Gebruikersavatar
Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 518
Lid geworden op: di dec 28, 2004 13:43
Locatie: Eindhoven

Alfa Sud Sprint trekt naar rechts

wo aug 21, 2019 22:15

Ik heb de aandrijfas rechtsvoor vervangen van mijn Sprint 1.5 uit 84. Daarna een proefritje gemaakt en toen trok de auto naar rechts, best fors ook. Als ik hem op rechts op krik draait het rechter voorwiel vrij, zonder speling oid maar wel een beetje stroef. Als ik hem linksvoor op krik draait het linker voorwiel helemaal niet. Er zit een minimale speling op maar het lijkt of er een blokkade op zit, de auto staat in zijn vrij. Raar is dus dat het rechter voorwiel wel vrij beweegt met het linker aan de grond, andersom dus niet. Ik ben nieuw in sprintjesland dus heb geen idee of dit zo hoort te zijn? Is het het differentieel?

Tijdens het vervangen van de aandrijfashoes heb ik de aandrijfas los gehaald, uit de fusee en uit de bak. Kan dat er iets mee te maken gehad hebben? Het autootje rijdt en remt verder prima...
'99 156 V6
'89 33 SW 1.3S
'88 75 TS
'78 GTV TS

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: Alfa Sud Sprint trekt naar rechts

wo aug 21, 2019 22:41

Linker rem loopt aan? (waarschijnlijk verstopte remslang dan) Dan wordt die dus snel warm tijdens rijden en remt minder goed, dan rechts.
Als je langer doorrijdt, wordt de boel nog heter en ga je het pedaal wel op de bodem trappen..... Waarom, denk ik dat toch? :oops:
Check dat maar, voordat het zover komt. ;)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 518
Lid geworden op: di dec 28, 2004 13:43
Locatie: Eindhoven

Re: Alfa Sud Sprint trekt naar rechts

wo aug 21, 2019 23:41

Dank voor je reactie Sandro. Toch zou ik verwachten dat wanneer een rem links vast zit de auto naar links zou trekken...ik kan hem trouwens met de hand duwen dus zo vast zou het toch niet moeten zijn?
'99 156 V6
'89 33 SW 1.3S
'88 75 TS
'78 GTV TS

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: Alfa Sud Sprint trekt naar rechts

wo aug 21, 2019 23:49

Niet helemaal goed gelezen, zie ik nu => ik dacht, dat ie naar rechts trok tijdens remmen! Dan zou mijn verhaal logisch zijn/ kunnen kloppen.
Nu weet ik het even niet.......
Een '84 Sprint heeft het Sud onderstel met remmen op het diff, toch? Zou ik toch maar even kijken of die lekker vrij zijn. Dat kan je heel makkelijk doen, zonder de auto op te krikken. Je moet de schijven zo kunnen bewegen. (minimale speling op aandrijfassen) Dan weet je alvast iets!
Bij twijfel, zou je een remblok terug kunnen stellen.... dan voelen, paar keer remmen (gewoon zonder te rijden), weer voelen, etc.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: Alfa Sud Sprint trekt naar rechts

do aug 22, 2019 19:54

Controleer of de veren goed op de veerschotels zitten, dat de veerschotels niet verdraaid zitten of gekanteld op de veerpoot zitten. Een verdere oorzaak voor trekken naar 1 kant die ik wel eens meegemaakt heb is dat de veerpootlagers vastzitten (verroest/versleten). Dit zijn de lagers die sturen mogelijk maken en zitten onder de veerschotel op de veerpoot (de veren van een Sud/Sud Sprint draaien niet mee in tegenstelling tot bijvoorbeeld een laatste serie 33 waarbij het lager in de top van de veerpoot zit). Een tijdelijke oplossing is de veerschotel van boven en onder flink inspuiten met WD40 o.i.d.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Terug naar “Algemene Technische vragen”