Gebruikersavatar
nico mario
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: zo sep 18, 2005 19:14
Locatie: 023

Re: Bijgeluid Alfa 75 TS

di apr 28, 2020 16:57

En qua pook, staat die mooi stil bij gas geven/loslaten in 3 en 4? Of beweegt hij van links naar rechts?
In het laatste geval zijn de baksteunen kapot of niet goed vastgezet, waardoor de hele aandrijving gaat kantelen/bonken. Maar dan heb je het alleen onder belasting. Heb je het hitteschildje gecontroleerd dat onder de ruitensproeiertank hangt? Is een gammel ding dat vrolijk mee kan trillen. En is er anders niks te lokaliseren als je met de hand wat gas geeft onder de motorkap?
75 T.Spark 1990 - Giulietta 2.0 1983

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1229
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

Re: Bijgeluid Alfa 75 TS

di apr 28, 2020 18:17

Het is alleen onder belasting. Rustig optrekken geen geluid. De pook blijft wel op zijn plek, maar de resonantie voel je wel goed in de pook. Ergens heb ik het idee dat de schakel stang tegen de cardan komt. Dat zou dan alleen bij de pook zelf kunnen, de rest loopt prima vrij.
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: Bijgeluid Alfa 75 TS

vr mei 01, 2020 21:25

Dit geluid herken ik van jaren geleden: linker baksteun kapot, denk ik zo. Dan zakt de bak aan die kant en komt de schakelstang tegen de dwarsbalk van de achteras. Door het motorkoppel vs. het tegenwerken van de koets, wordt de bak aan die kant nog lager gedrukt met het ratelen tot gevolg. Ik zou zeggen: leg de hand maar op de pook, tijdens dit geluid, dan moet je dat voelen in je handpalm.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1229
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

Re: Bijgeluid Alfa 75 TS

vr mei 01, 2020 23:47

Dit klinkt herkenbaar. Trilling voel je goed in de pook inderdaad. Ik vermoedde daarom dat het bij de pook verbinding naar de schakel stang zou moeten zitten.

Die baksteun zie je verder ook nauwelijks zitten natuurlijk. Ga daar eens naar kijken, dank! Is dat ding een beetje eenvoudig te vervangen?
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: Bijgeluid Alfa 75 TS

za mei 02, 2020 00:06

Euh.... zelfs na jaren trans-axle sleutel ervaring kan ik enkel zeggen: zie mijn onderschrift!
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1229
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

Re: Bijgeluid Alfa 75 TS

za mei 02, 2020 00:13

:shock:
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Gebruikersavatar
Stan75
Full Member
Full Member
Berichten: 346
Lid geworden op: vr mar 20, 2009 14:55
Locatie: Katwijk a/d Rijn

Re: Bijgeluid Alfa 75 TS

za mei 02, 2020 07:53

Het draad van de bouten waarmee de rubbers vast zitten (die uitkomen in het U-profiel) eerst met een staalborstel goed schoon maken. Dat scheelt al heel veel!
Nu: Alfa Romeo 75 1.8 tb
Alfa Romeo 156 SW 2.0 TS Selespeed

gehad: Classic mini 1300
Alfa Romeo 146 1.6 boxer
Alfa Romeo 75 Indy 1.8
Fiat tipo 1.4
Renault 19 1.8

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1720
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Bijgeluid Alfa 75 TS

za mei 02, 2020 09:04

Ik heb ze zelf niet vervangen onder de auto, maar volgens mij moet het kunnen. Betekent wel je cardan eronder uit pakken en de bak kantelen.
Middagje werk is het zeker.

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1229
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

Re: Bijgeluid Alfa 75 TS

za mei 02, 2020 10:16

Enkel lossen van de dwarsbalk geeft niet genoeg ruimte dus? Dat had ik stiekem wel gehoopt....
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Gebruikersavatar
nico mario
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: zo sep 18, 2005 19:14
Locatie: 023

Re: Bijgeluid Alfa 75 TS

za mei 02, 2020 10:19

Zo zitten die steunen. Ik heb ze ooit door de garage laten vervangen, maar cardan is volgens mij niet los geweest. Wel hadden ze een bout weggelaten (konden ze niet goed bij?) dus die heb ik er zelf in gezet.

Auto opkrikken, assteunen onder de achteras en de bak ondersteunen met een krik. Bevestiging van de bak losmaken aan de cardanzijde (balk met 3 bouten links en rechts dacht ik) en dan de bak een cm of 5-10 laten zakken. Probleem is dat je de steunbouten moet fixeren om de moeren eraf te draaien, en je er geen dop achter kunt krijgen. Heb ik opgelost door een goedkope steeksleutel haaks te buigen, zodat die met wat friemelen vanaf de voorkant, op de bout achter de steun kan worden gezet. De ruimte is wel minimaal want je zit ook nog zowat tegen de koppelingscilinder aan. Ik weet dus niet of je op deze manier de hele steun kunt wisselen, maar er zijn hier zeker mensen die dat weten.

Afbeelding
75 T.Spark 1990 - Giulietta 2.0 1983

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8821
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Bijgeluid Alfa 75 TS

za mei 02, 2020 10:54

Het is allemaal geen pretje, maar het is een kwestie van de draagbalk wat laten zakken, flink vloeken en gaan met die banaan. Dat betekent wel middendemper eronderuit, maar verder kan alles blijven zitten. Heb er ook nooit een steeksleutel voor hoeven verbuigen, maar snap wel dat het kan helpen. Grootste ellende is vaak de 2 inbus-bouten lossen waar de steun mee op de draagbalk zit, die draai je vrij gemakkelijk dol omdat ze vaak erg vast zitten en je er kunt er meestal net niet goed 'in' met je sleutel of dop.
Het draad van de bouten waarmee de rubbers vast zitten (die uitkomen in het U-profiel) eerst met een staalborstel goed schoon maken. Dat scheelt al heel veel!
Dat dus.


Op de foto hierboven zie je trouwens een bak van een vroegere transaxle, dus zonder isostatisch stelsel. Daar zit je bij een 75 ook nog mee, en dus heb je nog iets minder plek om te werken. Overigens lijken de baksteunen hierboven ook voorzien te zijn van een extra'verstevigingsbout' door het rubber heen. Bekend trucje... :mrgreen:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

jochimberkhout
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: do jul 06, 2017 20:12

Re: Bijgeluid Alfa 75 TS

zo mei 03, 2020 10:13

Je maakt het klusje een stuk gemakkelijker denk ik als je de dwarsbalk waar de baksteunen op zitten zo ver mogelijk kan laten zakken. Daarvoor moet wel de cardanas aan de bak zijde los (maar drie bouten). Daarnaast moet je dan de achterveren eruit halen want die houden anders de kanteling van het geheel tegen. Als je verlagingsveren hebt is dat een fluitje van een cent, zo niet, moet je even de schokbrekers lossen, watt's stangen aan de zijkant vd auto los en de achterstabi bevestiging aan de botjes loshalen en vervolgens achterveren ertussenuit pakken. Dan kan je het geheel als het goed is vrij ver kantelen en kan je er beter bij. Als het om de linker baksteun gaat zeker, want die kant kan nog verder kantelen aangezien er geen koppelingsslag zit die de kanteling limiteert. Dat is dus aan de rechterkant wel het geval. Even goed uitkijken tijdens het kantelen dat er niks onder spanning komt te staan en er dingen kapot gaan. Wel even de 6 bouten waar de dwarsbalk op de carrosserie zit los halen natuurlijk. Als je een ratel hebt met inbus dingetjes en er een lange extensie op zet kan je de inbus boutjes vd baksteunen redelijk goed los krijgen. Met een gewone inbus is dat een geklooi, zeker met een isostatisch schakelmechanisme.

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1229
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

Re: Bijgeluid Alfa 75 TS

ma jun 22, 2020 23:02

Zo, eindelijk weer eens onder Ronnie gelegen om te kijken waar dat geluid nu vandaan komt. Middelste dwarsbalken maar een losgehaald om te beginnen, zodat ik het hanglager eens kon bestuderen. Nu was daar niet veel aan te vinden, zag er normaal uit. Wel kan ik de cardan in het rubber behoorlijk bewegen, maar ik weet niet in hoeverre dit normaal is.

Schuin naar boven kijkend en voor zover het corpulente lijf het toeliet onder de auto kruipend zag ik een licht slijtspoor op de handremaansluiting. Toch geconcludeerd dat de cardan toch kennelijk wat te veel omhoog komt onder belasting door ofwel rot hanglagerrubber ofwel rotte baksteunen. Of allebei natuurlijk. Nog eens gereden en je voelt het geluid ook echt in de handremhendel.

Was het toen wel weer vrij zat om onder de auto te liggen. Ik concludeerde dat ik inmiddels 45 ben en recht heb om dit soort zaken fatsoenlijk op een brug te doen. Dus ik ga eens op zoek naar zo’n plek. Wordt vervolgd dus.
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1229
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

Re: Bijgeluid Alfa 75 TS

za jul 04, 2020 15:09

Eindelijk tijd gehad en lid geworden van de plaatselijke sleutelclub. Aldaar Ronnie op de brug gezet en mij gezet aan het vervangen de baksteunen.

Eerst uitlaat er af vanaf de middendemper. Deze zat er gelukkig nog niet zo lang op dus die liet zich goed demonteren. Vervolgens dwarsbalk los en steun onder de as. Dan kun je er eigenlijk nog niet bij. Bovenste boutjes van de steunen gingen nog wel, maar die inbussen... godnondegloeiende. Je kan er niet bij en draait ze zo dol.

Uiteindelijk de hele middenvlak verwijderd en met een idioot grote tang (moordenaar geloof ik) bouten verwijderd en nieuwe steunen geplaatst.

Oude steunen waren erg sleets, vooral de rechter. Kon het midden plaatje makkelijk met de hand bewegen.

Afbeelding

Alles weer in omgekeerde volgorde monteren, wat rommelen met de isostatische schakelbediening en dan proberen.

Het geluid is Weg. Hieperdepiep. Allesandro wist het altijd al....
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4363
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Bijgeluid Alfa 75 TS

zo jul 05, 2020 12:51

Beetje laat, maar heb je toevallig gezien of drukstuk op onderstaande foto's op z'n plek zit?
Zorgt ervoor dat voorkant van de bak en koppeling niet omhoog kan komen. Agv "klimmen" pignonwiel in het kroonwiel bij acceleratie wil de voorkant van de bak omhoog komen.
Daarzijn de baksteunen niet op gemaakt. Kunnen kracht opnemen naar beneden, en maar zeer beperkt naar boven. Dus als druk stuk ontbreekt, of verkeerd staat afgesteld, kan je tot in lengte van dagen baksteunen blijven wisselen. Op een straatauto moet hij net niet rakend zijn afgesteld (1mm speling oid) om contactgeluiden tegen te gaan.

Gr
DJ

Afbeelding

Afbeelding

Terug naar “Algemene Technische vragen”