Gebruikersavatar
Macaco
Full Member
Full Member
Berichten: 344
Lid geworden op: wo feb 18, 2009 22:56
Locatie: Almelo

(159) 1750 TBI oliepomp issue

za aug 24, 2019 01:22

Geen vraag, maar wat info na ervaringen met mijn pas gekochte 159 1750 TBI (zonder issues volgens de verkopende garage).

Tijdens vakantie 1 keer het oranje motorstoringslampje. Na 3 ritten weer weg, dus een incidentele melding. Bij een koude start, vooral als de auto iets langer had gestaan, een ratelend geluid dat na een paar seconden verdween. Dit komt van de nokkenasverstelling.
Soms bij koude start kortstondig de melding "Oliedruk te laag, stop de motor".

Thuis gekomen de storing uitgelezen: P0340, Nokkenassensor.
Wat aan het uitzoeken gegaan, van meerdere mensen ervaringen gelezen (vooral op alfaowner is over dit model veel te vinden) en besloten de carterpan eronder weg te halen.

Afbeelding

Voor het carter een 248 mm lange RIBE M8 bit gekocht. Deze is nodig voor de carterbouten, maar aan de kopse kanten bleek het M6 te zijn. Aan de vliegwielkant kom je er bijna niet bij (volgens mij ook niet met een lange RIBE M6 bit, vanwege het zeskant), dus een perfect passende schroevendraaier gebruikt (RIBE is symmetrisch en je kunt passen aan de distributiezijde), via de uitsparing in het vliegwiel (langzaam en met zaklamp ervoor draaien).

Afbeelding

Carterpan, na engine flush van Eurol en olie aftappen :

Afbeelding
Afbeelding

Ik ga dus geen engine flush fabel meer gebruiken. Heb het ook even puur getest in de carterpan: doet echt niks. Met Dasty en voor de hardnekkige vervuiling (waar de olie vanaf de turbo in het carter komt) met benzine gereinigd.

Afbeelding

Maar nu komt het......

Van het deksel van de oliepomp miste 1 bout en er zat 1 los. Geen bout gevonden in de carterpan (olie nog langzaam overgegoten), dus deze zal ooit bij een oliewissel verdwenen zijn. De losse kan er niet uit, omdat deze tegengehouden wordt door een lagerkap.
Met thinner in een injectiespuitje zo goed als kan gereinigd.

Afbeelding

Van een boutje uit een 105 serie interieurverlichting het zoekertje afgeslepen, met het mooie conische kartelringetje gemonteerd en loctite 270 gebruikt. Nieuwe olieseal in pomp voor aansluiting pomp op buisje in carterpan (PN 71754365 = Elring 576.580) en carterpan er weer onder (de M6 bouten op gevoel vast, momentsleutel ging hier in mijn situatie niet).

Afbeelding

Daarna moest er meer (van de dure Selenia Quadrifoglio) olie in dan in de boekjes staat. Bij 4,25 L (spec) raakt de olie de peilstok amper en geeft de sensor (display dashboard) nog 2 lege balkjes. Langzaam steeds wat erbij brengt mij nu op 5,1 L, peilstok net max en sensor alle balkjes vol.

Nog een paar normale zaken (bougies, distributieriem, multiriem, luchtfilter, fuchs olie ) en Fuchs olie met een beetje Archoil 9100 in de M32 bak gegooid (preventief, niet omdat ik bijgeluiden had).
Omdat de latere generatie 1750 TBI motoren een geïsoleerde olietoevoerbuis naar de turbo hebben (buisje zit tussen uitlaatspruitstuk en turbo) had ik besloten de buis van de 159 te modificeren: ik wou eerst een kant-en-klare kopen, maar de turbo op de Giulietta's is anders (K04 ipv K03), dus dat past misschien niet. Ik had nog een rol oplegvilt om een strook af te knippen voor de isolatie.

Toen ik het hitte schildje verwijderd had zag ik een als-nieuwe turbo, maar ook dat bij de aansluiting uitlaatspruitstuk-kop 2 studs misten en 1 moer. 1 vervangende stud kon er niet meer in, omdat deze afgebroken in de kop zat, de rest was wel weer vast te zetten. Nu de afgebroken maar zo gelaten, er was eerst al geen lekkage. De bovenste banjobout van de oliebuisje heeft een intern filtertje, deze heb ik in het ultrasoonbad gereinigd.

Het buisje:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Alles loopt weer, nu een paar ritten gemaakt. Geen geratel van de nokkenasverstelling gehoord na een dag stil staan.

Een beetje olie bij de bougies is er ook nog, eerst maar even een doekje erbij af en toe (gaat niet echt snel volgens mij). Om dat te herstellen moet het kleppendeksel eraf (niet alleen het plastic) en dat zijn gelijk de nokkenas lagerkappen. Dat moet dus met het nokkenasblokkeergereedschap (dat ik nog niet heb).

Ik ken de 1750 TBI na een paar weken al beter dan de 156 2.5 busso die ik 3 jaar heb gehad :?

Ik weet niet of het probleem van de losse boutjes in de oliepomp ook voor kan komen in de latere 1750 TBI generatie met lichtmetalen onderblok, maar met het gietijzeren onderblok in de 159 ben ik niet de eerste die het tegenkomt...
159SW 1750 TBI '10
GT 1300 Junior '66

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4689
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: (159) 1750 TBI oliepomp issue

zo aug 25, 2019 09:17

Jemig, aardig lijstje zo!
Afgebroken studs van uitlaatspruitstuk heb ik ook al vaker voorbij zien komen, was dan een aardige ingreep om te fixen.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Speeder
Guru
Guru
Berichten: 1726
Lid geworden op: wo sep 07, 2005 21:19
Locatie: Utrecht

Re: (159) 1750 TBI oliepomp issue

zo aug 25, 2019 14:59

Mooi verhaal, kan ik als techneut wel van genieten. :thumbs:

De hornbach verkoopt dergelijke konische boutjes overigens ook met inbus. Die heb ik hier ooit voor gebruikt..

Mijn ervaring met diverse engine flushes zijn overigens gelijk; de dunne zwarte aanslag in de cartepan verdwijnt er zelden door. De grotere brokjes komen echter wel vaak los.. :roll:
Gehad:

'93 Alfa Romeo 33 1.4IE Boxer

Terug naar “Algemene Technische vragen”