandrijvers maar ik zet ze er dan altijd achter om. Vooral omdat die daar ook harder slijten en het dan een beetje gelijkop gaat.
RE: Beste banden voor of achter??? POLLLL
Geplaatst: zo dec 11, 2005 20:28
door wobbut
Ik zou zeggen, dáár waar het meeste gewicht op de as drukt. Bij een voorwielaandrijver zal dat dus de voorkant zijn. Interessant dat Michelin hier anders over denkt. Ben benieuwd naar andere 'officiële' lezingen
En sowieso, natuurlijk heb je voor én achter goede banden op liggen zodat je toch gewoon die bocht door kan

RE: Beste banden voor of achter??? POLLLL
Geplaatst: zo dec 11, 2005 20:35
door @lfa@lgra
Die redenatie van jou volgende zou je dus het beste het MINSTE profiel op de meest zwaarbelaste as kunnen hebben.
(Meeste druk kan met minder profiel volstaan...Toch??)