Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8821
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Plastic bumpers (75 America), bevestigingspunten repareren

do aug 29, 2019 18:35

Als je een 75 uit elkaar haalt, gaan er geheid dingen stuk omdat ze zitten vastgerot. Zo ook de 'inserts' met draad aan de binnenzijde van de plastic bumpers. Eind van het liedje is dat het plastic 'huis' uitscheurt en je dus niks meer hebt om later een verse bout in te draaien. Nu kun je natuurlijk een moer in de binnenkant van de bumper kitten en het ding zo vastzetten, maar is er ook een nette manier om zoiets te doen?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
nico mario
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: zo sep 18, 2005 19:14
Locatie: 023

Re: Plastic bumpers (75 America), bevestigingspunten repareren

do aug 29, 2019 19:14

Als de holle plastic uitstulping (waar een vierkantmoer of schuifmoer in zit, althans bij een TS) nog wat vlees heeft langs de randen, kun je er een alu plaatje in zetten/schuiven. Daar trek je dan eerst een bout doorheen, vervolgens zet je de bumper met een moer vast aan de binnenkant van het montagegat in het spatbord. De bout zit dan dus andersom t.o.v. de originele montage. Of je gebruikt een overmaat schuifmoer waar je evt zelf draad in tapt. Is al een stuk netter dan de snelle dealeroplossing uit de jaren ‘90, namelijk een parker van buitenaf dwars door de bumper in het spatbord draaien. Nieuwe schuifmoeren zijn te vinden bij installatiebedrijven en sanitairshops, worden gebruikt voor bevestigen van railsystemen.
75 T.Spark 1990 - Giulietta 2.0 1983

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8821
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Plastic bumpers (75 America), bevestigingspunten repareren

do aug 29, 2019 21:18

Dat is het hem dus, weinig tot geen vlees meer voor zo'n oplossing. Parker er doorheen zullen we maar niet doen :mrgreen:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

Re: Plastic bumpers (75 America), bevestigingspunten repareren

do aug 29, 2019 22:49

Plastic bumpers worden ook wel eens 'gelast' als ze gescheurd zijn. Soort soldeerbout en wat plastic toevoegen. Zou je met die techniek niet een bevestigingspunt kunnen herstellen?

Blijkbaar nu ook met een soort nieten:
https://www.gereedschapland.nl/product/ ... goryid=590

Of als je weet wat voor kunststof het is en een bout hebt:
https://www.gereedschapland.nl/product/ ... goryid=590
(Die zijn voor PE, maar ze hebben ook voor PS en ABS)
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4363
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Plastic bumpers (75 America), bevestigingspunten repareren

vr aug 30, 2019 15:43

Specifiek voor america bumpers, die dingen zijn volgens mij massief, kan je gat niet gewoon flink stuk dieper boren (op de juiste plek en beetje haaks liefst) en rvs draadeind in zetten met combi schroeven/verlijmen. Zal je nog even moeten zoeken naar juiste lijmsoort. Maar PU kit werkt voor veel dingen..... :D

En anders heb ik nog wel 75 america bumpers voor je koop met goede draadeinden erin.... :wink: :mrgreen:

Gr
DJ

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8821
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Plastic bumpers (75 America), bevestigingspunten repareren

vr aug 30, 2019 18:31

Nee, het gaat om die inserts in de zijkant, zeg maar, niet in die massieve stootbalk. Ik improviseer wel wat. Andere bumpers denk ik ook nog wel te hebben...
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Plastic bumpers (75 America), bevestigingspunten repareren

vr aug 30, 2019 19:15

Ongeveer op de juiste plek houden en dan purschuim tussen bumper en auto geen oplossing? :mrgreen:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4363
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Plastic bumpers (75 America), bevestigingspunten repareren

vr aug 30, 2019 19:16

Aha, nu snap ik het. Die kunststof " bakjes" met soort van kooimoer erin?

Bij een TS haal ik altijd hele kunststof bakje van de bumper af, kwestie van de kunststoflasproppen uitboren.
Vervolgens kan je makkelijk de vastgerotte afgebroken, door geflexte of doorgedraaide bout eruit boren en restant plaatje uit het bakje halen.
Nieuwe " kooimoer" maken van stukje rvs strip en bakje weer tegen de bumper lijmen met PU kit.

Iets degelijke moet V6 onderbumper ook kunnen. Daar zit kunstofstofbakje soort gepopnageld aan de bumper. Kan er vrij simpel af.
Misschien heb ik nog wel los intact " kunststof bakje" liggen wat ik van kapotte bumper heb afgehaald.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8821
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Plastic bumpers (75 America), bevestigingspunten repareren

vr aug 30, 2019 20:48

Zoiets zal het wel worden, PU-kit. Ik maak er wel wat van. Gelukkig geef ik niet veel om originaliteit.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1730
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Plastic bumpers (75 America), bevestigingspunten repareren

vr aug 30, 2019 22:47

Aha, nu snap ik het. Die kunststof " bakjes" met soort van kooimoer erin?
Bij een TS haal ik altijd hele kunststof bakje van de bumper af, kwestie van de kunststoflasproppen uitboren.
Vervolgens kan je makkelijk de vastgerotte afgebroken, door geflexte of doorgedraaide bout eruit boren en restant plaatje uit het bakje halen.
Nieuwe " kooimoer" maken van stukje rvs strip en bakje weer tegen de bumper lijmen met PU kit.
Gr
DJ



Zijn de bevestigingspunten aan de zijkanten van een 75 Turbo voorbumper op dezelfde manier?
Die heb ik namelijk nog eentje liggen (ooit overgenomen van Alfadragon).
Bij demontage daarvan zijn slim de bouten/tapeinden aan de zijkanten doorgezaagd, ik denk met een
multitool of een flexibel perslucht-zaagje o.i.d. Daardoor zijn de kunststof bevestigingspunten
van de bumper niet kapot gedraaid maar mooi heel gebleven.
Is het bij zo'n Turbo bumper dezelfde manier van kunststoflasproppen uitboren en nieuwe kooimoer maken?

.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4363
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Plastic bumpers (75 America), bevestigingspunten repareren

za aug 31, 2019 01:14

Aha, nu snap ik het. Die kunststof " bakjes" met soort van kooimoer erin?
Bij een TS haal ik altijd hele kunststof bakje van de bumper af, kwestie van de kunststoflasproppen uitboren.
Vervolgens kan je makkelijk de vastgerotte afgebroken, door geflexte of doorgedraaide bout eruit boren en restant plaatje uit het bakje halen.
Nieuwe " kooimoer" maken van stukje rvs strip en bakje weer tegen de bumper lijmen met PU kit.
Gr
DJ



Zijn de bevestigingspunten aan de zijkanten van een 75 Turbo voorbumper op dezelfde manier?
Die heb ik namelijk nog eentje liggen (ooit overgenomen van Alfadragon).
Bij demontage daarvan zijn slim de bouten/tapeinden aan de zijkanten doorgezaagd, ik denk met een
multitool of een flexibel perslucht-zaagje o.i.d. Daardoor zijn de kunststof bevestigingspunten
van de bumper niet kapot gedraaid maar mooi heel gebleven.
Is het bij zo'n Turbo bumper dezelfde manier van kunststoflasproppen uitboren en nieuwe kooimoer maken?

.
Nog nooit een turbobumper in m'n handen gehad volgens mij, maar kan me niet voorstellen dat die anders dan TS of andere 4 cyl non america bumper qua bevestiging.

En idd, als boutje niet meer los wil is zagen of flexen beste oplossing. Sloop je iig plastic bevestiging niet. Bout restant er uit peuteren komt dan later wel als bumper los is.

Gr
DJ

Terug naar “Algemene Technische vragen”